Policjanci tracą zbyt dużo czasu na zbędne formalności – informuje MSW poseł Siedlaczek. Jego zdaniem biurokracja w policji jest tak kuriozalna, że funkcjonariusze tracą cenny czas na wypełnianie dokumentów.
Poniżej prezentujemy treść interpelacji posła Henryka Siedlaczka do ministra spraw wewnętrznych w sprawie uproszczenia procedur administracyjnych Policji i zastosowania minimalizacji w zarządzaniach dokumentacją procesową oraz wspomagania obsługi spraw i postępowań prowadzonych przez funkcjonariuszy Policji
Szanowny Panie Ministrze! Analizując procedury zarządzania dokumentacją procesową oraz wspomaganie obsługi w sprawie postępowań prowadzonych przez funkcjonariuszy Policji, należałoby rozważyć możliwość uproszczenia obowiązujących procedur administracyjnych. Aktualnie prowadzona dokumentacja jest bardzo obszerna. Dla przykładu: patrol Policji wezwany do kolizji drogowej na same tylko formalności i wypełnianie obowiązkowych dokumentów, w ilości ok. 12 sztuk, traci przeciętnie w praktyce 2–3 godz., które w znacznej przewadze mógłby poświęcić innym obowiązkom, jakie pełni na służbie.
Realizacja zarządzenia nr 254 komendanta głównego Policji z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie planowania strategicznego, sprawozdawczości i oceny pracy Policji wynikła przede wszystkim z potrzeby przemodelowania systemu zarządzania strategicznego w Policji w celu jego odbiurokratyzowania oraz uproszczenia i stworzenie tym samym scentralizowanego, zintegrowanego i zunifikowanego systemu pozwalającego na gromadzenie oraz przetwarzanie informacji sprawozdawczych w Policji. Składanie sprawozdań drogą elektroniczną w każdej komórce organizacyjnej Policji, na którą nałożony jest w chwili obecnej taki obowiązek, automatycznie przełoży się na usystematyzowanie oraz poprawę komfortu pracy policjantów i pracowników jednostek terenowych Policji, realizujących zarówno zadania związane z planowaniem strategicznym, jak i sprawozdawczością w Policji.
Stanowczo zbyt obszerne procedury administracyjne i formalne przekładają się bezpośrednio na bardzo wysokie koszty obsługi administracyjnej, a rozległa biurokracja wydaje się być kuriozalna i niekoniecznie potrzebna w formie, w jakiej obowiązuje w chwili obecnej. Czynności te zabierają ponadto funkcjonariuszowi cenny czas, który z powodzeniem można by przeznaczyć na czynności faktyczne i wypełnianie w tym zakresie policyjnych obowiązków.
Wprowadzenie postępowania przyspieszonego do procedury karnej usprawniłoby prace w zakresie ścigania i karania sprawców przestępstw. W odniesieniu do uproszczenia procedur należy wspomnieć, że Komenda Główna Policji w 2008 r. podjęła działania zmierzające do opracowania i wdrożenia systemu wspomagania ruchu drogowego (SWRD), co docelowo ma usprawnić proces obsługi zdarzeń drogowych, m.in. poprzez ograniczenie czasu sporządzania dokumentacji procesowej. Przykładem może tu być obowiązek przesłuchania podejrzanego przez prokuratora, łączący się w praktyce z koniecznością przewożenia zatrzymanego do innego budynku, oczekiwaniem na wypełnienie przez prokuratora formalnych dokumentów, w tym zatwierdzenia wniosku policji o rozpoznanie sprawy w trybie przyspieszonym.
Przykład jaki mamy w sytuacji kolizji drogowych, gdzie ponad połowa zdarzeń kończy się zastosowaniem postępowania mandatowego. W takich przypadkach dokumentacja ogranicza się do wykonania stosownych zapisów w notatniku służbowym policjanta, sporządzenia karty zdarzenia drogowego (niezbędnej do wprowadzenia informacji do bazy systemu ewidencji wypadków i kolizji – SEWiK) oraz wypełnienia karty MRD 5/1 (niezbędnej do wprowadzenia punktów karnych do ewidencji). W przypadku konieczności przeprowadzenia czynności wyjaśniających w trybie art. 54 Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia (np. odmowa przyjęcia mandatu) dokumentacja procesowa ogranicza się do notatki urzędowej oraz protokołów oględzin pojazdów, a w razie potrzeby – szkicu miejsca zdarzenia.
Szanowny Panie Ministrze, mając na uwadze wyżej podniesione uwagi, kieruję do Pana następujące pytania:
1. Czy, kiedy i w jakim zakresie istnieje możliwość zmiany długiego, uciążliwego postępowania do przyspieszonej procedury karnej?
2. Czy i kiedy resort rozważy możliwość uproszczenia tych procedur?
/ps/