Firma EKO-OKNA S.A. z Kornic jest czołowym producentem stolarki okiennej i drzwiowej w Europie. Pracuje tu ponad 3,6 tys. osób. O dynamice zatrudnienia, a tym samym rozwoju świadczy fakt, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy w firmie powstało ponad 1 tys. nowych miejsc pracy. Pozyskanie takiej liczby pracowników na różne stanowiska, nie jest łatwe.
Rekrutacja kończy się sukcesem: po pozytywnej rozmowie kwalifikacyjnej pracownik zostaje zatrudniony. Pełen chęci rozpoczyna pracę. Co zrobić, by początkowy zapał w obliczu codziennych obowiązków przekuć w sukces? Jak poradzić sobie ze sprawnym wdrażaniem się w obowiązki służbowe i realizacją zadań? – to dylematy, przed którymi staje wielu nowo zatrudnianych pracowników. Pomysł na to ma firma EKO-OKNA, gdzie to pracodawca dba o to, by proces adaptacji przebiegał sprawnie i efektywnie dla nowo przyjętych osób, z korzyścią dla całego przedsiębiorstwa.
– Mamy świadomość tego, że ważne jest nie tylko pozyskanie osób chętnych do pracy, ale także utrzymanie tych ludzi i przekształcenie ich w wykwalifikowanych pracowników. To cały proces, który ma decydujący wpływ na efektywne funkcjonowanie firmy. Dlatego wprowadziliśmy w EKO-OKNACH funkcję trenera dla każdego z nowo zatrudnionych pracowników produkcyjnych, którego rolą jest wprowadzenie w obowiązki służbowe oraz integracja z załogą. Dzięki temu chcemy budować świadomość naszych pracowników względem przedsiębiorstwa i jego funkcjonowania – mówi Sebastian Przewosnik, Dyrektor ds. Produkcji w EKO-OKNA S.A.
Jak to wygląda w praktyce? Trenerem jest doświadczony pracownik, przydzielany nowo zatrudnionej osobie. Pod jego okiem rekrut przechodzi praktyczne szkolenia przygotowujące i wprowadzające do pracy na danym stanowisku, m.in. obsługi maszyn. Trenera wspiera brygadzista, kierownik zmiany lub technolog. – W momencie, kiedy szkoleniowiec uzna, że wiedza i umiejętności pracownika są dostatecznie dobre by mógł samodzielnie pracować, przeprowadzany jest egzamin przez kierownika zmiany. Natomiast jeżeli, w trakcie trwania całego procesu, okaże się, że pracownik nie radzi sobie na danym stanowisku, automatycznie przenoszony jest na inne. Co miesiąc, zorganizowane zostaną także specjalne spotkania z trenerami. Celem rozmów będzie wymiana spostrzeżeń, uwag oraz rozwiązanie wszelkich problemów związanych z komunikacją między szkoleniowcem a zatrudnionym – tłumaczy Sebastian Przewosnik.
Gdy nowy pracownik pomyślnie przejdzie wewnętrzny egzamin, czyli zostanie odpowiednio wyszkolony, jego trener otrzyma za to specjalną premię. – Trener poświęca takiej osobie swój czas, dzieli się fachową wiedzą, ale także pomaga w integracji z resztą załogi. Z jego strony to również wymaga odpowiedniego podejścia i umiejętności. Korzyść z tego mają więc wszystkie strony, także firma, która pozyskuje kolejnego wykwalifikowanego pracownika – dodaje S. Przewosnik.
Proces szkolenia przez cały czas jego trwania monitorowany będzie przez Dział Kadr, który dysponować będzie wszelkimi danymi dotyczącymi zarówno pracownika, jak i szkoleniowca.
Warto przy tym wspomnieć, że wkrótce każdy pracownik produkcyjny posiądzie wiedzę nie tylko z związaną z obsługą konkretnej maszyny, ale także nauczy się sposobów jej konserwacji. – Równie ważną rzeczą co prawidłowa obsługa maszyn jest także wiedza, jak ona funkcjonuje. W ten sposób chcemy uniknąć zbędnych przestojów spowodowanych np. awariami, koniecznością oczekiwania na obsługę techniczną. Poprawienie jednego trybiku ma wpływ na działanie całej maszyny, a w tym przypadku pracy całego przedsiębiorstwa. Także w ten sposób chcemy budować świadomość naszych nowych pracowników odnośnie firmy i jej celów – powiedział S. Przewosnik. Obecnie opracowywane są przez technologów specjalne instrukcje, dzięki którym każda zatrudniona osoba oraz Ci, którzy już pracują, będą posiadać kompleksową wiedzę dotyczącą ich działań i obowiązków.
Nieocenionym wsparciem dla nowych pracowników jest też dostępna dla nich aplikacja internetowa. W specjalnie opracowanym serwisie dostępne są wszystkie potrzebne informacje, począwszy od tego, gdzie można zaparkować samochód, dokąd skierować się pierwszego dnia pracy, planu całej firmy, jej historii, kontakty do osób odpowiedzialnych za funkcjonowanie poszczególnych działów czy też możliwości, z jakich może skorzystać pracownik, np. zajęcia fitness, imprezy firmowe, grupy sportowe czy też wszelkiego rodzaju benefity, przysługujące pracownikom EKO-OKIEN, takimi jak karta Multisport czy dodatkowa prywatna opieka medyczna.
– Przy tego typu działaniach korzystamy z najnowocześniejszych narzędzi, jakimi są specjalne aplikacje internetowe. Na każdym kroku staramy się, by proces adaptacji nowych pracowników przebiegał sprawnie, aby jego efektem były nie tylko kolejne cyfry w statystykach zatrudnienia, ale także przekonanie wśród ludzi, że wszyscy tworzymy społeczność. Chcemy jak najlepiej dbać o naszych ludzi i stworzyć im najlepsze warunki pracy i płacy – mówi Anna Skrzyńska, Specjalista ds HR w EKO-OKNA S.A.
publ. /ps/