
Podstawowe cele projektu to utworzenie szybkiego połączenia pomiędzy Katowicami i Ostrawą oraz włączenie do sieci kolejowej Jastrzębia-Zdroju.
W ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego powstanie w Polsce 1789 km nowych linii kolejowych, w tym ok. 75 km między Katowicami i granicą z Czechami, jej przedłużenie po stronie czeskiej do Ostrawy oraz odcinek Jastrzębie-Zdrój – Wodzisław Śląski wraz z odgałęzieniem do planowanej stacji Jastrzębie-Zdrój Centrum i w kierunku Rybnika. Budowa odcinka przyszłej linii nr 170 ma rozpocząć się w 2024 r., a zostanie ona oddana do użytku przed końcem 2030 r. Pociągi mają jeździć tędy z prędkością do 250 km/h.

Jak zapisano w dokumentacji przetargowej CPK, podstawowe cele projektu to utworzenie szybkiego połączenia pomiędzy Katowicami i Ostrawą będącego połączeniem polskiej i czeskiej sieci kolei dużych prędkości i umożliwiającego uruchamianie szybkich połączeń kolejowych do Pragi, Bratysławy, Budapesztu i Wiednia, a także włączenie do sieci kolejowej Jastrzębia-Zdroju – największego miasta w Polsce pozbawionego połączeń kolejowych. Pociągi przestały docierać tam 20 lat temu.
Trasa ma być fragmentem jednej z dziesięciu szprych CPK, czyli linii kolejowych prowadzących do portu przesiadkowego w gminie Baranów w woj. mazowieckim i Warszawy z różnych kierunków. Przyczyni się też do budowy brakującego ogniwa Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T i pozwoli na lepsze skomunikowanie kolejowe Polski z Czechami. Z Jastrzębia-Zdroju pociągi mają odjeżdżać co godzinę. Podróż do Katowic będzie trwała 40 minut, do Krakowa godzinę, a 2,5 godziny do Warszawy. Będzie to także alternatywny – wobec linii nr 93 i 151 ciąg towarowy wraz z przejęciem części ruchu z istniejących przejść granicznych w Chałupkach i Zebrzydowicach, a w miarę możliwości technicznych CPK chce zapewnić wysoką dostępność poprzez obsługę mniejszych miejscowości na trasie oraz wzmocnić regionalne połączenia, w tym połączenia transgraniczne.

W czerwcu spółka CPK wybrała najkorzystniejszą ofertę w przetargu na prace przygotowawcze do budowy odcinka linii kolejowej między Katowicami a Ostrawą. Przedmiotem zamówienia jest studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe. Za najkorzystniejszą spółka CPK uznała ofertę złożoną przez konsorcjum Egis, której koszt wynosi 10,9 mln zł netto. Na przygotowanie studium wykonawca ma 11 miesięcy. Realizacja i rozliczenie umowy mogą potrwać pięć miesięcy dłużej, ponieważ w skład zamówienia wchodzą też dokumentacja geologiczna i mapy do celów projektowych.

oprac. /kp/





![Jak naprawdę wygląda życie na statku? Spotkanie z Miłoszem Szymańskim w raciborskiej bibliotece [ZDJĘCIA] Jak naprawdę wygląda życie na statku? Spotkanie z Miłoszem Szymańskim w raciborskiej bibliotece](https://raciborz.com.pl/wp-content/uploads/2025/11/milosz-szymanski.jpg)

![„Racibórz prozą zaczarowany” po raz dwunasty. Znamy zwycięzców konkursu [ZDJĘCIA] „Racibórz prozą zaczarowany” po raz dwunasty. Znamy zwycięzców konkursu](https://raciborz.com.pl/wp-content/uploads/2025/11/slawek-gortych-21.jpg)




![Co czyta młodzież po obu stronach granicy? Polsko-czeskie seminarium w raciborskiej bibliotece [ZDJĘCIA]](https://raciborz.com.pl/wp-content/uploads/2025/12/czy-mlodziez-w-czechach-czyta.jpg)
![Czy artysta ma prawo przekraczać granice? Debata na Stacji Młodych [ZDJĘCIA]](https://raciborz.com.pl/wp-content/uploads/2025/11/debata-mlodych-stacja-mlodych.jpg)




![Tomasz Hynek nowym komendantem KPP w Raciborzu [ZDJĘCIA] Tomasz Hynek nowym komendantem KPP w Raciborzu](https://raciborz.com.pl/wp-content/uploads/2025/10/kpp-raciborz-komendant-tomasz-hynek.jpg)





