Urząd miasta zaprezentował analizę opłacalności utworzenia oddziału Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Raciborzu. Czy na egzamin w dalszym ciągu będziemy musieli jeździć do innych miast?
Miasto Racibórz w Urzędzie Marszałkowskim zabiegało o utworzenia na terenie Raciborza oddziału wojewódzkiego ośrodka ruchu drogowego. W odpowiedzi Wicemarszałek Województwa Śląskiego przeprowadził szeroką analizę opłacalności realizacji tego typu przedsięwzięcia, z której wynika, że utworzenie oddziału w Raciborzu wydaje się obecnie mało realne. Przy współudziale Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Katowicach przeprowadzone zostało szczegółowe rozpoznanie uwarunkowań ekonomicznych obejmujące utworzenie takiego oddziału, które publikujemy poniżej.
„Utworzenie nowego oddziału terenowego wojewódzkiego ośrodka ruchu drogowego, niezależnie od formy władania nieruchomością, adaptacji istniejącego obiektu lub budowy nowego od podstaw, wiąże się z koniecznością posiadania obiektu spełniającego odpowiednie warunki lokalowe oraz terenu pod place lub plac manewrowy. Obiekt taki musi spełniać w minimum warunki wymienione w Rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 13 lipca 2012 roku w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach (Dz.U. z 2012 r, póz. 995 z póżn.zm.). Musi posiadać pomieszczenia spełniające określone wymogi, które dodatkowo muszą być odpowiednio wyposażone, posiadać plac manewrowy o odpowiednich wymiarach, przeznaczony do sprawdzania umiejętności wykonywania zadań wchodzących w skład części praktycznej egzaminu państwowego.
Opierając się na przeprowadzonych analizach, biorąc pod uwagę samą tylko budowę ośrodka egzaminowania w zakresie kat. AM,A1, A2, A, Bl, B prawa jazdy, oszacowano koszty inwestycji na poziomie 4 600 tys. zł.
Kwota ta, nie obejmuje nakładów jakie jeszcze należy ponieść, zanim ośrodek rozpocznie działalność a które są związane z wyposażeniem obiektu np. wyposażenie pomieszczeń egzaminacyjnych w meble, sprzęt komputerowy, stworzenie systemu teleinformatycznego wraz z oprogramowaniem, zakup bądź dzierżawę pojazdów egzaminacyjnych, itp. WORD Katowice wyliczył, że budowa systemu teleinformatycznego w ośrodku to ok. 82 tys. zł. Natomiast na zakup pojazdów egzaminacyjnych (min. 4 szt. dla kat B i min. 4 szt. dla kat. AM, Al, A2, A) należy przeznaczyć środki na poziomie 280 tys. zł.
Reasumując powyższe, ogólna szacunkowa wielkość nakładów finansowych na budowę i wyposażenie nowego oddziału oscyluje na poziomie 5 mln zł.
Przy planowaniu tego typu przedsięwzięcia, należy wziąć pod uwagę nie tylko koszty samego utworzenia takiego oddziału ale również koszty jego funkcjonowania, co przy obecnie panującym niżu demograficznym może oznaczać, że ośrodek utworzony na mocy art. 51 ust.4a przez wiele lat nie osiągnie takiego poziomu, który pozwalałby na wypracowanie dodatniego zysku z prowadzonej działalności egzaminacyjnej.
Opierając się na analizie pod kątem ponoszonych w skali roku kosztów na funkcjonowanie ośrodka oraz rocznych kosztów pracowniczych, należy przyjąć, że nowy oddział terenowy WORD kumulowałby koszty w granicach l 057 tys. zł, w tym: szacunkowe koszty pracownicze 380 tys. zł, szacunkowe koszty utrzymania ośrodka (energia, eksploatacja i utrzymanie pojazdów, opłaty i podatki) 593 tys. zł, oraz roczny koszt opłaty za użytkowanie systemu teleinformatycznego do obsługi procesu egzaminowania wraz z łączem 84 tys. zł.
