MOTOrady: wymiana filtra kabinowego

    Zużyty filtr może skutecznie utrudniać pracę klimatyzacji w samochodzie. Jest także barierą dla spalin samochodowych.

    Filtr kabinowy często nazwany też filtrem przeciwpyłkowym, występuje najczęściej w samochodach wyposażonych w klimatyzację. Ma on za zadanie chronić kabinę naszego pojazdu przed szkodliwymi substancjami dostającymi się do wentylacji, takimi jak: kurz, sadza czy pleśń, ale też usuwa nieprzyjemne zapachy.

    - reklama -

    Często w sezonie letnim, gdy dni stają się coraz cieplejsze, często okazuje się, że chłodzenie w naszym aucie działa niewystarczająco skutecznie a z nawiewów zamiast świeżego powietrza dobiega do nas zapach stęchlizny. Szyby nadmiernie zapanowują, pojawia się nerwowe doszukiwanie przyczyny. Winowajcą za wymienione objawy bywa zazwyczaj zapchany filtr przeciwpyłowy (kabinowy). Właściciele pojazdów bardzo często go lekceważą z dwóch powodów: po pierwsze nie wszyscy wiedzą o jego istnieniu, po drugie zwyczajnie o nim zapominają.

     

    Nowy i zużyty filtr kabinowy.

     

    Zatem kiedy należy pamiętać aby filtr wymienić? Bardzo trudno dokładnie określić czas w jakim dochodzi do całkowitego zanieczyszczenia  filtra. Wpływa na to wiele czynników, m.in. w jakich warunkach się poruszamy (w mieście czy w terenie), czy stoimy dużo w korkach. Dla kierowców, którzy mieszkają w dużych aglomeracjach najbardziej optymalny okres wymiany to moment, wymiany oleju, filtra oleju i powietrza, jednak wypada to robić nie rzadziej niż, raz na rok. Znaczenie na trwałość filtra ma też jego jakość. Kupując filtr przeciwpyłkowy należy się kierować jakością użytych materiałów. Z tego względu odradzamy stosowanie najtańszych papierowych zamienników, z powodu że nie są one odporne na wilgoć i szybciej się zapychają. Gdy dojdzie do zawilgocenia znacznie zmniejsza on swoją skuteczność i staje się siedliskiem grzybów i bakterii. Konsekwencją tego może być jego częstsza wymiana – nawet po kilku tysiącach kilometrów.
        
    Droższe dysponują wkładami wykonanymi z włókien sztucznych, jakością włókniny oraz jej geometrią, co za tym idzie są odporniejsze na wchłanianie się wilgoci. W filtrach niższej jakości włóknina przepuszcza większość niepożądanych gazów, pyłów i bakterii. Jeśli chcemy, żeby nasz filtr skutecznie pochłaniał wszystkie te cząsteczki powinniśmy wybrać taki, który zawiera aktywny węgiel dobrej jakości. Producenci filtrów wprowadzili  na rynek antyalergiczne filtry, które oprócz warstwy węgla aktywnego posiadają również warstwę polifenolu. Jest on doskonałą barierą, która nie pozwala przedostać się do wnętrza pojazdu spalinom samochodowym, rakotwórczym cząsteczkom stałym, grzybom i alergenom. Filtr taki może być doskonałym rozwiązaniem dla alergików.

    Warto zainwestować w filtr lepszej jakości, gdyż dba on o nasze zdrowie a także dobre samopoczucie trakcie jazdy. Różnica w cenie między filtrem tanim „papierowym”, a droższym jest stosunkowo niewielka, więc warto zainwestować kilka złotych więcej w trosce o własne zdrowie.

    /Wojciech Gawliczek/

     

     

    /Cykl MOTOrady powstaje we współpracy z Auto Centrum Opolony w Raciborzu/

     

     
     

     

     ———————————————————————————————————–

     

    Polecamy również: MOTOrady: Wszystko to, co powinieneś wiedzieć o oponach., MOTOrady: Nowa szyba zwiększa bezpieczeństwo., MOTOrady: Rdza nadal groźna dla samochodów.

    - reklama -

    KOMENTARZE

    Proszę wpisać swój komentarz!
    zapoznałem się z regulaminem
    Proszę podać swoje imię tutaj