Dnia 23.03.05 w grupie dzieci trzy-czteroletnich odbyły się zajęcia otwarte dla rodziców. Tematem była „Wielkanocna przygoda”- poznajemy tradycje świąteczne. Celem zajęcia było wprowadzenie dzieci w atmosferę zbliżających się Świąt Wielkanocnych oraz zachęcanie ich do udziału w świątecznych przygotowaniach.
Drugim etapem zajęcia było wyklejanie wielkanocnego kurczaczka metodą „origami płaskie” na zasadzie jednego zgięcia, rodzice wspólnie z dziećmi wykonywali to zadanie.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ W GRUPIE 3-4 LATKÓW
„Wielkanocna przygoda”
Cele ogólne:
Wprowadzenie dzieci w atmosferę zbliżających się Świąt Wielkanocnych, zachęcanie dzieci do udziału w świątecznych przygotowaniach.
Cele operacyjne:
Dziecko potrafi uważnie słuchać opowiadania nauczycielki, rozpoznaje i naśladuje odgłosy ptaków domowych, zna symbole i tradycje wielkanocne
(pisanki ,baby, mazurki, szukanie „zajączka”);dostosowuje rodzaj ruchu do charakteru i dynamiki słuchanej muzyki; potrafi przeliczać w zakresie 5, wyodrębniać elementy zbioru zna i rozróżnia kolory(czerwony ,żółty,zielony, niebieski),segreguje pisanki ze względu na kolor.
Pomoce:
Teatrzyk sylwet, płyta „Cztery pory roku”-wiosna Vivaldiego, plansze z narysowanymi symbolami Świąt Wielkanocnych, żółte chusteczki dla każdego dziecka, koperty w czterech kolorach pisanek i takie same cztery tacki, prezent dla każdego dziecka(czekoladowe jajeczko)
Przebieg zajęć:
1.Opowiadanie nauczyciela pt „Niesforne kurczątko”(wg własnego pomysłu) ilustrowane teatrzykiem sylwet.
2.”Święta są po to, żeby…”dzieci formułują wypowiedzi metodą niedokończonych zdań(utrwalenie treści podanych w opowiadaniu3.Zabawa ortofoniczna – rozpoznajemy i naśladujemy odgłosy zwierząt występujących w opowiadaniu
4.Wspólnie z kurczakiem przygotowujemy się do Świąt Wielkanocnych(nawiązujemy do czterech plansz z opowiadania umieszczonych na tablicy).
A)”Świąteczna łąka”- zabawa dramowa przy muzyce Vivaldiego(żółte chusteczki ściśnięte w dłoniach ,rozkwit pąków)
B)”Ciasto”- zabawa przy muzyce (wg pedagogiki zabawy klanzy).Dzieci naśladują ruchem czynności wykonywane przy pieczeniu ciasta.
C)”Pisanki, pisanki” (segregowanie, przeliczanie, porównywanie liczebności zbiorów, rozpoznawanie kolorów, używanie pojęć najwięcej najmniej)
D)”Gdzie schował zajączek prezenty”( zgodnie z tradycją szukanie prezentów od wielkanocnego zajączka)
5.Święta tuż, tuż…”nawiązując do treści opowiadania, przypomnienie sobie że święta wymagają wielu przygotowań. Wspólnie postanawiamy pomagać rodzicom w przedświątecznych pracach.
Ilona Perek nauczycielka P-24