117 mandatów na łączną kwotę 16500 zł nałożył w 2015 roku raciborski sanepid w trakcie kontroli pod kątem higieny żywności i żywienia. Jakie nieprawidłowości stwierdzano najczęściej?
Do zakresu działań Sekcji Higieny Żywności należy kontrola przestrzegania przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne, w szczególności dotyczących:
– warunków produkcji, transportu, przechowywania i sprzedaży żywności oraz warunków żywienia zbiorowego,
– nadzoru nad jakością zdrowotną żywności,
– warunków zdrowotnych produkcji i obrotu przedmiotami użytku, materiałami i wyrobami przeznaczonymi do kontaktu z żywnością, kosmetykami oraz innymi wyrobami mogącymi mieć wpływ na zdrowie ludzi.
W roku 2015 pod nadzorem PSSE w powiecie raciborskim znajdowało się 1277 obiektów, z których skontrolowano 722. Przeprowadzono w nich 1245 kontroli. Ponadto w ramach kontroli granicznej przeprowadzono 144 kontrole dot. przywożonej lub wywożonej partii towaru.
Procentowy stan kontroli w obiektach nadzorowanych
W wyniku przeprowadzonych 492 kontroli sanitarnych z wykorzystaniem arkuszy oceny stanu sanitarnego. 3 obiekty oceniono jako niezgodne z wymaganiami zawartymi w przepisach co stanowi 0,2 % wszystkich nadzorowanych obiektów. Wśród obiektów ocenionych negatywnie był 1 zakład małej gastronomii, 1 zakład produkcyjny i 1 obiekt żywienia zborowego otwarty (restauracja).
W ramach sprawowanego nadzoru wydano 332 decyzje administracyjne celem poprawy stanu sanitarno-higienicznego, w tym 11 decyzji wstrzymania działalności zakładu Wobec podmiotów nie realizujących obowiązków wynikających z nałożonych decyzji wszczynano postępowanie egzekucyjne. Wydano 11 tytułów wykonawczych oraz 15 postanowień o nałożeniu grzywny na łączną sumę 1650 zł.
Winnych wykroczeń stwierdzanych w trakcie wykonywania czynności kontrolnych ukarano 117 mandatami na łączną kwotę 16500 zł.
W związku z napływającymi wnioskami stron, w oparciu o przeprowadzone kontrole sanitarne, wydano łącznie 217 decyzji administracyjnych zatwierdzających obiekty (w tym 56 decyzji warunkowych). Ponadto dokonano 51 wpisów do rejestru zakładów podlegających urzędowej kontroli organów PIS obiektów, w stosunku do których nie jest wymagane zatwierdzenie, zgodnie z ustawą z 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia. Wśród wpisanych obiektów znajduje się
25 gospodarstw rolnych, które uzyskały wpis w zakresie produkcji pierwotnej.
Do najczęściej stwierdzanych nieprawidłowości należało:
– wprowadzanie do obrotu produktów po upływie terminu przydatności do spożycia bądź daty minimalnej trwałości;
– nieprawidłowe warunki przechowywania artykułów spożywczych (brak ciągłości łańcucha chłodniczego);
– brak czystości i porządku w pomieszczeniach obiektu;
– zły stan techniczny obiektu (m.in. ściany, podłogi, sufity) i wyposażenia;
– brak zabezpieczenia artykułów sprzedawanych luzem przed zanieczyszczeniami zewnętrznymi;
– brak bieżącej ciepłej wody przy umywalkach do mycia rąk oraz przy zlewozmywakach do mycia sprzętu podręcznego i pomocniczego;
– niewłaściwe oznakowanie artykułów spożywczych sprzedawanych luzem;
– brak monitoringu punktów krytycznych i kontrolnych według procedur systemu HACCP orazinstrukcji GHP;
– brak zapewnienia właściwej dezynfekcji naczyń;
– niewłaściwe postępowanie z odpadami pokonsumpcyjnymi oraz poprodukcyjnymi pochodzenia zwierzęcego;
– brak szkoleń z obowiązujących w obiekcie procedur HACCP;
– prowadzenie działalności bez uzyskania wpisu do rejestru zakładów, poszerzenie działalności bez uzyskania decyzji właściwego PPIS;
– krzyżowanie się dróg czystych z brudnymi (m.in. brak wydzielonego stanowiska mycia i dezynfekcji jaj);
– przeprowadzanie czynności brudnych związanych z obróbką wstępną w pomieszczeniach kuchennych (czystych);
– brak skutecznej dezynfekcji jaj (w tym brak nadzoru nad żywotnością lamp wykorzystywanych w naświetlaczach UV);
– wykorzystywanie do produkcji artykułów spożywczych po upływie terminu przydatności do spożycia bądź daty minimalnej trwałości;
– brak świadomości personelu w zakresie bezpieczeństwa żywności.
PSS-E Racibórz
publ. /ps/