Potwierdziły się krążące od pewnego czasu pogłoski, że to konsorcjum Budimexu z hiszpańskim Ferrovial Agroman S.A. zostało wyłonione w przetargu na następcę Dragadosa przy budowie zbiornika przeciwpowodziowego. Oferta zwycięskiego konsorcjum opiewa na niespełna 940 mln zł.
W wyniku rozstrzygnięcia przetargu przeprowadzonego według procedur Banku Światowego (ICB) na dokończenie budowy suchego zbiornika przeciwpowodziowego Racibórz Dolny udzielono zamówienia konsorcjum firm:
Lider: BUDIMEX S.A. – Polska (ul. Stawki 40, 01-040 Warszawa),
Partner: Ferrovial Agroman S.A. – Hiszpania (Campo De Las Naciones, Ribera Del Loira 42, 28042 Madryt, Hiszpania)
Kraj: Polska/Hiszpania
Kwota przyznania kontraktu (w walucie oceny): 903 865 798,00 PLN
Oferta konsorcjum została oceniona jako zasadniczo adekwatna w stosunku do wymagań postawionych w dokumentach przetargowych i która zaoferowała najniższą cenę. 17 listopada br., listem akceptacyjnym poinformowano konsorcjum o wyborze oferty. Prace mają ruszyć w ciągu 180 dni od otrzymania listu akceptacyjnego. Czas na realizację prac to 740 dni.
Budimex ma ok. 95% udziału w konsorcjum. W postępowaniu uczestniczyło pięciu oferentów. Wśród nich konsorcjum z udziałem Rafako, ale jego oferta była drugą najdroższą ze wszystkich zgłoszonych.
W październiku br. stan zaawansowania prac przedstawiał się następująco (zdjęcia z lotu ptaka):
Przypomnijmy, przerwa w budowie trwa już rok, od kiedy to jesienią 2016 roku wyproszono z placu budowy dotychczasowego wykonawcę, hiszpańską firmę Dragados. Oo tego czasu na terenie budowy realizowano jedynie prace związane ze wznoszeniem nasypów zapór zbiornika. Prace te wykonywane były przez podwykonawców byłego wykonawcy, po wyrzuceniu którego RZGW otrzymało „no objection” Banku m.in. dla realizacji zakresu prac koniecznych do wykonania ze względu na bezpieczeństwo przeciwpowodziowe, prac zabezpieczających oraz prac koniecznych w celu przeciwdziałania stracie kolejnego sezonu budowlanego. Tego typu “prace wyprzedzające” mają nowemu wykonawcy umożliwić jak najszybsze rozpoczęcie robót, wręcz “z marszu” po podpisaniu umowy, aby za dwa lata, w listopadzie 2019 roku, zbiornik był gotowy. Obecnie stan zaawansowania prac szacuje się na 54%.
/ps/
Oby się w końcu udało.
Przecież to jest ewidentny przykład, analogiczny di alinebau, która budowała autostradę A1 w Mszanie. Dragadosvzmienil nazwę i dalej goni zajączka.(zajączek czyt.dalej ciągną kasę)
Powstanie bubel, potem będą obawiać się przy napełnianiu czy wytrzyma czy nie. Jakim cudem firma z poza miejscowości może zaoferować niższą cenę niż lokalna? Czy zweryfikował ktoś czy najtańsza oferta jest wykonalna w tej cenie?