Jak się przygotować przed założeniem własnej działalności gospodarczej?

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej to często najważniejsza decyzja finansowa, jaką podejmujemy w całym swoim życiu. Nic w tym dziwnego, ponieważ firma to niemal zawsze spory nakład środków finansowych, a także inwestycja czasu oraz zaangażowania. Przyszli przedsiębiorcy często uważają, że przygotowanie się do założenia firmy to dziedzina ograniczona jedynie do dwóch wymiarów: opracowania dobrego biznes planu oraz spełnienia określonych wymogów formalnych, dotyczących na przykład wyboru formy opodatkowania.

W rzeczywistości, liczba faktorów jakie należy wziąć pod uwagę jeszcze przed podjęciem decyzji o rozpoczęciu działalności gospodarczej jest znacznie większa niż tylko to skąd wziąć pieniądze na biznes i obejmuje również mniej oczywiste czynniki, z których nierzadko nie zdajemy sobie sprawy.

- reklama -

Jak więc prawidłowo przygotować się do założenia własnej firmy i co warto na ten temat wiedzieć? Oto krótki poradnik poświęcony tej tematyce.

Przygotowania przed rozpoczęciem działalności gospodarczej

Zanim rozpoczniemy działania „w terenie” warto najpierw zaznajomić się z teorią oraz zrobić listę spraw, które są najbardziej istotne. Taka lista mogłaby wyglądać następująco:

  • Rozpoznanie rynku
  • Określenie grupy docelowej oraz poznanie grupy wiekowej
  • Oferta
  • Oszacowanie kosztów działalności oraz czasu potrzebnego na osiągnięcie pierwszych zysków

Teraz przyjrzyjmy się każdemu elementowi z osobna.

1. Rozpoznanie rynku

Jeżeli dysponujemy już w miarę skonkretyzowaną ideą jeżeli chodzi o charakter naszej firmy, na samym początku powinniśmy dokładnie przeanalizować interesujący nas sektor. Przedstawmy to na przykładzie. Załóżmy mianowicie, że zamierzamy założyć firmę pożyczkową.

Co w takiej sytuacji przede wszystkim należy sprawdzić?

Oczywiście, powinny nas interesować wszelkiego rodzaju raporty obrazujące sytuację w danym sektorze pod różnymi kątami.

Jaka liczba klientów korzysta rocznie z usług firm pożyczkowych? Jaki jest ogólny dochodów całego sektora, zysk a także jaki procent zysku oraz dochodu przypada na kilka największych firm z branży? Ile średnio kosztuje pozyskanie klienta, jaki dochód z jednego klienta statystycznie uzyskuje jedna firma pożyczkowa?

Oczywiście, są to tylko przykładowe czynniki. W rzeczywistości ważnych dla prawidłowego sprofilowania naszej oferty informacji znajdziemy o wiele więcej.

Naprawdę warto zapoznawać się ze specjalistycznymi raportami oraz opracowaniami poświęconymi sytuacji w danej branży, ponieważ to właśnie te informacje będą stanowić dla nas jeden z podstawowych materiałów jeżeli chodzi o analizę rynku.

Co oczywiste, nie można pominąć w tym aspekcie także sprawdzenia oferty oraz sposobu działalności podmiotów już obecnych w danej branży, tj. naszej przyszłej konkurencji.

Jak się przygotować przed założeniem własnej działalności gospodarczej?

2. Określenie specyfiki danej branży

Każdy sektor wykazuje zbiór warunków składających się na jego swoistą specyfikę. Warunki te mogą mieć charakter czysto ekonomiczny, lub też ekonomiczno-prawny.

Na przykład w odniesieniu do wspominanych już firm pożyczkowych bez wątpienia istotne znaczenie dla przyszłego przedsiębiorcy będzie mieć informacja, że zgodnie z polskim prawem firma pożyczkowa ma obowiązek odprowadzania podatków również od dochodów z pożyczek, które nie zostały spłacone przez klientów, ergo przedsiębiorca musi płacić podatek od dochodu nawet wówczas, jeśli ów dochód ma charakter jedynie teoretyczny.

