Czym zajmowała się straż miejska w 2014 roku?

Straż miejska opublikowała raport z działalności w 2014 roku. Zobacz niektóre z ważniejszych działań obrazujących pracę raciborskich strażników.

Straż Miejska funkcjonuje jako jednostka organizacyjna w strukturze Urzędu Miasta Racibórz. Teren działania Straży obejmuje gminę Racibórz, Krzyżanowice i Kornowac. Działania na terenie gminy Krzyżanowice prowadzone są od października 2007 roku, a n terenie gminy Kornowac od marca 2009 roku w ramach podpisanego Porozumienia.

- reklama -

Z końcem 2014 roku zatrudnienie wynosiło 23 strażników i 5 pracowników pomocy administracyjnej do całodobowej obsługi monitoringu wizyjnego. Środki transportu: 3 samochody i 4 rowery.

Straż Miejska wykonuje zadania publiczne w zakresie ochrony porządku publicznego i bezpieczeństwa osób wynikające z ustaw i aktów prawa miejscowego. W ramach ww. zadań raciborscy strażnicy prowadzili cykliczne akcje prewencyjne, zapewniali spokój i porządek publiczny w tym również w czasie trwania imprez kulturalnych i sportowych, ochraniali obiekty komunalne i urządzenia użyteczności publicznej, obserwowali miejsca nielegalnego wysypywania śmieci, kontrolowali miejsca przebywania osób bezdomnych, kontrolowali utrzymanie czystości i porządku na terenie miasta itp. Prowadzono również, jak co roku działania edukacyjno – prewencyjne skierowane do dzieci przedszkolnych, szkolnych, gimnazjalnych oraz młodzieży szkół średnich.

Niektóre z ważniejszych działań obrazujących pracę raciborskiej straży miejskiej:

1. Dyżurni straży przyjęli 2.036   interwencji   zgłoszonych   przez   mieszkańców i administracje   m.in.   w   zakresie   zakłócania spokoju i porządku publicznego, dewastacji mienia, spożywania alkoholu w miejscach zabronionych, zanieczyszczania miejsc publicznych braku nadzoru  nad  psami,  spalania   odpadów   w   piecach domowych   i  pozostałości   roślinnych   wbrew postanowieniom Regulaminu, uszkadzania roślinności, nie wywiązywania się   właścicieli  nieruchomości z obowiązku utrzymania czystości i porządku, nieprawidłowego parkowania pojazdów w tym utrudniania poruszania się pieszym. Ponadto na prośbę dyżurnego Policji podjęto 46 interwencji w zakresie bezpieczeństwa i porządkowi w komunikacji.

2. Przyjęto   35   zgłoszeń   dotyczących   spalania   odpadów   w   piecach   domowych. Zgłaszający twierdzili, że czują woń palonego plastiku bądź gumy oraz widzą duże ilości wydobywającego się z komina dymu. W wyniku kontroli przeprowadzonych samodzielnie bądź z pracownikiem Wydziału Ochrony Środowiska i Rolnictwa nie stwierdzono spalania odpadów.

3. Podjęto do realizacji 44 interwencje dot. zdarzeń z udziałem zwierząt dziko żyjących (sarny, kuny, lisy, ptaki), które pojawiały się w pobliżu siedzib ludzkich, bądź były to zwierzęta ranne lub martwe leżące w obrębie drogi. Patrole straży zabezpieczały teren,
celem  wyeliminowania   zagrożenia   w  ruchu  drogowym  i   w  przypadku   zwierząt rannych   powiadamiano   Leśne   pogotowie   dla   zwierząt   z   Mikołowa   lub   lekarza weterynarii, który w dwóch przypadkach ze względu na agonalny stan zwierząt podjął decyzję   o   ich   uśpieniu.   Zwierzęta   martwe   zgłaszano   do   zabrania   pracownikom Schroniska dla Zwierząt bezdomnych.

4. Podjęto   58   interwencji z udziałem osób nietrzeźwych leżących w śmietnikach, w parkach, na ławkach, na parkingach przy   sklepach, w poczekalni   PKS-u, w przydrożnych rowach, na poboczu jezdni i chodnikach lub idących środkiem jezdni stwarzając bezpośrednie zagrożenie dla życia i zdrowia oraz zagrożenie w ruchu drogowym. W wyniku podjętych czynności osoby te zostały przebadane przez lekarzy a   następnie   31   osób   odwiedziono   do   Izby   Wytrzeźwień,   25   osób   do   miejsca zamieszkania lub pobytu, 1 przekazano do Izby zatrzymań KPP Racibórz i 1 ze względu   na   miejsce   zamieszkania   poza   Gminą   Racibórz   –   przekazano   rodzinie w Komendzie Straży Miejskiej

