Rewitalizacja linii Racibórz – Racławice Śląskie. Czwarte spotkanie PKP PLK z samorządami

kolej baborow
Pociąg specjalny "Opolskie Zakamarki" w Baborowie, 2018 r.

Na koniec lutego ze złożonych 75 wniosków 59 było na etapie przygotowań do ogłoszenia postępowania przetargowego dotyczącego wstępnego studium planistyczno-prognostycznego – opracowywany jest opis przedmiotu zamówienia przez samorządy.

Za wnioskodawcami Programu Kolej Plus czwarte spotkanie dotyczące realizacji II etapu naboru. Głównym tematem wideokonferencji z PKP Polskie Linie Kolejowe był zakres wstępnych studiów planistyczno-prognostycznych oraz wymiana informacji o stanie dotychczasowych działań. PLK wspierają merytorycznie wnioskodawców programu, który ma zwiększyć dostępność kolei.

- reklama -

Wśród ogłoszonych w listopadzie ubiegłego roku 79 propozycji, które spełniły wymagania formalne naboru i zostały zakwalifikowane do II etapu, znalazła się rewitalizacja linii kolejowych nr 177 i 294 Racibórz – Racławice Śląskie przez Pietrowice Wielkie, Baborów i Głubczyce. Partnerstwo w projekcie zawarli: województwo opolskie, powiaty: raciborski, głubczycki, prudnicki. gminy: Racibórz, Pietrowice Wielkie, Baborów, Głubczyce, Głogówek oraz Kietrz.

Na koniec lutego procedowanych jest 75 zadań. Cztery zgłoszenia zostały wycofane przez wnioskodawców: „Budowa przystanku Mysłowice Północ na istniejącej linii 138 jako usprawnienie kolejowego połączenia Katowice – Nowy Bieruń (Oświęcim)”, „Rewitalizacja linii kolejowej na odcinku Konstancin Jeziorna – Nowa Iwiczna”, „Odbudowa linii kolejowej na odcinku Sokołów Podlaski – Małkinia” oraz „Budowa peronu pasażerskiego w m. Brzezówka gm. Tarnowiec”.

Na koniec lutego ze złożonych 75 wniosków 59 było na etapie przygotowań do ogłoszenia postępowania przetargowego dotyczącego wstępnego studium planistyczno-prognostycznego – opracowywany jest opis przedmiotu zamówienia przez samorządy. Dla 15 projektów ogłoszono postępowanie przetargowe. Na projekt „Kolej w Kozienicach – likwidacja regionalnego wykluczenia komunikacyjnego” została podpisana umowa z wykonawcą na opracowanie studium. Wnioskodawcy poinformowali, że dla 48 przedsięwzięć w budżecie na 2021 r. jest zabezpieczenie finasowania na opracowanie wstępnych studiów planistyczno-prognostycznych.

– Liczna obecność wnioskodawców na spotkaniach organizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. pokazuje zainteresowanie i zaangażowanie w kolejny etap Programu Kolej Plus. Cykliczne spotkania pozwalają wyjaśniać wątpliwości i ułatwiają przygotowywanie niezbędnych dokumentów. Jest już jedna podpisana umowa na opracowanie wstępnego studium wykonalności, a dla 15 projektów ogłoszono postępowania przetargowe – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

W drugim etapie samorządy mają 12 miesięcy na opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego. Aby wypracować jednolity standard koncepcji, samorządy będą pracowały na udostępnionych przez PLK dokumentach przetargowych dla inwestycji punktowych lub liniowych. Ponadto wnioskodawcy pozyskają niezbędne dokumenty, opinie oraz wnioski z konsultacji społecznych. Istotne będzie także przedłożenie dokumentu potwierdzającego zabezpieczenie finansowania minimum 15% kosztów kwalifikowalnych inwestycji oraz deklaracji właściwego organizatora przewozów odnośnie uruchomienia i finansowania przewozów min. 4 pary pociągów przez 5 lat. Po tym etapie projekty będą podlegały ocenie wielokryterialnej, której wynikiem będzie utworzenie listy rankingowej projektów i kwalifikacja ich do realizacji w Programie Kolej Plus.

oprac. /kp/

- reklama -

KOMENTARZE

Please enter your comment!
zapoznałem się z regulaminem
Please enter your name here