Dowód osobisty jest ważny jedynie przez okres 10 lat od daty jego wydania.
Jak wynika z informacji Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, znaczna część obywateli polskich nie posiada ważnego dowodu osobistego. Tymczasem jego wymiana jest naszym obowiązkiem, a posługiwanie się nieważnym dowodem osobistym jest obłożone prawnymi konsekwencjami.
Wniosek o wydanie dowodu osobistego możemy złożyć w urzędzie dowolnej gminy na terenie kraju, niezależnie od miejsca zameldowania. Dowód osobisty jest wydawany w ciągu 30 dni od daty złożenia wniosku i ważny jest przez okres 10 lat od daty jego wydania. Ustawa przewiduje również możliwość złożenia wniosku za pośrednictwem strony internetowej: www.obywatel.gov.pl, jeżeli osoba posiada ważny podpis elektroniczny lub profil zaufany ePUAP.
Obowiązek wymiany dowodu osobistego zachodzi nie tylko w przypadku upływu terminu jego ważności, ale również w przypadku zmiany danych zawartych w dowodzie osobistym (z wyjątkiem zmiany nazwy organu wydającego), zmiany wizerunku twarzy posiadacza dowodu w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym jego identyfikację, a także w przypadku utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego.
Posiadanie ważnego dowodu osobistego to obowiązek każdego obywatela Polski powyżej 18. roku życia. Osoby go nieposiadające będą miały trudności m.in. w załatwieniu spraw w urzędach, sądach, bankach czy u notariusza. Nieważny dowód może być także przyczyną nałożenia na jego właściciela kary grzywny.
publ. /k/
Fot. obywatel.gov.pl