Nowa linia kolejowa połączy Katowice z Ostrawą

pociag kolej
Pendolino na stacji Katowice

Podstawowe cele projektu to utworzenie szybkiego połączenia pomiędzy Katowicami i Ostrawą oraz włączenie do sieci kolejowej Jastrzębia-Zdroju.

W ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego powstanie w Polsce 1789 km nowych linii kolejowych, w tym ok. 75 km między Katowicami i granicą z Czechami, jej przedłużenie po stronie czeskiej do Ostrawy oraz odcinek Jastrzębie-Zdrój – Wodzisław Śląski wraz z odgałęzieniem do planowanej stacji Jastrzębie-Zdrój Centrum i w kierunku Rybnika. Budowa odcinka przyszłej linii nr 170 ma rozpocząć się w 2024 r., a zostanie ona oddana do użytku przed końcem 2030 r. Pociągi mają jeździć tędy z prędkością do 250 km/h.

- reklama -

Jak zapisano w dokumentacji przetargowej CPK, podstawowe cele projektu to utworzenie szybkiego połączenia pomiędzy Katowicami i Ostrawą będącego połączeniem polskiej i czeskiej sieci kolei dużych prędkości i umożliwiającego uruchamianie szybkich połączeń kolejowych do Pragi, Bratysławy, Budapesztu i Wiednia, a także włączenie do sieci kolejowej Jastrzębia-Zdroju – największego miasta w Polsce pozbawionego połączeń kolejowych. Pociągi przestały docierać tam 20 lat temu.

Trasa ma być fragmentem jednej z dziesięciu szprych CPK, czyli linii kolejowych prowadzących do portu przesiadkowego w gminie Baranów w woj. mazowieckim i Warszawy z różnych kierunków. Przyczyni się też do budowy brakującego ogniwa Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T i pozwoli na lepsze skomunikowanie kolejowe Polski z Czechami. Z Jastrzębia-Zdroju pociągi mają odjeżdżać co godzinę. Podróż do Katowic będzie trwała 40 minut, do Krakowa godzinę, a 2,5 godziny do Warszawy. Będzie to także alternatywny – wobec linii nr 93 i 151 ciąg towarowy wraz z przejęciem części ruchu z istniejących przejść granicznych w Chałupkach i Zebrzydowicach, a w miarę możliwości technicznych CPK chce zapewnić wysoką dostępność poprzez obsługę mniejszych miejscowości na trasie oraz wzmocnić regionalne połączenia, w tym połączenia transgraniczne.

W czerwcu spółka CPK wybrała najkorzystniejszą ofertę w przetargu na prace przygotowawcze do budowy odcinka linii kolejowej między Katowicami a Ostrawą. Przedmiotem zamówienia jest studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe. Za najkorzystniejszą spółka CPK uznała ofertę złożoną przez konsorcjum Egis, której koszt wynosi 10,9 mln zł netto. Na przygotowanie studium wykonawca ma 11 miesięcy. Realizacja i rozliczenie umowy mogą potrwać pięć miesięcy dłużej, ponieważ w skład zamówienia wchodzą też dokumentacja geologiczna i mapy do celów projektowych.

Przebieg wariantów, które są obecnie brane pod uwagę i rozpatrywane w ramach STEŚ

oprac. /kp/

- reklama -

KOMENTARZE

Please enter your comment!
zapoznałem się z regulaminem
Please enter your name here