Zresztą w innych branżach jest podobnie. Samo wystawienie faktury jest już uważane jako osiągnięty przychód pomimo, że pieniądze nie wpłynęły jeszcze na nasze konto. Jesteśmy zobligowani zapłacić podatek oraz odprowadzić VAT (będąc płatnikiem) w sytuacji, gdy pieniądze wciąż wiszą w próżni.

Tego rodzaju nieprzyjemnych niespodzianek polskie prawo niestety ma dla nas o wiele więcej, o czym łatwo się przekonać będąc czytelnikiem portalu podatki.biz. Bez cienia wątpliwości jest to więc czynnik, który należy wziąć pod uwagę jeszcze przed założeniem firmy, ponieważ owa specyfika branży będzie w wysokim stopniu wpływać zarówno na formę naszej działalności, jak też nasz na osiągane przez nas wyniki finansowe.

Najlepiej dmuchać na zimnie i być przygotowanym zanim wypełnimy wniosek CEiDG.

Druga kategoria uwarunkowań składających się na specyfikę danego sektora to czynniki o charakterze ekonomicznym. Kontynuując przykład z firmami pożyczkowymi: podmioty tego rodzaju statystycznie bardzo często mają problem z brakiem terminowej spłaty pożyczek zaciąganych przez klientów.

Jeśli jednak planujemy założenie innego biznesu, na przykład nasza firma ma zarabiać na automatach vendingowych, sytuacja będzie przedstawiać się oczywiście już inaczej. Nie będziemy musieli obawiać się np. niespłaconych zobowiązań, jednak stawiając automat w szkole czy uczelni wyższej musimy liczyć się z tym, że zyski będziemy osiągać właściwie jedynie od września/października do końcowych tygodni czerwca.

To oczywiście tylko kolejny konkretny, typowy dla danej branży przykład, jednak chodzi nam tutaj o pewną regułą: właściwie każda branża posiada zespół warunków składających się na jej odrębną specyfikę i warunki te po prostu muszą być przez nas znane jeszcze przed założeniem firmy. W przeciwnym wypadku możemy znaleźć się w naprawdę nieciekawym położeniu.

Wyobraźmy sobie przedsiębiorcę, który założył firmę pożyczkową nie wiedząc o tym, że będzie musiał płacić podatki również od niespłaconych przez klientów zobowiązań i nie przygotował odpowiedniego kapitału na tą okoliczność….

3. Określenie grupy docelowej oraz poznanie grupy wiekowej

Jeżeli dysponujemy produktem lub usługą potrzebny nam będzie również „drugi koniec kija”, a mianowicie ktoś, kto będzie owym produktem czy usługą zainteresowany, czyli po prostu nasz klient.

Jeszcze przed rozpoczęciem działalności musimy wiedzieć, kto dokładnie jest naszą grupą docelową? Osoby młode, kobiety z dużych miast w przedziale wiekowym 30-45, młodzi mężczyźni czy mężczyźni i kobiety po 50 roku życia?

Dlaczego jest to tak istotne?

Każda grupa klientów to nieco inne schematy myślenia, nieco inny język, nieco nawyki oraz bardzo często całkowicie inne potrzeby. Weźmy pod uwagę chociażby przekaz reklamowy.

Sklepy z suplementami sportowymi z definicji adresują swoją ofertę przede wszystkim do młodych mężczyzn oraz kobiet, stąd też używane np. w mailingach sformułowania typu: „Cześć. Specjalnie dla Ciebie odżywki białkowe od firmy XXXX 20% taniej tylko dzisiaj do północy” nie są rażące (nikt w tym wypadku nie będzie zwracał uwagi na „zbyt bezpośredni styl komunikowania się z klientem”).

Jeżeli jednak naszą grupą docelową będą stanowić kobiety lub mężczyźni w średnim wieku, przypuszczalnie osoby o wysokim lub średnio wysokim statusie społecznym – tego rodzaju sposób komunikowania się z klientem może niestety zadziałać już na naszą niekorzyść.

To oczywiście jeszcze nie wszystko. Pamiętajmy również o takich faktorach, jak nawyki, zwyczaje, sposób korzystania z sieci itd. Wszystko to może znacząco różnić się w zależności od danej grupy potencjalnych klientów.

