Jeśli jesteś ofiarą przestępstwa – ktoś ukradł Ci portfel, w którym miałeś dokumenty – musisz iść na Policję, by unieważnić dowód. Do niedawna konieczna była też wizyta w urzędzie. Już nie jest.
Do tej pory samo zgłoszenie na policji nie wystarczyło, by odpowiedni zapis o unieważnieniu trafił do Rejestru Dowodów Osobistych (RDO). Konieczne było oddzielne zgłoszenie w urzędzie. Można to było zrobić online za pośrednictwem usługi Zgłoś utratę dowodu osobistego lub osobiście – w urzędzie.
Teraz jest łatwiej. Jeśli zgłosimy kradzież dowodu na policji, informacja na ten temat od razu pojawia się w Rejestrze Dowodów Osobistych. To oznacza, że nie musimy iść jeszcze do urzędu. Już w pierwszym dniu działania nowego systemu – Policja unieważniła w ten sposób 28 dowodów.
Jeśli Twój dowód zaginął, nikt go nie ukradł, po prostu nie możesz go znaleźć – skorzystaj z wciąż działającej e-usługi Zgłoś utratę albo uszkodzenie swojego dowodu osobistego.
Kradzież lub zagubienie dowodu osobistego należy też bezzwłocznie zgłosić w dowolnym banku (nawet jeśli nie posiadamy konta bankowego). Dzięki temu zadbamy o swoje bezpieczeństwo i pozwoli to ochronić się przed ewentualną próbą oszustwa.
publ.: EmZet
#MC