Już dziś – przez internet – można dopisać się do spisu lub wpisać do rejestru wyborców. Czym to się różni i jak to zrobić?
28 czerwca odbędzie się pierwsza tura wyborów prezydenckich. Nie trzeba głosować tam, gdzie jest się zameldowanym. Można dopisać się do spisu lub wpisać do rejestru wyborców w dowolnym miejscu – i obie te sprawy załatwić online.
Czym się różni dopisanie do spisu wyborców od wpisania do rejestru wyborców? – Jeśli chcecie na stałe zmienić miejsce głosowania, czyli od teraz chcecie głosować tam, gdzie mieszkacie, a gdzie nie jesteście zameldowani i to nie tylko ten jeden raz, ale także w innych, przyszłych wyborach – powinniście wpisać się do rejestru wyborców. Natomiast jeśli wiecie, że tylko tego jednego dnia – w dzień wyborów – nie będzie was w miejscu zamieszkania, ale poczucie obywatelskiego obowiązku mówi wam, że powinniście zagłosować – dopiszcie się do spisu wyborców w miejscu, w którym akurat wtedy będziecie. Będzie to działanie jednorazowe, czyli dotyczy tylko tych jednych wyborów. W następnych zagłosujecie już u siebie – tłumaczy Ministerstwo Cyfryzacji.
Wpis do rejestru wyborców
Dla chcących na stałe zmienić miejsce głosowania przygotowano e-usługę „Złóż wniosek o wpisanie do rejestru wyborców”. – W tym przypadku kluczowe jest działanie z odpowiednim wyprzedzeniem. Wpis nie następuję bowiem automatycznie, wymaga rozpatrzenia wniosku, a później decyzji urzędnika. Przed wydaniem decyzji urzędnicy muszą zweryfikować, czy mieszkamy tam, gdzie deklarujemy – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.
Co przygotować? – Profil zaufany, skan lub zdjęcie dowodu osobistego i elektroniczną wersję innego dokumentu, który potwierdza miejsce naszego stałego zamieszkania. Taki załącznik ułatwi urzędnikowi podjęcie decyzji i może przyspieszyć rozpatrzenie wniosku – podpowiada szef MC.
Co może być takim dodatkowym dokumentem? Umowa najmu mieszkania, oświadczenie właściciela (najemcy) mieszkania, w którym mieszkamy, rachunek za prąd, na którym są nasze dane, umowa o pracę, karta mieszkańca itp. Więcej przykładów na GOV.PL. Można także skontaktować z urzędem i zapytać, jaki dokument dołączyć do wniosku. Jeśli nie masz profilu zaufanego, załóż go.
Wszystkie dokumenty przygotowane. Co dalej?
Krok 1: Na GOV.pl wybierz e-usługę Złóż wniosek o wpisanie do rejestru wyborców.
Krok 2: Kliknij przycisk Złóż wniosek i zaloguj się profilem zaufanym (lub e-dowodem, jeśli go masz).
Krok 3: Wybierz obywatelstwo.
Krok 4: Zaadresuj wniosek – wybierz urząd gminy, w której mieszkasz lub przebywasz na stałe.
Krok 5: Podaj dane dowodu osobistego (nazwę i numer) – dołącz skan lub zdjęcie tego dokumentu.
Krok 6: Dołącz dodatkowe załączniki, które pozwolą zweryfikować miejsce Twojego stałego zamieszkania.
Krok 7: Podaj adres stałego miejsca zamieszkania/przebywania i zaznacz oświadczenie, że pod nim mieszkasz.
Krok 8: Sprawdź wniosek i podpisz go elektronicznie profilem zaufanym (lub e-dowodem, jeśli go masz). Potwierdzenie złożenia wniosku otrzymasz na swoją skrzynkę na koncie Mój GOV (www.GOV.pl) i podany we wniosku adres e-mail.
– Czekaj na odpowiedź z urzędu. Samo wysłanie wniosku nie oznacza wpisania do rejestru wyborców. Urzędnik może skontaktować się z tobą pocztą tradycyjną, e-mailem, telefonicznie lub przez skrzynkę na koncie Mój GOV. Sprawdzaj swoją skrzynkę – jeśli odpowiesz na wiadomość urzędnika, przyspieszy to załatwienie sprawy – tłumaczy C/
Decyzję o wpisaniu lub odmowie wpisania do rejestru wyborców urzędnik podejmie w ciągu 5 dni od złożenia wniosku. Otrzymasz ją pocztą tradycyjną lub na skrzynkę na koncie Mój GOV. Jeżeli w ciągu 5 dni nie otrzymasz korespondencji, skontaktuj się z urzędem. Bez tej decyzji lub gdy decyzja będzie odmowna, nie znajdziesz się w rejestrze wyborców. Oznacza to, że nie zagłosujesz w gminie, do której wysyłasz wniosek.
Urzędnik może wpisać cię tylko do jednego rejestru. Usługa jest bezpłatna. E-usługa jest wyłączana na pięć dni przed wyborami.
Dopisanie do spisu wyborców
Dla osób, które chcą zagłosować, a w dzień wyborów nie będzie ich w miejscu zameldowania, przygotowaliśmy e-usługę „Dopisz się do spisu wyborców”.
Jedynym, co jes potrzebne, aby skorzystać z tej e-usługi, to profil zaufany i adres, pod którym będziecie w dniu wyborów.
Krok 1: Na GOV.PL wybierz e-usługę Dopisz się do spisu wyborców.
Krok 2: Kliknij przycisk Dopisz się do spisu wyborców i zaloguj się profilem zaufanym (lub e-dowodem, jeśli go masz).
Krok 3: Wypełnij wniosek. Wskaż powód, dla którego chcesz dopisać się do spisu wyborców.
Krok 4: Sprawdź wniosek i podpisz go elektronicznie profilem zaufanym (lub e-dowodem, jeśli go masz). Potwierdzenie złożenia wniosku otrzymasz na swoją skrzynkę na koncie Mój GOV (www.GOV.pl) i podany we wniosku adres e-mail.
Jeśli urzędnik stwierdzi we wniosku braki lub błędy, skontaktuje się z tobą: telefonicznie, pocztą tradycyjną, e-mailem lub przez na koncie Mój GOV. Sprawdzaj swoją skrzynkę – jeśli odpowiesz na wiadomość urzędnika, przyspieszy to załatwienie sprawy.
Usługa jest bezpłatna. Wyłączana jest na pięć dni przed wyborami.
Korespondencyjnie
W tych wyborach można wziąć udział tradycyjnie lub korespondencyjnie. Już jutro na portalu GOV.pl ruszy e-usługa umożliwiająca zgłoszenie chęci głosowania korespondencyjnego. W związku z jej wdrożeniem dziś, 3 czerwca, od godz. 21:00 do jutrzejszego poranka, a dokładnie do godz. 03:20 e-usługi (w tym e-usługi wyborcze) mogą być niedostępne.
oprac. /kp/