Jesienią i zimą musimy wzmagać się z uporczywym parowaniem szyb w naszych pojazdach. Powodów pojawiającej się pary może być kilka. Jak szybko oczyścić szyby i jak zapobiec parowaniu?Zaparowane od środka szyby to przede wszystkim niebezpieczeństwo dla podróżujących. Problem w tym, że z reguły kierowcy starają się likwidować skutki, zapominając o przyczynach. A to od nich trzeba zacząć.
Na początek radzimy sprawdzić stan filtra kabinowego. Powszechnie pokutuje opinia, że powinno się to robić przy obsłudze serwisowej klimatyzacji. A to najczęściej robimy na wiosnę. Tymczasem brudny, zapchany filtr przeciwpyłkowy powoduje parowanie szyb oraz utrudnia ich odparowanie. Filtr kabinowy jest w końcu siedliskiem rozmaitych bakterii, grzybów, pleśni. Przy okazji warto oczyścić komory dolotowe i cały układ recyrkulacji powietrza w pojeździe. W przypadku filtrów kabinowych nie może być mowy o ich czyszczeniu czy przedmuchiwaniu. W grę wchodzi tylko wymiana starego filtra na nowy.
Panująca wewnątrz auta wilgoć to oczywista przyczyna parowania szyb. Zimą do auta wnosimy na ubraniu czy na butach śnieg wodę czy błoto. Jeżeli mamy gumowe dywaniki, łatwo da się z nich wodę wylać. W materiałowe dywaniki będzie ona wsiąkała. Sprawdźmy, stan uszczelek w drzwiach i klapie bagażnika. Przez nie także do środka może dostawać się wilgoć. Już przed zimą powinniśmy je zakonserwować, smarując cienką warstwą wazeliny lub używając środka silikonowego w sprayu.
Uszkodzenie nagrzewnicy to najrzadziej spotykana przyczyna zapanowywania szyb w aucie. W skrócie można powiedzieć, że wyciekający wtedy płyn chłodzący dostaje się do wnętrza pojazdu, a jego odparowywanie powoduje parowanie szyb. Z reguły takiej usterce towarzyszy specyficzny zapach. Kończy się to zwykle wymianą nagrzewnicy. Sam koszt części nie jest wielki, ale wymiana jest dość trudna i pracochłonna.
Jak pozbyć się wilgoci?
Jeśli mamy klimatyzację, sprawa jest prosta. Włączamy klimatyzację, nawiew kierujemy na szybę czołową i regulujemy na boczne i po maksymalnie kilku minutach szyby są już czyste. W aucie nie posiadającym klimatyzacji po wejściu i uruchomieniu silnika najprościej jest włączyć ciepły nawiew na przednią szybę i uchylić jedno okno, by szybko pozbyć się wilgoci z niej. Oczywiście włączamy także ogrzewanie tylnej szyby. Powinniśmy mieć pod ręką gąbkę lub ściereczkę z irchy, by ewentualnie szyby przetrzeć. Może wydać się to banalne, ale zawsze dokładnie otrzepmy buty ze śniegu, zanim zasiądziemy za kierownicę. Po zatrzymaniu auta otwórzmy drzwi, aby przewietrzyć wnętrze i w miarę wyrównać temperaturę. W tym czasie należy wylać wodę z gumowych dywaników. Na rynku znajdziemy całą gamę produktów w spreju, które mają zapobiegać parowaniu szyb. Niektóre rzeczywiście spełniają swoją rolę nawet przez kilka tygodni. Pamiętajmy by nigdy nie wycierać pary gołą ręką gdyż to pogorszy jedynie sytuację a na szybie pozostaną tłuste smugi.
/Cykl MOTOrady powstaje we współpracy z Auto Centrum Opolony w Raciborzu/
———————————————————————————————————–
Polecamy również: MOTOrady: Wszystko to, co powinieneś wiedzieć o oponach., MOTOrady: Nowa szyba zwiększa bezpieczeństwo., MOTOrady: Rdza nadal groźna dla samochodów.