Jednym z przykładów była interwencja w dzielnicy Ostróg w związku ze spożywaniem alkoholu w krzakach na poboczu drogi. Na miejscu ujawniono 2 osoby, które przewieziono do Komendy straży miejskiej i przebadano alkomatem (mężczyzna2,5 promila, kobieta 2,7 promila).  W czasie prowadzonych czynności  u kobiety wystąpił napad padaczki alkoholowej objawiający się m.in. poprzez drgawki całego ciała, wydzielanie się dużej ilości śliny, duszenie się oraz niekontrolowane oddawanie moczu. Udzielając jej pomocy przedmedycznej  okazało  się, że kobieta posiada w krtani rurkę tracheostomijną, co spotęgowało obawy w zakresie zagrożenia jej życia. Po  przebadaniu i wyeliminowaniu zagrożenia  przez lekarza pogotowia ww. osoby dowieziono do izby wytrzeźwień.

5. 138 razy interweniowano w związku ze zgłoszeniami mieszkańców dot. zagrożenia bezpieczeństwa ludzi ze strony psów biegających bez nadzoru, psów bezdomnych oraz psów rannych. Zdarzały się również przypadki pogryzienia przez psy ludzi i zwierząt,   jak   również   zagryzienia   zwierząt. W kilkudziesięciu  przypadkach zagrożenie  dla ludzi stwarzały psy bezdomne, które zlecono do zabrania pracownikom Schroniska. W 52 przypadkach stwierdzono nie dopełnienie obowiązku nadzoru nad psami przez właścicieli lub opiekunów, wobec których wszczęto postępowania w sprawach o wykroczenia z zastosowaniem pouczeń lub mandatów karnych. Jednym z przykładów było zgłoszenie z dzielnicy Markowice  o przebywaniu poza terenem posesji bez właściwego nadzoru dwóch dużych, niebezpiecznych psów. Właściciela psów ukarano mandatem karnym oraz wyeliminowano zagrożenie.

6. Przeprowadzone 479 kontroli nieruchomości na wniosek Wydziału Komunalnego Urzędu Miasta Racibórz w zakresie gospodarki nieczystościami ciekłymi oraz weryfikacji ewidencji zbiorników bezodpływowych na nieczystości ciekłe. Kontrole prowadzono w  dzielnicach jak: Stara Wieś, Miedonia, Ocice, Płonia, Brzezie, Studzienna, Sudół. Ujawniono przypadki nieprawidłowej gospodarki odpadami tj. brak udokumentowania wywozu odpadów ciekłych, nie przyłączenie się do kanalizacji oraz wylewanie nieczystości poza obręb nieruchomości – sprawców wykroczeń ukarano mandatami karnymi. Kontrole te pozwoliły również na pozyskanie informacji dla Wydziału Komunalnego w zakresie ilości nieruchomości przyłączonych do istniejącej kanalizacji, posiadających przydomową oczyszczalnię ścieków i zbiorniki bezodpływowe oraz nieruchomości niezamieszkałych lub nie posiadających zabudowy mieszkalnej.

7. Wszczęto kilkadziesiąt postępowań w sprawach o wykroczenia wobec właścicieli nieruchomości, na terenie których ujawniono brak porządków polegających na nie wywiązywaniu się właścicieli z  obowiązku pozbywania  się odpadów  w  sposób właściwy. Ponadto na niektórych ujawniono miejsca niebezpieczne w postaci m.in. otwartych głębokich studzienek kanalizacyjnych,  wystających prętów metalowych, pootwieranych okien z resztkami szyb itp. Po ustaleniu właścicieli tych nieruchomości (osoby prawne  lub osoby fizyczne)  zamieszkujących w  większości poza  gminą Racibórz nakazywano posprzątanie odpadów, usunięcie zagrożeń oraz  zabezpieczenie nieruchomości przed dostępem osób postronnych.

 
8. Przeprowadzono 22 kontrole w obrębie Rodzinnych Ogrodów Działkowych i 8 kontroli w obrębie cmentarzy w zakresie wyposażenia w pojemniki na odpady. Kontrole nie wykazały nieprawidłowości.  

9. Prowadzano kontrole punktów selektywnego zbierania odpadów umiejscowionych przy wiatach śmietnikowych oraz w innych punktach na terenie miasta w zakresie utrzymania czystości i porządku tj. przepełnionych „dzwonów”,   składowania odpadów  poza pojemnikami, celem wyeliminowania  ww. nieprawidłowości oraz pozyskania informacji o właściwej częstotliwości wywożenia odpadów.

10. Ujawnione   nieprawidłowości   w   postaci: ubytków w jezdniach, uszkodzonych nawierzchni chodników, uszkodzonych urządzeń zabezpieczających (pylony, barierki), awarii i dewastacji sygnalizacji świetlnej, przekrzywionych, zerwanych lub nieczytelnych znaków drogowych pionowych i poziomych na bieżąco zgłaszano do Wydziału Dróg Miejskich (pisemnie 147 wniosków) oraz Powiatowego Zarządu Dróg i Zarządu dróg Wojewódzkich.

