Mieszkańcy regionu korzystają z wyremontowanych przystanków kolejowych

wodzislaw slaski centrum
Wodzisław Śląski Centrum. Fot. arch. red.

Wodzisław Śląski ma nowy przystanek kolejowy, w Radlinie i Rybniku przebudowano perony, teraz modernizację czeka Olza. Co z Raciborzem?

W niedzielę 15 grudnia wejdzie w życie nowy rozkład jazdy pociągów. Również od tego dnia będzie można korzystać z nowych przystanków kolejowych w województwie śląskim. Będą to: Zabrze Maciejów i Zabrze Północne oraz Sosnowiec Jęzor Południowy. Podróżni zyskają też nowe perony na linii Częstochowa – Chorzew Siemkowice.

- reklama -

We wrześniu przebudowany został peron na przystanku Radlin Obszary na linii kolejowej Rybnik Towarowy – Chałupki. Obecnie powstaje przejście w poziomie szyn z monitoringiem, dzięki czemu przystanek zostanie dostosowany do potrzeb podróżnych z ograniczoną możliwością poruszania się. Powstanie też parking na dziewięć miejsc.

W województwie śląskim w ramach Programu Przystankowego zainwestowano ponad 98 mln zł w budowę i modernizację 22 takich miejsc. Pasażerowie korzystają już z nowych przystanków: Wodzisław Śląski Centrum, Pawłowice Śląskie Centrum i Koniecpol Centrum oraz zmodernizowanych peronów: Rybnik Niedobczyce, Rybnik Niewiadom, Rybnik Paruszowiec i Warszowice. Pod koniec 2023 r. oddano do użytku cztery nowe przystanki w Katowicach: Ochojec, Murcki, Kostuchna i Podlesie Dąbrowa, jednak ruch na tych obiektach nie jest prowadzony – do tej pory nie wpłynął wniosek przewoźnika dotyczący realizacji tych połączeń.

Na etapie przygotowania są dwa kolejne zadania – modernizacja przystanku Olza na linii Rybnik Towarowy – Chałupki oraz odbudowa chodnika do peronu Chybie Mnich na linii do Wisły wraz z oświetleniem i wygrodzeniem od strony torów.

Na liście „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025” znajduje się 314 lokalizacji w całej Polsce. Na liście podstawowej jest 214 lokalizacji, a na liście rezerwowej 100. Początkowo uwzględniono 355 miejsca w całej Polsce – na podstawowej znalazła się m.in. budowa przystanku Wodzisław Śląski Centrum i modernizacja w Kuźni Raciborskiej, natomiast na liście rezerwowej – budowa przystanków Racibórz Ostróg i Racibórz Południowy, a także Rudyszwałd, Roszków Raciborski, Nędza, Olza i Radlin Obszary do modernizacji. Jednak z uwagi na kolizję z inwestycją liniową odpadła modernizacja w Kuźni Raciborskiej, a z listy rezerwowej, która obejmowała inwestycje do realizacji w przypadku wystąpienia wolnych środków finansowych, usunięto 20 pozycji. Znalazła się wśród nich budowa przystanku Racibórz Ostróg, a także modernizacje w Rudyszwałdzie i Roszkowie. Nowe przystanki mają jednak powstać w ramach prac na linii kolejowej nr 151 Kędzierzyn-Koźle – Chałupki w latach 2027-2030. Będą to Racibórz Ostróg i Racibórz Fabryczny, a stacje Kędzierzyn-Koźle, Racibórz i Chałupki będą przebudowane.

Czytaj także: Dworzec, perony, linia do Racławic Śląskich. Kolejowe rewolucje w Raciborzu

oprac. /kp/

- reklama -

KOMENTARZE

Proszę wpisać swój komentarz!
zapoznałem się z regulaminem
Proszę podać swoje imię tutaj