Podsumowanie Tygodnia Profilaktyki Agresji w SP 15

Okres Bożego Narodzenia to czas szczególny. Nastrój, jaki mu towarzyszy sprzyja wielu zmianom , w tym również i tym, które wpływają na nasze relacje z drugim człowiekiem. W SP 15 okres przedświąteczny wykorzystywany jest do tego, by wszyscy czuli się w szkole lepiej.

Już na stałe do tradycji SP 15 wpisał się organizowany na przełomie listopada i grudnia projekt mający na celu minimalizowanie agresji wśród uczniów i promowanie zachowań pozytywnych. Chociaż w nazwie projektu jest słowo „tydzień”, to działania trwają o wiele dłużej. Inicjatorem wszystkich przedsięwzięć był Zespół Wychowawczy w składzie: Kamila Kubiak – wicedyrektor, Małgorzata Kozioł – pedagog szkolny oraz nauczyciele Elżbieta Jagiełło – Pisanko, Krzysztof Jasita i Marek Zimnicki.

- reklama -

Poza różnorodnymi zajęciami wychowawczyni prowadzonymi przez kadrę pedagogiczną zaproszono do współpracy Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną,  Powiatową Komendą Policji w Raciborzu i Wojewódzką Biblioteką Pedagogiczną – filia w Raciborzu.

 

 

 

 

 

Panie Bibliotekarki we współpracy ze szkolną bibliotekarką Aleksandrą Stępień zaprezentowały nauczycielom bogatą literaturę fachową z zakresu profilaktyki agresji i problemów wychowawczych. Pracownice Poradni przeprowadziły warsztaty dla uczniów klas pierwszych pt. „ Magiczne słowa”. Uczniowie klasy IIb wzięli udział w „Treningu asertywności”. Dla klas czwartych  przeprowadzono zajęcia „Agresja stop! Przyjaźń na start!”. Najstarsi uczniowie spotkali się z dzielnicowym Krzysztofem Biskupem, który zapoznał ich z przepisami prawnymi dotyczącymi odpowiedzialności nieletnich za czyny karalne.

Wiele różnorodnych działań podjęli też nauczyciele. Na lekcjach w klasach I – III m.in. omawiano sytuacje i zdarzenia opisane w książkach pt. „Poniżanie – nie!”, „Bezpieczne dziecko – jak się bronić przed agresją w szkole”, „Mała królewna”, czy „Po co się złościć”. Dzieci obejrzały też film edukacyjny pt. „Uważaj! Niebezpieczeństwo” i uczestniczyły w grach dydaktycznych doskonalących umiejętności asertywnych zachowań.  W każdej klasie odbyły się również rozmowy i pogadanki na temat czym jest agresja i przemoc, jakie są ich rodzaje, jak postąpić, gdy jest się świadkiem przemocy, a także jak zapanować nad sobą, gdy czuje się złość i jak unikać sytuacji konfliktowych.

Podobnie było na zajęciach świetlicowych, podczas których dzieci poznały „Dobre maniery dla najmłodszych”,  układały aforyzmy, wierszyki negujące zachowania agresywne, uczyły się piosenek „Magiczne słowa” i „Proszę bądź miły”.  

Pani bibliotekarka przeprowadziła, czytała i omawiała z uczniami miniporadnik ,,Jak powiedzieć NIE przemocy?". Zarówno klasy młodsze, jak i starsze podczas lekcji wymyślały hasła, wiersze i rymowanki na temat zapobiegania zachowaniom agresywnym. Oto przykłady:

Stop agresji Po co w życiu przemoc, bicie? Lepiej baw się przy muzyce. Nie pluj, nie kop, nie wyzywaj. Żyj bez stresu i przemocy.       

 

Po co bójki no i psoty, będziesz przez nie miał kłopoty.
Lepiej ci upłynie życie, jak się bawisz przyzwoicie.
Alicja Kozik, kl. IVb

 

Pomocy! Na tym świecie jest za dużo przemocy! Czy chcecie ulec tej presji i poddać się agresji? Chyba lepiej w spokoju żyć Niż ciągle tylko się bić? Więc wszyscy pamiętajmy, że: STOP bitwom i przekleństwom także! Niech każdy pomyśli o tym I nie pakuje się w kłopoty.   Agnieszka Ekiert, kl. IVb

 

Instrukcja omijania zła Gdy cię coś dzisiaj zezłości, To pomyśl o radości. Gdy czegoś nie rozumiesz, Tylko uwierz, że to umiesz. Gdy widzisz, że ktoś bije dziecko, Zareaguj, przybądź prędko. Gdy dla ciebie świat niemiły. Uwierz w siebie, nabierz siły. To wszystko po co? By tak się działo, aby dobro nad złem zwyciężało.  Krzysiek Marczak

 

„Przemoc, to rzecz dziurawa,
Przez nią miłość się oddala”

„Przemoc jest niesmaczna,
Bo mina po niej kwaśna”

Michał Sobczak, kl. Ic

 

„Nie bij mnie i innych dzieci,
Wtedy miło czas nam zleci”

Ania Strzelczyk, kl. Ib

 

Dla uczniów klas I – IV zorganizowano konkurs na pracę plastyczną pt. „Szczęśliwa uliczka”. Zwycięzcami zostali:

I miejsce: Adrian Niklewicz kl, IIIc,  I miejsce:Patrycja Baran kl. IV a

II miejsce: Shannon Kaiser  kl. IIIa

III miejsce: Daria Janacz kl. Ib, III miejsce: Sandra Błaszczok kl. I d

 

 

 
 

 

 

 

    
Uczniowie klas V i VI zespołowo wykonali plakaty do motta „Żyj bajkowo, kolorowo, bez przemocy jest fajowo”. Najwyżej oceniono prace:

I miejsce: Barbara Skora, Hanna Karkocha, Sara Rzepczyńska kl. Vd

II miejsce: Julia Śmiełowska, Agata Wróbel, Agnieszka Zalewska – ucz. kl. Vb

III miejsce:  Gajska Magdalena i Julia Hernas, ucz. kl. VIe

III miejsce: Wojciech Jędrusiak, Rafał Borski, Aleksander Skowronek, Radosław Lesik – ucz. kl. VIc; Dominik Witek,Szymon Morul, Leszek Czyszczoń kl. Va; Julia Hernas, Gajska Magdalena kl. VIe.
    

Profilaktyką objęto też rodziców uczniów. Przed spotkaniami z wychowawcami klas rodzice młodszych uczniów wzięli udział w szkoleniu prowadzonym przez pracowników Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej nt. „Bezstresowość, czy dyscyplina w wychowaniu?”. Z rodzicami starszych uczniów omawiano temat „Cyberprzemocy” . Temat ten będzie kontynuowany – w II semestrze zaplanowano ankiety dla uczniów i rodziców oraz nauczycieli. Z ich wynikami zostaną zapoznani wszyscy zainteresowani.

Kamila Kubiak
 

- reklama -

KOMENTARZE

Proszę wpisać swój komentarz!
zapoznałem się z regulaminem
Proszę podać swoje imię tutaj