Wstępnie już wiadomo, jak mieszkańcy Raciborza będą mogli wpływać na dzielenie 1% miejskiego budżetu. Do 18 maja magistrat oczekuje na propozycje ewentualnych poprawek w dokumencie.
Zespół ds. opracowania i wdrożenia regulaminu budżetu obywatelskiego w Mieście Racibórz, przygotował propozycję w/w dokumentu. W związku z powyższym zapraszamy mieszkańców Raciborza do zapoznania się z treścią regulaminu oraz przesłanie propozycji zmian i poprawek do Wydziału Rozwoju ([email protected]) do dnia 18 maja 2015r.
Dokumenty związane z przedsięwzięciem, m.in. formularz zgłoszenia projektu czy podział miasta na strefy, do pobrania na stronie urzędu.
Regulamin budżetu obywatelskiego
Miasta Racibórz
Słownik pojęć
Ilekroć w niniejszym regulaminie jest mowa o:
1) Budżecie obywatelskim – należy przez to rozumieć mechanizm partycypacyjny, w ramach którego uprawnieni mieszkańcy mają prawo zgłaszać projekty zadań publicznych do realizacji z wydzielonej części budżetu Miasta Racibórz i mieszczące się w kompetencjach gminy, a następnie wybierać w trybie głosowania te projekty, które przeszły pozytywnie proces weryfikacji.
2) Regulaminie – należy przez to rozumieć Regulamin budżetu obywatelskiego Miasta Racibórz.
3) Mieszkańcach – należy przez to rozumieć osoby zameldowane na stałe lub czasowo na terenie Miasta Racibórz.
4) Prezydencie – należy przez to rozumieć Prezydenta Miasta Racibórz.
5) Strefie – należy przez to rozumieć wydzielony terytorialnie obszar Miasta, wraz z mieszkańcami zamieszkałymi na jego terenie oraz przydzieloną do wykorzystania z określoną pulą środków finansowych na realizację projektów w ramach budżetu obywatelskiego. Podział na strefy stanowi załącznik nr 1 do regulaminu.
6) Zespole weryfikacyjnym – należy przez to rozumieć zespół powołany przez Prezydenta Miasta Racibórz do weryfikacji wniosków.
7) Zgłaszającym – należy przez to rozumieć mieszkańca, który zgłasza propozycję projektu zadania do budżetu obywatelskiego i ukończył 18 rok życia.
8) Projekcie lokalnym – należy przez to rozumieć projekt zadania zgłoszony do realizacji dla danej strefy w ramach przydzielonej puli środków finansowych budżetu obywatelskiego.
9) Projekcie ogólnomiejskim – należy przez to rozumieć projekt zadaniy zgłoszone do realizacji w ramach przydzielonej puli środków finansowych budżetu obywatelskiego, obejmujące swym zasięgiem więcej niż 1 strefę lub którego realizacja realnie wpływa na jakość życia wszystkich mieszkańców.
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
§ 1. Regulamin budżetu obywatelskiego obejmuje zbiór zasad, które regulują sposób i tryb prowadzenia działań, mających na celu udział mieszkańców w procesie współdecydowania o wydatkach finansowych wydzielonej części budżetu Miasta Racibórz w konkretnym roku budżetowym.
§ 2. Ze środków budżetu obywatelskiego finansowane są projekty zgłaszane przez mieszkańców, należące do zadań własnych gminy z zastrzeżeniem zapisów zawartych w § 12.
§ 3. 1. Realizacja projektów w ramach budżetu obywatelskiego odbywa się w ciągu jednego roku budżetowego.
2. Z przyczyn niezależnych, w wyjątkowych i uzasadnionych przypadkach, realizacja zadania może zakończyć się w kolejnym roku kalendarzowym.
§ 4. 1. Wdrożenie i realizacja budżetu obywatelskiego składa się z następujących etapów:
1) Kampania edukacyjno – informacyjna.
2) Zgłaszanie propozycji projektów do realizacji.
3) Weryfikacja zgłoszonych propozycji projektów.
4) Głosowanie.
5) Realizacja projektów.
6) Ewaluacja procesu.