11. Ujawnione nieprawidłowości w postaci zanieczyszczonych terenów na bieżąco zgłaszano do Wydziału Komunalnego (pisemnie115 wniosków), Starostwa Powiatowego i innych administratorów terenów, celem uprzątnięcia śmieci.

12. Ujawnione przypadki przerośniętych drzew i krzewów, które ograniczały widoczność w rejonie skrzyżowań i przejść dla pieszych, zasłaniały znaki drogowe bądź utrudniały ruch pieszych na chodnikach zgłaszano zarządcom do pielęgnacyjnego przycięcia.

13. Do Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego przekazano:

1) 4 sprawy dot. „pustostanów” (budynek byłej Winiarni przy ul. Zborowej, budynki byłego szpitala przy ul. Bema, budynek przy ul. Sudeckiej i ul. Zamkowej), których stan techniczny groził katastrofą budowlaną oraz zagrażał życiu i zdrowiu ludzi,

2)   1 sprawę dot. placu zabaw, którego wyposażenie stanowiło zagrożenie dla korzystających z niego dzieci.

14. Prowadzono 6 postępowań dotyczących pojazdów o znamionach „wraku” bądź których stan wskazywał, że nie były używane a były w miejscach publicznych. W toku czynności doprowadzono do usunięcia pojazdów przez ich właścicieli.

15. Na prośbę Administracji udzielono 6 asyst przy wejściu do lokali w związku z koniecznością usunięcia powstałych tam awarii. Po wyeliminowaniu zagrożenia lokale zostały zabezpieczone przez pracowników Administracji.

16. Interweniowano   w dzielnicy Sudół na ul. Korczaka,  gdzie  na łuku drogi i na jej wzniesieniu oraz na długości około 50 metrów leżał rozsypany drobny kamień drogowy na całej  szerokości jezdni. Strażnicy powiadomili zarządcę drogi oraz zabezpieczyli miejsce zagrożenie  i informowali   nadjeżdżających   kierowców o występującym niebezpieczeństwie. W czasie oczekiwania  na przyjazd zarządcy drogi oraz dla zminimalizowania zagrożenia w ruchu drogowym strażnicy zmietli rozsypany kamień na pobocze drogi.

17. W   ramach   pracy   dzielnicowego   ujawniono   na   terenie   nieruchomości   przy ul. Mariańskiej odpady w postaci gruzu, wielkogabarytów, plastików itp. które nie były zbierane przez okres co najmniej 3 miesięcy. W toku prowadzonego czynności pozyskano również informacje o nie uiszczeniu opłaty przez właściciela na rzecz Gminy Racibórz za gospodarowanie odpadami komunalnymi, o czym poinformowano Wydział Komunalny. Właściciela nieruchomości ukarano mandatem karnym za nie usunięcie odpadów i ustalono termin wykonania tych czynności. Z uwagi na nie usunięcie odpadów w wyznaczonym terminie wobec wyżej wymienionego skierowano wniosek o ukaranie do Sądu. Sąd wymierzył karę grzywny.

18. Na pisemne prośby zarządców nieruchomości i wspólnot mieszkaniowych nasilono kontrole wskazanych miejsc, gdzie w godzinach popołudniowo-wieczornych dochodziło do zakłócania porządku przez gromadzące się tam osoby, które m.in. zanieczyszczały i dewastowały tereny przydomowe, spożywały alkohol itp.

19. Ujawniono 29 wykroczeń popełnionych przez uczestników ruchu pieszego którzy przechodzili przez przejście na czerwonym świetle oraz w innych miejscach zabronionych. Wszczęte postępowania w sprawach o wykroczenia w 17 przypadkach zakończono pouczeniami, w 12 mandatami karnymi.  

20. W ramach ochrony obiektów komunalnych i urządzeń użyteczności publicznej prowadzono obserwacje terenów  placówek oświatowych, placów zabaw, parków i skwerów, „siłowni pod chmurką” itp.

21. Przeprowadzono 119 wyjazdów służbowych z pracownikami Urzędu Miasta (wizje lokalne w terenie, asysty przy czynnościach administracyjnych).

 

źródło: Sprawozdanie z działalności Straży Miejskiej w Raciborzu za 2014 rok

publ. /ps/

 

 —————————————————

 

zobacz także:

 

341 mandatów na łącznie 36 tys. zł wystawili w 2014 roku strażnicy miejscy. Dla porównania, w 2013 roku było to 465 mandatów (48 tys. zł) a np. w 2011 – 904 mandaty za 90 tys. zł.

 

- reklama -

KOMENTARZE

Proszę wpisać swój komentarz!
zapoznałem się z regulaminem
Proszę podać swoje imię tutaj