Krzanowice, linia kolejowa nr 193. Ostatni pociąg pasażerski przejechał tędy ponad 20 lat temu. Budynek stacji został zagospodarowany jako mieszkanie, obiekty na przystanku niszczeją. Między szynami rosną drzewa. Zobacz zdjęcia.
Jeszcze w 1990 roku między Raciborzem a Krzanowicami codziennie kursowały cztery pary pociągów. Ich liczbę stopniowno zmniejszano, by w sieciowym rozkładzie jazdy na zimę 1993/1994 pod pustą tabelą umieścić informację „Ruch pociągów wstrzymany do odwołania”. Pociągi pasażerskie jeździły tamtędy prawie sto lat. Linię kolejową, przy której leżą Krzanowice, otwarto 20 października 1895 roku. Liczyła 34 km i prowadziła z Raciborza do stacji Opava Vychod. W 1945 roku zlikwidowano odcinek między Krzanowicami Południowymi a Chuchelną.
Zobacz zdjęcia z Stacje kolejowe w Krzanowicach kiedyś i dziś
Do nieczynnej stacji Krzanowice prowadzi droga pokryta brukiem. Z lewej strony w latach 70. znajdował się punkt skupu buraków cukrowych, skąd później ładowano je na wagony. Teraz po przedsiębiorstwie pozostały ruiny, a budynek stacji został zagospodarowany jako mieszkanie.
Zobacz zdjęcia z Stacje kolejowe w Krzanowicach kiedyś i dziś
Jadąc w kierunku granicy polsko-czeskiej, można zauważyć niszczejący budynek z napisem „Krzanowice Południowe”. Został wybudowany w 1925 roku. Ze względu na to, że był tutaj tylko jeden tor zakończony kozłem oporowym, wagony były pchane z lub do stacji Krzanowice, gdzie lokomotywa objeżdżała skład. Po zamknięciu linii w budynku funkcjonował sklep wielobranżowy. Dwa lata temu obiekt kupiła gmina Krzanowice.
Zobacz zdjęcia z Stacje kolejowe w Krzanowicach kiedyś i dziś
W galerii, oprócz aktualnych zdjęć budynków i ich okolic, znajdują się unikatowe fotografie z lat 90. i archiwalne rozkłady jazdy na trasie Racibórz–Krzanowice Południowie.
/kp/
Na podstawie atlaskolejowy.pl i bazakolejowa.pl. Archiwalne zdjęcia dzięki uprzejmości Sławomira Fedorowicza.
A po drugiej stronie granicy szynobusy śmigają do Chuchelnej. Smutne.