2. Szczegółowy harmonogram w tym terminy realizacji poszczególnych etapów budżetu obywatelskiego w każdym roku kalendarzowym ustala i zatwierdza Prezydent, i podaje do publicznej wiadomości.
Rozdział 2.
Podział środków
§ 5. 1. Projekty finansowane w ramach budżetu obywatelskiego mogą mieć charakter lokalny lub ogólnomiejski.
2. Propozycję wysokości środków finansowych przeznaczonych na realizację budżetu corocznie składa Prezydent w projekcie uchwały budżetowej.
3. O podział środków finansowych budżetu obywatelskiego na projekty lokalne poszczególnych stref i projekty ogólnomiejskie, corocznie decyduje Prezydent i podaje tą informację do wiadomości mieszkańców.
3. Podział środków o których mowa w ust. 2 będzie dokonywany po uwzględnieniu:
1) Ogólnej puli środków finansowych przeznaczonych na realizację budżetu obywatelskiego Miasta Racibórz w każdym roku budżetowym.
2) Liczby mieszkańców danej strefy.
Rozdział 3.
Zgłaszanie propozycji projektów
§ 6. 1. Propozycję projektu do budżetu obywatelskiego może złożyć każdy mieszkaniec Miasta Racibórz, który w momencie złożenia wniosku ma ukończone 18 lat.
2. Propozycję projektu należy złożyć na formularzu stanowiącym załącznik nr 2 do regulaminu.
3. Do formularza zgłoszenia projektu zgłaszający dołącza listę poparcia dla projektu, podpisaną przez co najmniej 20 mieszkańców, którzy ukończyli 16 rok życia. Wzór listy poparcia stanowi załącznik nr 3 do regulaminu.
4. Propozycja projektu, w przypadku projektów lokalnych, może być złożona tylko przez mieszkańca zamieszkałego w danej strefie, z zastrzeżeniem, że na listę poparcia, o której mowa w ust. 3 mogą się wpisywać tylko mieszkańcy strefy, której projekt dotyczy.
5. Formularz zgłoszenia projektu w wersji elektronicznej dostępne są na stronie internetowej Miasta Racibórz w zakładce „Budżet obywatelski”, na stronie internetowej BIP Racibórz, oraz w wersji papierowej w Biurze Obsługi Interesantów Urzędu Miasta Racibórz.
§ 7. 1. Prezydent podaje do publicznej wiadomości termin składania propozycji projektów do budżetu obywatelskiego oraz wysokość środków przeznaczonych na ich realizację co najmniej 14 dni kalendarzowych przed rozpoczęciem tego terminu.
2. Czas na składanie propozycji projektów do budżetu obywatelskiego nie może być krótszy niż 30 dni kalendarzowych.
§ 8. Zgłaszający propozycję zadania powinien określić przybliżony koszt realizacji projektu oraz koszty generowane w przyszłości przez zrealizowany projekt według własnego oszacowania. Ostatecznej wyceny dokonuje zespół weryfikacyjny w procesie weryfikacji zgłoszonych zadań.
Rozdział 4.
Weryfikacja zgłoszonych projektów
§ 9. Zgłoszone terminowo przez mieszkańców propozycje projektów do budżetu obywatelskiego podlegają weryfikacji na podstawie kryteriów wskazanych w § 12 niniejszego regulaminu.
§ 10. 1. W razie stwierdzenia podczas weryfikacji, iż wniosek nie zawiera istotnych informacji, zawiera błędy lub braki formalne lub merytoryczne, zgłaszający zostanie niezwłocznie poinformowany listownie za zwrotnym potwierdzeniem odbioru, o konieczności dokonania uzupełnień lub modyfikacji zakresu propozycji.
2. Od momentu zawiadomienia o którym mowa w ust. 1, składający propozycję ma 7 dni kalendarzowych na dokonanie korekty.
3. Wniosek nie może być korygowany więcej niż 1 raz.
§ 11. W przypadku, gdy zespół weryfikacyjny uzna, iż zgłoszony projekt został błędnie zakwalifikowane przez zgłaszającego do projektów lokalnych lub ogólnomiejskich, zespół weryfikacyjny ma prawo zmienić kwalifikację projektu.
