Wysokowydajna maszyna PUN wymieniła tor, zmieniana jest sieć trakcyjna, bezpieczniej będzie także na przejazdach kolejowo-drogowych.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą prace na linii Rydułtowy – Sumina, którą jeżdżą pociągi m.in. z Raciborza do Rybnika i Katowic. Roboty wpiszą się w uzyskane już w 2019 r. efekty prac na liniach od Chybia przez Żory, Rybnik, Suminę do Nędzy. Prace realizowane są przez Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe Sp. z o.o. na zlecenie PKP PLK w ramach zadania: „Rewitalizacja linii kolejowej nr 140 Katowice Ligota – Nędza tor nr 1 w km 51,135 – 57,764 wraz z robotami towarzyszącymi”. Wartość prac to prawie 26 mln zł netto ze środków budżetowych.
Na wspomnianej trasie pracował specjalny pociąg techniczny (PUN), który wymienił 6,5 km toru. Wysokowydajna maszyna do potokowej wymiany nawierzchni torowej o długości ponad pół kilometra, to „zestaw urządzeń”, m.in. suwnic do transportu starych i nowych podkładów oraz dźwignic, które zabierają stare szyny i układają nowe. Prace z udziałem maszyny wykonywane są szybciej. Na linii poprawiają się też warunki przejazdu składów elektrycznych. Stara sieć trakcyjna została zdemontowana. Zabudowano fundamenty palowe pod nowe słupy trakcyjne. Po ustawieniu konstrukcji zostanie wywieszone ok. 7 km nowej sieci trakcyjnej.
Będzie również bezpieczniej na czterech przejazdach kolejowo-drogowych. Dwa przejazdy – przy ul. Sportowej w Suminie oraz przy ul. Pogwizdowskiej w gminie Gaszowice – zyskają dodatkowe zabezpieczenia – sygnalizację świetlną i dźwiękową. Migające czerwone światło będzie dodatkową informacją dla kierowców, że muszą się zatrzymać. Pozostałe przejazdy będą mieć nowe urządzenia – przejazd przy ul. Dworcowej w Suminie nowe rogatki, a przy ul. Kolejowej w Łukowie nową sygnalizację.
Dzięki przeprowadzonym pracom pociągi pasażerskie przyspieszą z 80 do 120 km/h, a składy towarowe będą mogły jeździć z prędkością do 120 km/h. Zakończenie planowane jest w IV kwartale 2021 r.
oprac. /kp/