Jakie ciągniki kupują śląscy rolnicy? Przegląd propozycji marki Zetor

Jakie ciągniki kupują śląscy rolnicy? Przegląd propozycji marki Zetor
Fot. freepik.com

Dzięki tysiącom ogłoszeń i wielu markom konkurującym o klienta rolnicy mogą przebierać w ofertach zarówno nowych, jak i używanych ciągników. Wielu śląskim producentom żywności i hodowcom bliska może być marka z nieodległych Czech, czyli Zetor. Stoi za nią nie tylko niemal 80 lat tradycji, ale także nieustanne udoskonalanie najnowszych maszyn. Co oferuje firma sąsiada zza miedzy? Pora to sprawdzić!

Zetor – wieloletnie doświadczenie i nowoczesne rozwiązania

O znanej dziś rolnikom nazwie świat usłyszał po raz pierwszy w 1946 roku, gdy państwowa fabryka broni Zbrojovka Brno zaprezentowała ciągnik Zetor 25. Niedługo później, na początku lat 50., produkcja maszyn rolniczych została przeniesiona z zakładu tworzącego sprzęt wojskowy do Zakładów Precyzyjnego Przemysłu Maszynowego Brno-Liszeń. Nie zmieniła się jednak siedziba firmy, którą po dziś dzień jest jedno z największych czeskich miast. Przez lata przedsiębiorstwo zza południowej granicy wyprodukowało dziesiątki modeli traktorów w wielu wersjach wyposażenia. Pojazdy rolnicze Zetor jeździły po polach w całym bloku wschodnim, Ameryce Łacińskiej, na Bliskim Wschodzie, a nawet w Indiach.

- reklama -

Lata 90. w Czechosłowacji, tak jak w Polsce i innych państwach postkomunistycznych, były trudne. Na szczęście mimo ogromnego spadku produkcji, a także widma upadłości na początku nowego wieku, Zetor przetrwał. Od 2002 roku właścicielem firmy jest słowacki HTC Holding. Spółka przez lata wymieniała się doświadczeniami z innymi producentami sprzętu rolniczego m.in. z amerykańskim John Deere. Od lat owocuje to tworzeniem cenionych przez rolników traktorów. O ich popularności świadczy choćby dość nieduża liczba ogłoszeń sprzedaży tych pojazdów. Przekonać się o tym można, wchodząc na stronę internetową pod adresem https://www.mascus.pl/rolnictwo/traktory, gdzie widnieją oferty zakupu używanych ciągników. Na szczęście, choć właściciele niechętnie pozbywają się dobrych maszyn zakładu z Brna, są tacy, od których te użyteczne pojazdy da się odkupić.

Serie Utilix i Major na pola o średniej wielkości

Producenci żywności i hodowcy, którzy potrzebują ciągnika do przeciętnej wielkości gospodarstwa, mogą wybierać spośród modeli Utilix. Traktory z tej serii mają silniki o mocy od 46 KM (w wariancie CL 45) do 56 KM (w HT 55). Pojemność skokowa ich jednostek oscyluje w granicach 2090-2190 cm³. Zainteresowani zakupem mogą zdecydować się na pojazdy ze skrzyniami biegów mającymi po 16 przełożeń w obie strony lub bezstopniowymi. Wiele z nich producent wyposaża w ułatwiający zmianę kierunku jazdy rewers. Dzięki dość niewielkiej masie dochodzącej do 2 ton, długości 3,3 m i rozstawie osi na poziomie 1,9 m są zwrotne. Co więcej, Zetor oferuje w standardzie ogrzewanie i klimatyzację, a do tego regulowaną kierownicę i radio.

Wszędzie tam, gdzie potrzeba większego ciągnika, warto rozważyć wybór modelu CL 80. Na razie jest jedynym reprezentantem segmentu pojazdów o mocy silnika w przedziale 70-80 KM. Producent wyposażył go w jednostkę wysokoprężną, czterocylindrową. Biegi można zmieniać w 12 pozycjach do przodu i tyłu. Także i w tym modelu dodano rewers. Minimalna masa tego traktora to 2,9 tony, a maksymalna – 3,6 tony. Praca z jego użyciem jest komfortowa ze względu na pneumatyczne amortyzatory fotela kierowcy i ogrzewanie. CL 80 da się doposażyć jeszcze w klimatyzację oraz regulację pozycji kierownicy.

