2022 r. był trudny gospodarczo, pojawiła się dość wysoka inflacja niewidziana od ponad 20 lat, nastąpił wzrost stóp procentowych do poziomu też niewidzianego od 20 lat.
W ubiegłym roku sprzedaż kredytów dla mikroprzedsiębiorców była o ok. 12% niższa – zarówno pod względem ilościowym, jak i wartościowym. Na decyzje mikrofirm wpłynęły duża niepewność i trudna sytuacja gospodarcza: galopująca inflacja i znaczące podwyżki stóp procentowych.
Wyniki z ubiegłego roku są znacznie poniżej poziomów z przedpandemicznego 2019 r. i tylko nieco lepsze niż w 2020 r. Największe spadki odnotowano w branży produkcyjnej i handlowej, gdzie sprzedaż kredytów była niższa odpowiednio o 21,3% i 15,4%. Mikrofirmy z branży usługowej, która odpowiada za 42% rynku, zaciągnęły o prawie 10% mniej kredytów. Tu spadek nie był tak znaczący, bo niektóre segmenty sektora usług, jak rozrywka, kultura, sport czy turystyka, odbijające się po pandemicznych restrykcjach, potrzebowały finansowania zewnętrznego na rozwój.