Transport drogowy w 2019 r. odpowiadał za 71,66% emisji gazów cieplarnianych w UE, wodny za 14,08%, lotnictwo cywilne za 13,38%, a kolej – za niecałe 0,4%.
Transport kolejowy staje się coraz poważniejszą konkurencją dla lotnictwa. Jednym z czynników mogących wpływać na częstszy wybór pociągu zamiast samolotu jest wpływ polityki Europejskiego Zielonego Ładu i dążenie do dekarbonizacji europejskiej gospodarki. Kolej w 2019 r. odpowiadała za niecałe 0,4% emisji gazów cieplarnianych w Unii Europejskiej. Transport drogowy generował 71,66%, transport wodny 14,08%, a lotnictwo cywilne – 13,38%.
Raport UTK wskazał 28 europejskich tras, na których odnotowano największe różnice czasowe między trwaniem podróży pociągiem i lotu samolotem. Wśród nich jest trasa Londyn – Bruksela (136 min. zaoszczędzonych przy podróży pociągiem), Frankfurt – Kolonia (124 min.), czy Londyn – Paryż (108 min.). W Polsce, wybierając kolej na trasie Warszawa – Katowice, można zyskać 96 min., 93 min. na trasie Warszawa – Kraków i 87 min. na trasie Warszawa – Lublin.