Najmocniejsze ciągniki Zetor, czyli Proxima, Forterra i Crystal

W ofercie czeskiej marki znajdują się też ciągniki przeznaczone do najcięższych prac i na dużych obszarach. Najmniejszym reprezentantem tego segmentu są pojazdy z serii Proxima z silnikami o mocy 80-120 KM. W tej gamie traktorów rolnicy mają do wyboru modele CL, GP oraz HS. Pierwszym z nich można sterować przy pomocy przekładni z 12 biegami w obie strony. Kolejne mają ich odpowiednio po 16 i 24. Wszystkie trzy są podobnej długości, która mieści się w przedziale 4,3-4,4 m. Mają również zbliżone rozstawy osi wynoszące 2,3-2,4 m. Dodatkowe udogodnienia to amortyzacja mechaniczna lub pneumatyczna (do wyboru), klimatyzacja i zmiana wysokości kierownicy w dwóch płaszczyznach.

Większe od modeli Proxima traktory Forterra otrzymują jednostki z 100-150 KM. Jest to najbardziej zróżnicowana seria pojazdów Zetor, w której skład wchodzi aż 11 ich wariantów. Mimo tego mają one kilka wspólnych cech, czego przykładami są przekładnie z 24 biegami do przodu i 18 do tyłu w Forterra CL oraz 30 w obu kierunkach w HSX i HD. Jednakowa jest prędkość maksymalna ich wszystkich, która wynosi do 40 km/h. Zakres dodatkowego wyposażenia jest zbliżony do tego, co oferują pojazdy Proxima. W forterrach klient może jeszcze zażyczyć sobie montażu ogrzewania lusterek i tylnej szyby.

Najpotężniejszy ciągnik w ofercie Zetora to Crystal HD 170. Również w tym przypadku jest to jak do tej pory jedyna maszyna z serii. Ma silnik o mocy 170 KM, pojemność skokową 6057 cm³ i 6 cylindrów. Producent przewidział dla niego tę samą skrzynię biegów, co w mocniejszych forterrach. Maksymalna prędkość jazdy wynosi 40 km/h. Crystala wyróżniają za to udogodnienia dla kierowcy, czyli amortyzacja kabiny, panel sterowania z drążkiem, klimatyzacja, ogrzewanie wnętrza, lusterek i tylnej szyby oraz radio. W standardzie jest też siedzisko dla pasażera.

Primo i Compax – małe traktory do zadań specjalnych

Na mniejszym terenie, np. w sadzie, duży ciągnik nie ma racji bytu. Dla przedsiębiorców szukających małego pojazdu Zetor skonstruował m.in. model Primo HT 20 NC z bezstopniową, dwuzakresową skrzynią biegów i silnikiem liczącym 19 KM. Ta lekka i niewielka maszyna o wadze 758 kg, długości 2,3 m, szerokości 1,1 m i rozstawie osi 1,3 m może służyć też jako kosiarka. Ta funkcja jest jednak dostępna tylko jako wyposażenie dodatkowe.

O ile Primo to wyłącznie jeden model, o tyle Compax to seria sześciu małych ciągników z silnikami Mitsubishi mającymi 18-40 KM. Zetor wyposażył je w skrzynie z 2 biegami wstecznymi oraz 6 lub 8 do przodu. Tak jak Primo i inne pojazdy tego typu nie mają dachu, ale można go dokupić. Jazda traktorami z serii Compax jest bezpieczna, co jest zasługą ramy chroniącej kierowcę, a także wygodna dzięki wspomaganiu kierownicy.

[artykuł reklamowy]

- reklama -

KOMENTARZE

Proszę wpisać swój komentarz!
zapoznałem się z regulaminem
Proszę podać swoje imię tutaj