W Raciborzu ponadto na 5 skrzyżowaniach pojawiły się już latarnie z podwójnym wysięgnikiem, tak by doświetlić nie tylko przejścia dla pieszych, ale także całe skrzyżowania. Tak jest w przypadku skrzyżowania: Batorego i Podwale, Kasprowicza i wyjazdu na osiedle, Londzina i Stalmacha, Mickiewicza na wysokości dworca PKP oraz skrzyżowania Mickiewicza i Szewskiej. Miejsca te zostały wybrane zarówno na wniosek mieszkańców, jak i na uwagi ekspertów od bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Modernizacja oświetlenia w centrum miasta to nie tylko oszczędności rzędu ćwierci miliona złotych w skali roku, mniejsza emisja dwutlenku węgla o ponad 440 ton i poprawa estetyki wyglądu ulic, na których niektóre betonowe słupy nadgryzł już ząb czasu. Dzięki wymianie opraw na ledowe nad przejściami dla pieszych będzie jaśniej. Latarnie, w których wymieniono oprawy świecą wzdłuż drogi światłem o temperaturze barwowej 4000K (Kelvina). Jest to światło tzw. neutralne. W przypadku przejść dla pieszych żarówki świecą światłem o temperaturze barwowej 5000K. Jest to barwa zimna, tzw. dzienna. Oprawy ledowe przy przejściach dla pieszych mają moc wyższą o 30 procent w stosunku do pozostałych latarni na ulicach. Specjaliści twierdzą, że oświetlenie tego typu powinno być stosowane tam, gdzie ludzka aktywność wymaga większego wysiłku wzrokowego. Według ekspertów ludzkie oko postrzega białe światło jako bardziej naturalne i jaśniejsze od światła żółtego. Potwierdzają to badania. Ponadto specjaliści są zdania, że białe światło umożliwia łatwiejsze rozpoznawanie ludzkich sylwetek. Powoduje to spadek ryzyka kolizji z pieszymi i rowerzystami z uwagi na wcześniejsze dostrzeżenie innych uczestników ruchu drogowego.
W Raciborzu ponadto na 5 skrzyżowaniach pojawiły się już latarnie z podwójnym wysięgnikiem, tak by doświetlić nie tylko przejścia dla pieszych, ale także całe skrzyżowania. Tak jest w przypadku skrzyżowania: Batorego i Podwale, Kasprowicza i wyjazdu na osiedle, Londzina i Stalmacha, Mickiewicza na wysokości dworca PKP oraz skrzyżowania Mickiewicza i Szewskiej. Miejsca te zostały wybrane zarówno na wniosek mieszkańców, jak i na uwagi ekspertów od bezpieczeństwa ruchu drogowego.
W ramach modernizacji ulic w centrum zostały przeprowadzone badania fotometryczne, które pozwolą nie tylko na wyeliminowanie miejsc niedostatecznie doświetlonych, ale także „prześwietlonych”. Nadmierne doświetlenie bowiem jest także niebezpieczne, ponieważ prowadzi do zwiększenia kontrastu między częścią oświetloną a nieoświetloną. Może to prowadzić do dyskomfortu u kierowcy, co podnosi ryzyko kolizji.
publ. /ps/