W świetle dokonanych zmian w przepisach prawnych odnoszących się do przeprowadzania egzaminów oraz analizując liczbę osób zapisujących się na egzaminy w WORD Katowice, obserwuje się tendencję spadkową w ilości osób przystępujących do egzaminu.
W roku 2014 Ośrodki Terenowe WORD Katowice przeprowadziły ogółem 3 861 egzaminów praktycznych dla osób, dla których organem wydającym prawo jazdy był Starosta Raciborski, w tym w OT w Jastrzębiu Zdroju przeprowadzono 2 129 a w OT w Rybniku – l 717 egzaminów.
Dokonując analizy pod kątem podmiotów szkolących (OSK) wynika, iż w 2013 roku podmioty szkolące z terenu powiatu raciborskiego wyszkoliły osoby, które następnie przystąpiły do 4 384 egzaminów praktycznych i 2 866 egzaminów teoretycznych. Analogicznie, w 2014 roku 3 943 egzaminów praktycznych i 2 989 egzaminów teoretycznych. Natomiast w okresie od stycznia do czerwca 2015 roku przeprowadzono l 677 egzaminów praktycznych i l 243 teoretycznych. Należy przy tym pamiętać, że liczba egzaminów nie przekłada się na liczbę osób które do nich przystępują, gdyż kandydat na kierowcę może kilkakrotnie przystępować do danego egzaminu.
Zważywszy, że przychodami ośrodka w Raciborzu będą tylko dochody z przeprowadzanych egzaminów państwowych, przy założonym poziomie ilości egzaminów z 2014 roku, można obliczyć szacunkowy roczny przychód z egzaminów (3943 x!40 PLN i 2989x 30 PLN) w wysokości 642 tys. zł, co przy szacunkowych kosztach utrzymania oddziału daje roczną stratę dla WORD Katowice w szacunkowej wysokości 415 tys. zł.
Ze względu na bliskość położenia istniejących oddziałów terenowych WORD Katowice w Rybniku i Jastrzębiu Zdroju oraz oddziałów terenowych WORD Opole w Kędzierzynie Koźlu i Opolu, przewiduje się, że nowo powstały oddział będzie jedynie obsługiwał mieszkańców miasta Racibórz oraz jego powiatu.
Mając powyższe na uwadze, można stwierdzić, że sytuacja finansowa wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego w najbliższych latach będzie ulegała pogorszeniu a tworzenie nowych oddziałów terenowych pogłębi recesje. Przejęcie obsługi ludności w danym regionie poprzez utworzenie nowego oddziału terenowego daleko odbiega od minimalnego progu rentowności i stanowiłoby poważne obciążenie dla WORD-u w Katowicach przy którym taki oddział mógłby powstać. Osób przystępujących do egzaminu nie przybędzie a jedynie zmieni się ich migracja.
Mając na uwadze przedstawione wielkości przewidziane do poniesienia, biorąc pod uwagę możliwości finansowe zarówno WORD w Katowicach oraz województwa śląskiego, jak również demograficzne aspekty, utworzenie oddziału w Raciborzu, wydaje się obecnie mało realne bez znalezienia innych zewnętrznych źródeł finansowania, które na chwilę obecną trudno jest wskazać." – pisze Wicemarszałek Województwa Śląskiego w korespondencji do Prezydenta Raciborza.
/ps/
Wszedzie się opłaca a zajś w Raciborzu, nie… Nie uwzglednił nikt powiekszenia płacy minimalnej, ilosci i jakoisci osrodków szkolenia,nowej kategori prawo jazdy dla 16 latkow. Wiec jak tutaj obliczac chcecie a szczegolnie ze nikt nie analizował nowych przepisów co za tym idzie odbywania egzaminu na zmniejszenie pkt.. ktore teraz beda bardzo czeste.