Ryzyko złapania gumy na polskich drogach jest dość duże, dlatego powinniśmy wiedzieć, jak prawidłowo zabrać się do wymiany koła aby czynność tę wykonać sprawnie i bezpiecznie.
Większość kierowców miała okazję już wymieniać koło i wie jak to zrobić. Należy pamiętać o kilku podstawowych zasadach. Na początek zadbajmy o swoje bezpieczeństwo podczas wymiany. Zjedźmy na utwardzony parking czy pobocze drogi. Krótka jazda bez powietrza nie uszkodzi naszej opony. Jednak zbyt długa jazda spowoduje trwałe uszkodzenia i opona będzie nadawała się tylko do wymiany. Jeżeli wymiana nie może zostać przeprowadzona na poboczu to oczywiście można to zrobić na drodze głównej, ale powinniśmy ustawić trójkąt ostrzegawczy i ubrać kamizelkę ostrzegawczą i włączyć światła awaryjne. Na drodze ekspresowej i autostradzie trójkąt musi stać 100 metrów za pojazdem. Na pozostałych drogach odpowiednio 30-50 metrów (na obszarze niezabudowanym) lub do 1 metra od miejsca postoju auta (w obszarze zabudowanym).
Zanim podniesiemy samochód, musimy zabezpieczyć go przed poruszaniem. Zaciągamy hamulec ręczny i wrzucamy bieg pierwszy lub wsteczny (w przypadku skrzyni automatycznej przestawiamy lewarek na tryb P). Auto możemy dodatkowo zabezpieczyć wstawiając pod koła kamienie lub kliny pod oś, która która nie będzie podnoszona. Kolejną czynnością przed podniesieniem samochodu jest poluzowanie śrub mocujących koło. Poluzowanie śrub może być kłopotliwe. Pomoce w takiej sytuacji stają się klucze teleskopowe lub nawet kawałek rurki która przedłuży nasz klucz. Inni ułatwiają sobie odkręcanie, używając specjalnych preparatów. W trasie pomocna może być np. coca-cola lub inny napój gazowany.
Następna czynność to podstawienie podnośnika samochodowego czyli popularnego lewarka. Nie możemy tego zrobić w dowolnym miejscu!! Producent naszego dokładnie określił miejsca gdzie powinniśmy go zamocować. Jeżeli nie posiadamy przy sobie instrukcji pojazdu odszukajmy na skraju progu specjalnych wzmocnień lub przetłoczeń gdzie powinniśmy z łatwością wsunąć ramię lewarka. Zamocowanie go w nie właściwym miejscu skutkować będzie uszkodzeniem progu. Następnie wolno unosimy pojazd do góry tak aby koła oderwały się nawierzchni. Na tym etapie odkręcamy poluzowane wcześniej śruby i energicznie ciągniemy koło do siebie. Potem koło zapasowe dopasowujemy do piasty koła. Po dopasowaniu koła przykręcamy wszystkie śruby. Pamiętać, należy że śruby dokręca się do końca (tj. do momentu aż poczujesz wyraźny opór) dopiero wtedy, gdy opuścisz samochód z powrotem na podłoże.
/Cykl MOTOrady powstaje we współpracy z Auto Centrum Opolony w Raciborzu/
———————————————————————————————————–
Polecamy również: MOTOrady: Wszystko to, co powinieneś wiedzieć o oponach., MOTOrady: Nowa szyba zwiększa bezpieczeństwo., MOTOrady: Rdza nadal groźna dla samochodów.