Biznes i ekologia: Pokłosie kwietniowej konferencji WFOŚiGW

1

Ochrona środowiska zaczyna być dobrym biznesem – coraz częściej ekologicznie znaczy ekonomicznie!

By ograniczyć koszty własnej działalności przedsiębiorca niekoniecznie musi uciekać się do tak drastycznych rozwiązań jak zaniechanie inwestycji, albo zwalnianie pracowników. Poszukiwać oszczędności można chociażby w żarówkach. W Polsce myślenie o biznesie i ochronie środowiska zyskuje coraz większe zainteresowanie. Przedsiębiorcy zaczynają dostrzegać, ze działania w tym kierunku niosą za sobą szereg korzyści. Troska o ekologię pozwala na budowanie pozytywnego wizerunku i umieszcza firmę w kręgu "odpowiedzialnego biznesu".

- reklama -

Wydaje się, że szczególnie wartościowe dla "speców od PR" mogą być zwłaszcza projekty związane z edukacją ekologiczną. W trakcie tego typu inwestycji można nawiązać także wspólne relacje z samorządem, co może owocować w przyszłości. Nie bez znaczenia są również rozmaite formy wsparcia z UE, które przewidziane są na działania proekologiczne. Inwestycje w nowoczesne instalacje grzewcze, rozmaite audyty, niosą za sobą ograniczenia wydatków na energię. Pieniądze uciekają przez nieszczelne okna, przez dziurawe dachy. Pieniądze uciekają przez źle dobrane żarówki. Pieniądze oszczędzimy więc dzięki racjonalizacji korzystania z wody, ciepła, gospodarki odpadami. "Zielone pieniądze" schowane są także w rozmaitych funduszach. To dzięki nim przedsiębiorca może uzyskać nawet 75% zwrotu kosztów usunięcia azbesty, jego wywozu i unieszkodliwienia.

 

 

Pojawia się coraz więcej instrumentów wsparcia na tym polu.Organizowanych jest coraz więcej konkursów, których celem jest poprawa jakości środowiska naturalnego. Nie do przecenienia jest w tym rola WFOŚiGW. Prezes Gabriela Lenartowicz na kwietniowej, wspólnej konferencji WFOŚiGW oraz Regionalnej Izby Gospodarczej zauważyła – Fundusz stara się być elastyczny. Można do nas przyjść nawet indywidualnie. To nie jest tak, że między nami a naszymi klientami jest jakaś szklana, pancerna szyba. Można wnioski uzupełniać, poprawiać, można podejść z projektem i zapytać, czy dzięki niemu da się coś uzyskać. Odpowiedzieć na pytanie, czy przedsięwzięcie niesie za sobą pożądany efekt ekologiczny. Staramy się być otwarci.

Nawet jednak najlepiej zakreślone projekty wsparcia biznesu i ekologii niewiele dadzą, jeżeli nie dowiedzą się o nich zainteresowani. Stąd tak ważny element "promocji i informacji o programach z "zielonymi pieniędzmi". Ważnym instrumentem w takiej działalności jest punkt informacyjny WFOŚiGW przy Regionalnej Izbie Gospodarczej. Wreszcie nie do przecenienia jest rola mediów, które przekazują dalej wici o możliwościach i zagrożeniach dla "zielonego biznesu".

Leszek Iwulski

 

 

 

 

 

"Treści zawarte w publikacji nie stanowią oficjalnego stanowiska organów Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach". 

————————————————

 Zobacz również inne materiały o tematyce ekologicznej na:

- reklama -

1 KOMENTARZ

  1. Niby tak, ale zdrugiej strony to także zawsze wielka inwestycja (lampy LED czy solary). Nie każdy ma takie pieniądze, żeby je ot, tak wydać na ekologię.

KOMENTARZE

Please enter your comment!
zapoznałem się z regulaminem
Please enter your name here