Dokument, który będzie czekał w urzędzie, to e-dowód z warstwą elektroniczną. Dzięki niej właściciel dokumentu może komunikować się elektronicznie z administracją publiczną.
Ponad 358 tysięcy osób skończy w tym roku 18 lat. Wniosek o dowód osobisty można złożyć online. Aby wszystko poszło bez zakłóceń, potrzebny jest profil zaufany i odpowiednie zdjęcie.
– Dzięki profilowi zaufanemu potwierdzisz swoją tożsamość w sieci. Jego założenie nic nie kosztuje, zrobisz to przez internet – najszybciej przez bankowość elektroniczną, a sam PZ przyda się nie raz. Jeśli jeszcze go nie masz, załóż już dziś. Druga ważna sprawa to odpowiednie zdjęcie. A to w dowodzie nie może być byle jakie. To nie może być selfie, zdjęcie z wakacji, czy foto sprzed 7 lat. Ważna informacja – nie próbuj przechytrzyć systemu. Jest na tyle mądry, że wychwyci nieprawidłowe zdjęcie i twój wniosek nie przejdzie – podkreśla KPRM.
– Wszystkie e-usługi, w tym tę umożlwiającą złożenie online wniosku o dowód osobisty, można znaleźć na portalu GOV.pl. Warto zapamiętać ten adres – mówi minister Marek Zagórski, sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Profilem zaufanym należy zalogować się się do konta Mój GOV w prawym górnym rogu ekranu. Po zalogowaniu, w spisie po prawej stronie, trzeba wybrać e-usługę „Uzyskaj dowód osobisty”.
Oto kolejne kroki:
Wybierz powód ubiegania się o dowód („Pierwszy dowód”).
Wybierz dowolny urząd, w którym odbierzesz później gotowy dokument.
Zaznacz, czy chcesz mieć podpis osobisty.
Dołącz zdjęcie.
Sprawdź, czy dane na wzorze dowodu są poprawne – znajdziesz je potem na oryginalnym dowodzie (imię lub imiona, nazwisko, nazwisko rodowe, imiona rodziców, datę urodzenia, płeć).
Uzupełnij brakujące dane kontaktowe. Upewnij się, że masz w swoim wniosku poprawny e-mail. Otrzymasz na niego numer wniosku wraz z nazwą urzędu, w którym później odbierzesz dowód.
Sprawdź i podpisz wniosek profilem zaufanym.
Potwierdzenie złożenia wniosku otrzymasz na swoją skrzynkę na Mój GOV (po zalogowaniu się do konta Mój GOV znajdziesz ją w menu po lewej stronie, sekcja „Moja skrzynka”) i na e-mail podany we wniosku. Za nowy dowód nic nie zapłacisz, będzie na ciebie czekał maksymalnie 30 dni od złożenia wniosku.
– Dokument, który będzie czekał w urzędzie, to e-dowód z warstwą elektroniczną. Takie dokumenty wydawane są w Polsce od 4 marca 2019 roku – tłumaczy Marek Zagórski. – Warstwa elektroniczna e-dowodu to wbudowany, bezstykowy chip. Dzięki niej właściciel dokumentu może komunikować się elektronicznie z administracją publiczną. E-dowód umożliwia m.in. elektroniczne podpisywanie dokumentów – dodaje sekretarz stanu w KPRM.
Zasadnicza różnica między e-dowodem a „tradycyjnym” jest taka, że e-dowód jest także nośnikiem identyfikacji elektronicznej. Pozostałe funkcje pozostają bez zmian.
Jeszcze w tym roku wejdą w życie nowe unijne przepisy, które spowodują, że złożenie wniosku o nowy dowód osobisty będzie możliwe jedynie podczas osobistej wizyty w urzędzie. A to dlatego, że od sierpnia 2021 r. w warstwie elektronicznej dowodów zamieszczane będą odciski palców. Do warstwy graficznej dowodu powróci również podpis jego właściciela. Zmiany wynikają z konieczności dostosowania polskich przepisów do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 20 czerwca 2019 r. Chodzi m.in. o ujednolicenie krajowych przepisów w tym zakresie.
Zmiany nie spowodują, że wszyscy będą musieli wymienić swoje dowody. Dokumenty będą wymieniane na nowe sukcesywnie, z datą upływu terminu ważności dotychczasowych.
Do tego czasu jednak o nowy dowód można wnioskować online. W 2020 r. z usługi skorzystano 335 775 razy.
oprac. /kp/