PKP Energetyka spółka zobowiązała się stopniowo przechodzić na czystą energię w dostawach do sieci trakcyjnej. Cel na 2030 r. to osiągnięcie pułapu 85% dostaw OZE, a docelowo ma to być 100%.
Od stycznia do końca października 2022 r. z polskich pociągów skorzystało prawie 282 mln pasażerów – to niemal 40 mln więcej niż w całym 2021 r. Z kolei PKP Intercity już w połowie listopada poinformowało, że przewiozło w tym roku ponad 50 mln pasażerów, bijąc w ten sposób rekord z 2019 r., kiedy wynik wyniósł 49 mln.
Kolejne lata przyniosą ważne szanse dla rozwoju transportu szynowego, jak zmniejszenie konkurencyjności transportu drogowego przez objęcie tego sektora nowym unijnym systemem handlu uprawnieniami do emisji CO2. – Doświadczenia konfliktu w Ukrainie jednoznacznie uwypukliły strategiczną rolę kolei. Transport szynowy pozwolił na ewakuację cywili, w ogromnej mierze do Polski, oraz sprawny przerzut zaopatrzenia militarnego, pomocy humanitarnej czy produktów pierwszej potrzeby, jak np. strategiczne dla Ukrainy paliwa. Jednocześnie umożliwił eksport zbóż i innych produktów rolnych, co miało niebagatelny, pozytywny wpływ na gospodarkę Ukrainy w sytuacji blokady ukraińskich portów morskich przez Rosjan – tłumaczy Mateusz Izydorek vel Zydorek.