Czy w tej mierze fachowe opracowania oraz raporty okażą się tak samo użyteczne, jak w odniesieniu do innych elementów przygotowań przed założeniem firmy?

Z pewnością, zapoznanie się z jak największą ilością tego typu tekstów nam nie zaszkodzi. Nie łudźmy się jednak, że np. raport w rodzaju „Młodzi Polacy w internecie” rzeczywiście pozwoli nam poznać i zrozumieć osoby z tej grupy wiekowej.

Dlaczego?

Wszelkie opracowania socjologiczne lub też z zakresu psychologii społecznej to zawsze raczej pewne przybliżenie, niż naprawdę wierne odbicie rzeczywistości.

Jak się przygotować przed założeniem własnej działalności gospodarczej?

4. Oferta

Kolejny niezbędny krok to rzecz jasna przygotowanie odpowiedniej oferty. Chodzi tutaj zarówno o spektrum usług/produktów, jaki zaoferujemy naszym klientom, jak też warunki cenowe, ewentualne promocje, a także sposób przedstawiania oferty.

Na pewno warto wziąć pod uwagę kilka w miarę prostych sztuczek, które zwiększą szanse na sukces. Mowa tutaj oczywiście o działaniach typu „Dla 50 pierwszych klientów zestaw taki a taki w cenie niższej o 10%”, dodawaniu do zamówień prezentów, darmowych próbek towarów lub zwykłych podziękowań.

Czasami można spotkać się również z poradami dotyczącymi tzw. zwiększania wartości zamówienia. Chodzi tutaj o automatyczne oferowanie klientom produktów dodatkowych, np. prowadząc sklep z odżywkami, do opakowania odżywki białkowej, opakowania kreatyny oraz opakowania BCAA firma oferuje klientowi możliwość dodania odżywki przedtreningowej.

Czy to działa?

Trudno powiedzieć. Na pewno wiele zależy od specyfiki naszej grupy docelowej. Jeżeli sprzedajmy „specjalistyczny” towar lub świadczymy „specjalistyczne” usługi, raczej nie ma co się łudzić, że nasz klient da się „złapać” na tego rodzaju trick. W innych sytuacjach: możemy po spróbować, a następnie ocenić efekty.

5. Oszacowanie kosztów działalności oraz czasu potrzebnego na osiągnięcie pierwszych zysków

W tej kategorii już bezpośrednio chodzi o rzecz najbardziej istotną: pieniądze. Jeszcze przed rozpoczęciem działalności musimy dokładnie wiedzieć, ile będzie kosztować funkcjonowanie firmy. Tutaj nie należy już opierać się na szacunkach, lecz dokonać chłodnej i całkowicie rzeczowej kalkulacji.

Dokonując tych obliczeń warto też zastanowić się, czy będziemy planować sfinansowanie startu firmy pożyczką na działalność gospodarczą. W takim wypadku już za w czasu należy rozejrzeć się za najlepszą ofertą oraz podliczyć opłacalność takiego posunięcia.

Kolejna rzecz to określenie, ile mniej więcej czasu będzie nam potrzebne na to, aby „rozkręcić biznes”.

Jest to bez wątpienia jeden z najtrudniejszych elementów i wielu początkujących przedsiębiorców ponosi klęskę właśnie na tym polu.

Jaką strategię należy obrać?

Dokonując szacunku zaokrąglajmy raczej pesymistycznie, niż optymistycznie. O co chodzi? Jeżeli na podstawie różnych posiadanych przez nas danych uważamy, że najpewniej rozkręcenie firmy zajmie nam ok. 4 miesięcy, znacznie lepiej jest zaokrąglić tę liczbę do 6 miesięcy, niż skrócić do 3. Pesymizm, a raczej realizm przy tego rodzaju szacunkach przeważnie okazuje się znacznie lepszym doradcą od rozdmuchanego optymizmu, który może nas rozpierać i rozpraszać zakładając firmę.

/artykuł sponsorowany/

- reklama -

KOMENTARZE

Proszę wpisać swój komentarz!
zapoznałem się z regulaminem
Proszę podać swoje imię tutaj