Dzieci z całego Śląska biorą udział w programie "Recykling, czyli powrót do natury". Odwiedziły między innymi Rezerwat Łężczok.
Ekologia bardzo często znaczy tyle samo co edukacja. W rzeczy samej bowiem ekologia jest nauką. By móc cieszyć się świeżym powietrzem, czystą wodą, rozkoszować się pięknem lasu, trzeba wiedzieć jak o nie zadbać. Trzeba wiedzieć, co robić by ocalić te dobra. I trzeba się tego uczyć od dziecka. Czym skorupka za młodu nasiąknie… I dlatego tak ważne są wszelkie inicjatywy propagujące ekologię wśród dzieci i młodzieży. Taki cel postawiła przed sobą również Fundacja Pracownia Edukacji Żywej z Mikołowa. Prowadzi ona warsztaty ekologiczno-przyrodnicze dla dzieci i młodzieży. W głównym obszarze zainteresowania fundacji leżą miejsca szczególnie cenne dla śląskiej przyrody. Są to m.in. lasy nadleśnictwa Rybnik, puszcza bytomska, lasy Orzesza. Wśród takich pereł nie mogło zabraknąć i naszego rezerwatu Łężczok. Warsztaty realizowane są w ramach programów edukacyjnych: "Recykling czyli powrót do natury" oraz "(Roz)poznawanie natury".
Celem warsztatów realizowanych to połączenie dwu rodzajów edukacji: ekologicznej (środowiskowej) i przyrodniczej. O wadze tych działań nie trzeba przekonywać Górnoślązaków. Tu przepiękna przyroda bardzo często sąsiaduje z obszarami naznaczonymi ludzkim działaniem, naznaczonymi industrialnym brzemieniem naszego regionu. Brzemieniem, które stanowi o bogactwie naszego regionu, ale które bardzo często wyrywa ziemi jej najcenniejsze walory. Dzieci mogą na własne oczy zobaczyć, w jaki sposób mieszają się te dwa porządki, gdy wychodzą w teren. Socjolodzy powiedzieliby – w trakcie "obserwacji uczestniczącej". Napotykają wówczas siedliska przyrody narażone (albo już poddane) na proces degradacji. Mogą obserwować, jak różne gatunki radzą sobie w tej trudnej rzeczywistości. Znajdują też najbardziej powszechny dowód ludzkiej aktywności – śmieci. W czasie tych spotkań dowiadują się o idei recyklingu. Dowiadują się, co trzeba zrobić, aby jak najwłaściwiej czerpać z zasobów, które przecież nie są nieskończone. Dowiadują sie również dlaczego zarówno oni, jak i ich rodzice powinni segregować śmieci. Dowiadują się, że podobny proces przeprowadza sama natura. I mogą ten proces obserwować w praktyce.
Program "(Roz)poznawanie natury" zakłada także przeprowadzenie cyklu warsztatów pod nazwą "Poznawanie drzew i krzewów dziko rosnących, ich biologii i miejsca w kulturze" oraz "Poszukiwanie i rozpoznawanie śladów zwierząt". Treść oraz formuła zajęć każdorazowo dostosowane są do wieku uczestników. Do tej pory w warsztatach wzięło udział około 2500 uczestników. Warsztaty realizowane są przy dofinansowaniu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach.
/p/
"Treści zawarte w publikacji nie stanowią oficjalnego stanowiska organów Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach".
————————————————
Zobacz również inne materiały o tematyce ekologicznej na: