„Bezpiecznie we własnym domu” to bezpłatne wsparcie dla seniorów i osób niepełnosprawnych m.in. z podregionu rybnickiego.
Projekt „Bezpiecznie we własnym domu – nowoczesne technologie w usługach opiekuńczych dla seniorów i osób nie w pełni samodzielnych z podregionu rybnickiego” finansowany jest przez Unię Europejską. Realizatorami projektu są: Stowarzyszenie EBI Association, firma Opiekanova oraz miasta Jastrzębie-Zdrój (projekt dla mieszkańców podregionu rybnickiego) i Częstochowa (projekt dla mieszkańców Częstochowy) oraz ich Ośrodki Pomocy Społecznej. Projekt rybnicki wspierają także Urzędy Miast (i OPS-y) Rybnika, Wodzisławia Śl., Raciborza.
Z podregionu rybnickiego (Jastrzębie Zdrój, Rybnik, Żory, powiat raciborski, rybnicki, wodzisławski) z pomocy będzie mogło skorzystać 290 osób nie w pełni samodzielnych (głównie seniorów), których aktywność jest ograniczona do własnego domu z uwagi na podeszły wiek, niepełnosprawność czy stan zdrowia. Rekrutacja trwa do 30 lipca 2017 r. Podłączenia uczestników projektu do systemu teleopiekuńczego mają się odbywać najpóźniej w październiku 2017 r. Program będzie realizowany do 31 maja 2019 r.
Organizatorzy zachęcają do kontaktu osoby potrzebujące wsparcia teleopiekuna: – Uczestnicy projektu otrzymają urządzenia teleinformatyczne (bransoletkę lub wisiorek) pozwalające na 24-godzinny kontakt z pracownikami Centrum Alarmowego, którzy pomogą podopiecznym w przypadku zaistnienia zagrożenia dla ich życia i zdrowia, ale także w przypadku podwyższonego stresu, lęku czy samotności. Teleopiekun przeanalizuje sytuację, wesprze psychologicznie podopiecznego i w razie potrzeby skontaktuje się ze służbami ratunkowymi lub stworzoną w projekcie siecią pomocową (sąsiadami, opiekunami, rodziną podopiecznego lub pielęgniarką). Informacje o projekcie oraz formularze zgłoszeniowe można uzyskać w biurze projektu przy ul. Armii Krajowej 25 w Jastrzębiu-Zdroju oraz w Ośrodku Pomocy Społecznej w Jastrzębiu-Zdroju. Osoba kontaktowa w sprawie projektu: Anna Kuśnierz tel. 32 47 06 077, [email protected].
Kto może wziąć udział w projekcie?
– seniorzy (60+)
– osoby niesamodzielne w min. jednej czynności dnia codziennego
– osoby o zagrażającym życiu stanie zdrowia, w którym możliwe są nagłe np. ataki, wstrząsy, itp
– osoby niepełnosprawne
– osoby korzystające ze świadczeń pomocy społecznej lub kwalifikujące się do takich świadczeń
Jak w praktyce wygląda system teleopieki?
Podopieczny w domu nosi niewielkie urządzenie na nadgarstku lub na szyi. Jest ono wyposażone w jeden guzik umożliwiający wezwanie pomocy. Dodatkowo w mieszkaniu zamontowany jest nadajnik, który pozwala na to by system działał w całym domu.
Wciśnięcie guzika w razie wypadku powoduje natychmiastowe połączenie się z teleopiekunem. Bez względu na porę dnia lub nocy w Centrum alarmowym czekają na wezwania doświadczeni w pracy z seniorami opiekunowie, psycholodzy, asystenci.
Teleopiekun, czyli wykwalifikowany pracownik Centrum, ocenia sytuację i zawiadamia osoby podane do kontaktu, np. sąsiadkę, syna, wnuczkę, a w razie konieczności – wzywa pogotowie. Pozostaje w kontakcie do momentu udzielenia pierwszej pomocy lub rozwiązania problemu.
Jak wskazują badania: 70% upadków w domach, ludzi powyżej 65-go roku życia zdarza się podczas kąpieli w łazience, gdy dostęp do telefonu jest niemożliwy. Ponad 40% osób powyżej 65-roku życia po upadku nie może się samodzielnie podnieść, a więc także dotrzeć do telefonu, aby wezwać pomoc. Ponad połowa osób w chwili zagrożenia i stresu nie potrafi wybrać właściwego numeru telefonicznego do służb ratunkowych (źródło – biuro projektu).
oprac. /j/