§ 12. W ramach procedury budżetu obywatelskiego nie mogą być realizowane projekty:
1) Których wymagany budżet całkowity na realizację jest niezgodny z limitami finansowymi o których mowa w § 5 ust. 2 i 3.
2) Których wartość finansowa jest mniejsza niż 2000 zł.
3) Których wartość finansowa jest większa niż 60% puli środków przeznaczonych na realizację projektów dla danej strefy lub puli środków finansowych przeznaczonych na realizację projektów ogólnomiejskich.
4) Które po realizacji generowałyby koszty utrzymania niewspółmiernie wysokie w stosunku do wartości proponowanego zadania.
5) Które nie stanowią zadań własnych gminy.
6) Które stoją w sprzeczności z obowiązującymi w mieście planami, politykami i programami, w tym w szczególności z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.
7) Które wymagają współpracy instytucjonalnej podmiotów zewnętrznych, jeżeli te nie przedstawiły, pisemnej gotowości do współpracy w formie oświadczenia.
8) Które naruszałyby obowiązujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawa własności.
9) Które dotyczą budowy i remontów dróg lub chodników.
§ 13. 1. Wyniki weryfikacji są podawane do wiadomości zgłaszającego niezwłocznie po dokonaniu weryfikacji.
2. W przypadku odrzucenia projektu w wyniku weryfikacji zgłaszającemu przysługuje możliwość złożenia protestu.
3. Protest wraz z uzasadnieniem składa się do Prezydenta, w nieprzekraczalnym terminie 3 dni roboczych od dnia przekazania informacji o której mowa w ust. 1.
4. Prezydent organizuje spotkanie konsultacyjne z zespołem weryfikacyjnym i zgłaszającym, po czym rozpatruje wniesiony protest.
5. Rozpatrzenie protestu jest ostateczne.
6. W przypadku uznania protestu za zasadny propozycję projekty proceduje się dalej zgodnie z przyjętymi w regulaminie zapisami.
7. W przypadku uznania protestu za bezzasadny, propozycje projektu pozostawia się bez dalszego procedowania.
§ 14. 1. Wyniki weryfikacji po rozpatrzeniu protestów o których mowa w §13 ust. 2, są podawane do publicznej wiadomości przez Prezydenta
2. Informacja o wynikach weryfikacji zawiera wykaz złożonych propozycji projektów, zawierający nazwy projektów, szacunkową kwotę ich realizacji, krótki opis, miejsce wykonywania projektu, zakres, zastosowanie, uzasadnienie i funkcję projektu, oznaczenie „przyjęty” lub „odrzucony” dla każdej propozycji oraz w przypadku odrzucenia uzasadnienie takiej decyzji.
3. Kolejność projektów na liście jest ułożona z podziałem na projekty lokalne i ogólnomiejskie. Kolejność projektów w ramach danej strefy jest losowa.
Rozdział 5.
Głosowanie, obliczanie wyników i wybór projektów do realizacji
§ 15. 1. Głosowaniu podlegają projekty lokalne w ramach stref oraz projekty ogólnomiejskie.
2. Jeżeli dla danej strefy wszystkie zgłoszone i przyjęte w procesie weryfikacji projekty nie wyczerpują łącznej puli środków finansowych przeznaczonych na ich realizację, nie podlegają one głosowaniu i są automatycznie kwalifikowane do realizacji.
3. Jeżeli wszystkie zgłoszone i przyjęte w procesie weryfikacji projekty ogólnomiejskie nie wyczerpują łącznej puli środków finansowych przeznaczonych na ich realizację, nie podlegają one głosowaniu i są automatycznie kwalifikowane do realizacji.
§ 16. 1. Głosowanie odbywa się w terminie wskazanym przez Prezydenta i podanym do publicznej wiadomości.
2. Głosowanie trwa 10 dni kalendarzowych.
3. Głosowanie odbywa się drogą elektroniczną za pośrednictwem serwisu internetowego, lub w specjalnie przygotowanych punktach do głosowania.
§ 17. 1. W głosowaniu mogą uczestniczyć mieszkańcy, którzy poddali weryfikacji swój nr PESEL i ukończyli 16 lat.
2. Każdy głosujący może oddać głos tylko raz w ciągu trwania głosowania na jeden projekt lokalny właściwy dla strefy w której głosujący mieszka i jeden projekt ogólno miejski.
