Jakie sprawy urzędowe Polacy załatwiali w internecie w 2020 r.?

komputer
Fot. pressahotkey/freepik.com

W 2020 r. średnio każdego dnia ponad 11 tys. Polaków zakładało profil zaufany, a do urzędów dziennie trafiały niemal 4 tys. elektronicznych pism ogólnych. W Polsce był to rekordowy cyfrowy rok.

Od 1 stycznia do 31 grudnia 2020 r. dokładnie 4 174 206 Polaków założyło profil zaufany. To niemal połowa wszystkich aktywnych obecnie profili zaufanych – 8 816 654. To także o ponad dwa miliony więcej niż w 2019 r. i niemal trzy miliony więcej niż w 2018 r.

- reklama -

Profil zaufany to tzw. środek identyfikacji elektronicznej – to dzięki niemu można potwierdzić swoją tożsamość w internecie. To konieczne, jeśli chce się załatwiać sprawy urzędowe online. – Profil zaufany to zbiór danych o nas samych. W internecie, tak jak podczas osobistej wizyty w urzędzie, musimy udowodnić, że my to my. W sieci nie wylegitymujemy się dowodem osobistym, dlatego właśnie potrzebujemy profilu zaufanego – tłumaczy minister Marek Zagórski, sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Każda osoba może mieć tylko jeden profil zaufany – jest on przypisany do konkretnego numeru PESEL. Jest ważny 3 lata.

Jedną z najpopularniejszych e-usług – czyli spraw urzędowych, które można załatwić online – ubiegłego roku była „Wyślij pismo ogólne”. Przez 12 miesięcy 2020 r. do urzędów trafiło 1 432 770 takich elektronicznych pism. To o niemal 900 tys. więcej niż rok wcześniej. Każdego dni, także w weekendy, Polacy pisali ich średnio 3914. Najpopularniejsza ta usługa w listopadzie – skorzystano z niej wtedy 143 942 razy.

W ubiegłym roku rekord pobiła także e-usługa „Uzyskaj odpis aktu stanu cywilnego”. Polacy skorzystali z niej 197 967 razy. Dla porównania – w 2019 r. było to 52 882. O odpisy aktów stanu cywilnego najczęściej wnioskowaliśmy online w listopadzie – 25 226 razy. Rekordowy dzień to poniedziałek 16 listopada, tylko wtedy skorzystało z tej możliwości 1319 osób.

Przez internet można też zgłosić narodziny dziecka. Umożliwia to e-usługa „Zgłoś urodzenie dziecka”. W 2020 r. Polacy skorzystali z niej 146 989 razy. To niemal 102 tysiące więcej niż w 2019 r. Narodziny największej liczby dzieci zgłoszono tą drogą w kwietniu 2020 r. – 17 231. To ponad 60% wszystkich urodzonych w tym miesiącu maluchów. – Rodzice coraz chętniej korzystają z tej e-usługi. W 2020 r. zgłoszono online narodziny niemal 50% wszystkich urodzonych w ubiegłym roku noworodków. W 2019 r. online zgłoszono przyjście na świat 15% urodzonych wtedy dzieci – mówi minister Marek Zagórski.

Na GOV.pl można znaleźć też e-usługi meldunkowe, które dzięki profilowi zaufanemu pozwalają zameldować i wymeldować się bez wizyty w urzędzie: „Zamelduj się na pobyt stały lub czasowy dłuższy niż 3 miesiące” i „Wymelduj się z pobytu stałego”. W 2020 r. Polacy skorzystali z tej możliwości 176 346 razy. Dla porównania – w 2019 r. 63 237. Najchętniej przez internet meldowaliśmy i wymeldowywaliśmy się w kwietniu (22 438), listopadzie (19 114) i czerwcu (18 732).

W 2020 r. Polacy złożyli ponad dwa razy więcej wniosków online o dowód osobisty niż rok wcześniej. Od 1 stycznia do 31 grudnia 2020 r. z e-usługi „Uzyskaj dowód osobisty” skorzystało 333 960 osób. Rok wcześniej – 160 486. Najwięcej elektronicznych wniosków o nowy dokument tożsamości złożono we wrześniu (33 920), czerwcu (32 744) i lipcu (32 255).

Przez internet można też zgłosić utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego. W tym przypadku pomocna jest e-usługa „Zgłoś utratę lub uszkodzenie swojego dowodu osobistego – unieważnij dowód”. W 2020 r. Polacy skorzystali z niej 43 942 razy (w 2019 r. – 26 523). Dniem, w którym wpłynęło najwięcej – 435 – elektronicznych zgłoszeń był 4 maja.

W ubiegłym roku Polacy zgłosili też przez internet zbycie/nabycie 601 297 pojazdów. Umożliwia to e-usługa „Zgłoś zbycie lub nabycie pojazdu, na przykład sprzedaż, kupno, darowiznę”.

– 2020 to był zdecydowanie cyfrowy rok. Pandemia oczywiście przyspieszyła pewne procesy. Jednak stały i sukcesywny wzrost zainteresowania e-usługami zaczął się wcześniej. Ciężko na to pracowaliśmy i robimy to nadal. Nieustannie – i jak widać skutecznie – przekonujemy Polaków, że warto korzystać z naszych rozwiązań – mówi minister Marek Zagórski.

oprac. /kp/

- reklama -

KOMENTARZE

Proszę wpisać swój komentarz!
zapoznałem się z regulaminem
Proszę podać swoje imię tutaj