Jastrzębie-Zdrój postanowiło ujednolicić identyfikację wizualną miasta. Urzędnicy twierdzą, że pozwoli to na skuteczne prezentowanie i promowanie marki. Zadanie to magistrat zlecił utytułowanej firmie brandingowej, która tworzyła projekty m.in. dla Red Bulla.
– Herb i logo to dwa znaki i dwie różne funkcje. Herb jest najważniejszym, oficjalnym i uroczystym symbolem miasta, natomiast logo to znak promocji – tłumaczą urzędnicy.
– Główną inspiracją dla stworzenia spójnego systemu identyfikacji było bogate wizualnie dziedzictwo miasta. Z jednej strony Jastrzębie-Zdrój było kiedyś miastem uzdrowiskowym znanym z solanek, z drugiej – posiada długą tradycję w górnictwie – możemy przeczytać na stronie internetowej urzędu miasta.
Nowe logo powstało dzięki dogłębnej analizie klasycznego herbu i znaku miasta pojawiającego się na artykułach promocyjnych z początku ubiegłego wieku. Składa się z dwóch kluczowych elementów: sygnetu i logotypu.
Logotyp to nic innego jak nazwa miasta. Może on zawierać także dodatkowe podmarki, np. gospodarka, zdrowie, sport, kultura itd.
Sygnet jest uproszczoną wersją klasycznego herbu, któremu nadano dodatkowe znaczenie poprzez formy i kształty w trakcie procesu projektowania. W sygnecie zawierają się:
– jastrząb – ptak, którego nazwę nosi miasto,
– unowocześniona wersja żelazka i pyrlika (tradycyjnych znaków górnictwa),
– kropla wody,
– kształt serca,
– dwie góry.
Wszystkie elementy w równym stopniu odgrywają ważną rolę w identyfikacji wizualnej Jastrzębia-Zdroju.
Nowa identyfikacja wizualna wykorzystuje dwa główne kolory: zielony – sosnę i złoto oraz dwa kolory wtórne: czerń –węgiel i biel. Kolor zielony oznacza naturę, złoto symbolizuje nową, prosperującą erę naszych czasów. Wykorzystanie czerni jest zakorzenione w tradycjach górniczych, a biel odnosi się do okresu uzdrowiska i świeżej wody źródlanej.
Znak w wersji podstawowej powinien być używany w kolorach: złotym, zielonym, czarnym lub białym, gdy tylko jest to możliwe i estetyczne.
Zdaniem magistratu logo nie zastępuje herbu, który jest najważniejszym symbolem miasta.
Spójny system identyfikacji Jastrzębia-Zdroju stworzyło studio projektowe ZIIJN, które swoją siedzibę również ma w tym mieście.
Spójny system identyfikacji Jastrzębia-Zdroju stworzył Imre Jernei ze studia projektowego ZIIJN. Dla przemysłu sportowego z ramienia firmy Uvex pracował on nad takimi projektami, jak Red Bull District Ride, nad promocją zwycięzcy etapu Tour de France – Marcel’a Kittel’a, czy dla topowego narciarza alpejskiego Felix’a Neureuther’a. Imre pracował także dla niemieckiego producenta gitar – firmy Framus oraz producenta gitar basowych – Warwick, gdzie tworzył dzieła dla Roberta Trujillo (Metallica), Adama Claytona (U2), Phila Campbella (Motörhead), Earla Slicka (Dawid Bowie) czy Bootsy Collins’a.
/EmZet/
#UM Jastrzębie Zdrój