65 lat na rynku. Zaczynano od 1 autobusu z demobilu. W 2017 połączenia międzymiastowe obsługiwać będą niskopodłogowe SOR-y. PKS w Raciborzu obchodził jubileusz.
W ciągu kilkudziesięciu lat zmieniał się właściciel, ustrój, okoliczni przewoźnicy upadali, a raciborska spółka przetrwała. W środowy wieczór na Zamku Piastowskim PKS w Raciborzu świętował 65-lecie istnienia. Starosta Ryszard Winiarski zrobił z tej okazji zebranym niespodziankę i zapowiedział, że powiat w przyszłym roku przeznaczy 6 mln zł na zakup nowego taboru. Nie zabrakło ciepłych słów pod adresem prezesa Damiana Knury i jego załogi – Współpraca jest po prostu wzorcowa – dziękowała wójt gminy Nędza Anna Iskała. Obchody jubileuszu uświetnił koncert zespołu Miraż z Młodzieżowego Domu Kultury w Raciborzu.
PKS w Raciborzu jest jednym z trzech w województwie śląskim i jednym z nielicznych w Polsce, który przetrwał wszystkie zmiany ustrojowe i strukturalne na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat. W tym czasie likwidacji uległy uważane za wzorcowe PKS Cieszyn, Rybnik i Katowice. By mówić o początkach spółki należy się przenieść się nie o 65, lecz o 70 lat wstecz.
Rok 1945. Kilka miesięcy po zakończeniu II wojny światowej. PKS w Gliwicach otwiera w Raciborzu jednostkę terenową, która dysponuje jednym autobusem i trzema ciężarówkami (pojazdami z demobilu). Pojawia się regularna obsługa linii Racibórz- Katowice.
Rok 1951. Oficjalna data utworzenia PKS Racibórz. Gliwicki oddział przekształcony zostaje w samodzielną jednostkę. W pierwszych miesiącach funkcjonowania zakład dysponuje 24 autobusami. Tabor stanowią przede wszystkim pojazdy marki Star 20, tzw. „Stonki” oraz Star N50. W międzyczasie raciborska jednostka otwiera oddział w Głubczycach.
Rok 1955. Następuje rozbudowa. PKS Racibórz oprócz placówki terenowej w Głubczycach posiada jeszcze jednostki w Koźlu oraz Korzonku.
Rok 1960. W wyniku zmiany strukturalnej utworzone zostaje wojewódzkie przedsiębiorstwo PKS podlegające ówczesnej Radzie Narodowej w Opolu. Racibórz nadal posiada jednostkę terenową w Głubczycach.
Rok 1966. PKS Racibórz posiada 100 autobusów.
Rok 1975. Nowy podział administracyjny kraju. Spółkę prowadzi Ministerstwo Komunikacji. Pod koniec grudnia PKS w Raciborzu przechodzi pod kontrolę Dyrekcji w Katowicach.
Rok 1990. Zmiana ustrojowa. PKS staje się przedsiębiorstwem komercyjnym.
Rok 1997. Powódź. Zniszczeniu ulega cały majątek spółki. Zalane zostają budynki dyrekcji, warsztatu, dworca autobusowego. Woda w pojazdach sięga poziomu siedzeń. Dzięki zaangażowaniu załogi tabor zostaje naprawiony i od września pojazdy dowożą uczniów do szkół.
Rok 2001. PKS w Raciborzu staje się jednoosobową spółką skarbu państwa pod nazwą Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Raciborzu.
Rok 2005. Oficjalnie otwarcie wyremontowanego dworca. Po rewitalizacji staje się prawdopodobnie jednym z lepszych w okolicy. Tego roku raciborski PKS odświeża również logo. Przywodząca na myśl PRL „kierownica” zostaje zastąpiona „łezkami”.
Rok 2010. Właścicielem spółki staje się powiat raciborski.
Rok 2011. W związku z likwidacją rybnickiego PKS-u, raciborska spółka realizuje część połączeń na terenie powiatu wodzisławskiego.
Rok 2013. Spółka nieodpłatnie przekazuje 5% udziałów na rzecz powiatu wodzisławskiego.
Rok 2016. Flotę opuszcza ostatni autobus marki Autosan H9- symbol „starego” PKS-u.
Obecnie PKS Racibórz jako główny przewoźnik w powiecie raciborskim obsługuje wszystkie gminy w okolicy Raciborza. Przedsiębiorstwo w dni powszednie wykonuje 420 kursów dziennie, a w soboty, niedziele i święta jest ich około 75. Dużą wagę przykłada się do obsługi połączeń umożliwiających dotarcie uczniom do szkół. Spółka myśląc o rozwoju i przyszłości, od nowego roku do obsługi połączeń międzymiastowych ma wprowadzić niskopodłogowe autobusy marki SOR.
/mh/
fot.: Katarzyna Przypadło