§ 18. Szczegóły dotyczące sposobu głosowania będą co roku podawane przez Prezydenta Miasta do publicznej wiadomości.
§ 19. 1. Suma głosów uzyskanych podczas głosowania decyduje o kolejności projektów na liście do realizacji dla danej strefy jak i dla projektów ogólnomiejskich.
2. Za wybrane do realizacji uznaje się projekty, które uzyskały największą liczbę głosów, aż do wyczerpania puli środków przeznaczonych na budżet obywatelski z podziałem na środki dla poszczególnych stref i środki na projekty ogólnomiejskie. Dla określenia wartości projektów stosuje się wycenę ostateczną projektów dokonaną przez zespół weryfikacyjny.
3. Jeżeli dwie lub więcej propozycji projektów poddanych głosowaniu otrzyma tę samą liczbę głosów, zaś środki nie pozwalają na realizację obu lub więcej propozycji, o wyborze projektu do realizacji decyduje publiczne losowanie, o którego terminie mieszkańcy będą informowani co najmniej 7 dni przed losowaniem.
4. Jeżeli środki na realizację kolejnego projektu z listy nie będą wystarczające, uwzględnione zostanie pierwsze z następnych zadań na liście, którego koszt nie spowoduje przekroczenia dostępnych środków.
5. Jeżeli pula środków dla danej strefy nie zostanie rozdysponowana na realizację projektów, to środki niewykorzystane przejdą do puli środków na realizację zadań ogólnomiejskich.
6. Oszczędności podczas realizacji projektów nie przechodzą na kolejne lata.
7. Jeżeli w wyniku głosowania wyłonione do realizacji projekty będą wzajemnie się wykluczać, wówczas do realizacji zostanie wybrany ten, który zdobył większą liczbę głosów, z zastrzeżeniem ust. 3.
Rozdział 6.
Kampania edukacyjno – informacyjna
§ 20. 1. Kampania edukacyjno – informacyjna podzielona jest na cztery etapy:
1) Przybliżenie mieszkańcom idei budżetu obywatelskiego oraz zachęcenie do składania projektów zadań.
2) Pomoc techniczna i merytoryczna dla mieszkańców w redagowaniu treści formularza zgłaszania projektu.
3) Przedstawienie pozytywnie zweryfikowanych projektów i zachęcenie do wzięcia udziału w głosowaniu.
4) Upowszechnienie informacji o przebiegu i wynikach realizacji budżetu obywatelskiego.
2. Przy prowadzeniu kampanii edukacyjno – informacyjnej wykorzystuje się różne kanały komunikacyjne dostosowane do zróżnicowanych grup mieszkańców w celu jak najszerszego informowania o podejmowanych działaniach.
Rozdział 7.
Postanowienia końcowe
§ 21. 1. Jeżeli podczas realizacji projektu wystąpią przeszkody formalne, prawne, terenowe lub inne, Prezydent może zmodyfikować projekt i dostosować go do obowiązujących warunków, z zastrzeżeniem zachowania jego funkcji.
2. Jeżeli modyfikacja projektu o której mowa w ust. 1 nie umożliwi dalszych prac nad realizacją projektu, Prezydent po dołożeniu wszelkich starań umożliwiających realizację projektu i wyczerpaniu wszystkich możliwości pokonania przeszkody, może zadecydować o pozostawieniu projektu bez realizacji.
3. W przypadku zaistnienia sytuacji o której mowa w ust. 2, do realizacji przeznacza się kolejny projekt z listy, który zdobył w danej strefie największa liczbę głosów.
4. Sytuacje o których mowa w ust. 1, 2 i 3 są podawane do publicznej wiadomości, zaś Zgłaszający jest o nich informowany pisemnie.
§ 22. Budżet obywatelski ma charakter cykliczny, powtarzany w kolejnych latach.
§ 23. 1. Proces realizacji budżetu obywatelskiego podlega monitoringowi i corocznej ewaluacji.
2. Wyniki ewaluacji będą wykorzystane do prowadzenia zmian mających na celu udoskonalenie procesu prowadzenia budżetu obywatelskiego w Mieście Racibórz.
publ. /ps/