Mgr Grażyna Baran
Cel ogólny konkursu:
– Zwiększenie zainteresowania fizyką, pokazanie tej nauki w zabawnej i ciekawej formie.
Cele szczegółowe:
Uczestnicy,
– potrafią zdrowo rywalizować,
– potrafią zaprezentować swoją wiedzę.
Umiejętności:
uczeń umie dostrzec treści fizyczne w sytuacjach z życia codziennego,
– rozwiązuje zadania rachunkowe i testowe
– uczeń umie współpracować w reprezentacji klasy,
Metody:
– odgrywanie scenek, test, zadania tekstowe
Formy
– praca w grupach
Przebieg konkursu:
· powitanie uczestników przez prowadzącego
· krótki występ uczniów:
———————————————————————-
Serdecznie witamy przybyłych gości. Nasi szkolni reporterzy przeprowadzili sondę wśród uczniów naszej szkoły. Pytali ich co to jest fizyka, co myślą na ten temat, z czym kojarzy im się ten przedmiot. A oto kilka wypowiedzi:
· Fizyka to fizyka
· Fizyka to dość skomplikowany przedmiot
· Fizyka wymaga wiele myślenia
· Fizyka to bardzo trudny i ciężki przedmiot
· Bez fizyki nic byśmy nie umieli
· Fizyka kojarzy mi się z myśleniem
· Wstrzymam się od głosu
· Fizyka to przedmiot, którego nie lubi większość uczniów
· Jest trudna, ale potrzebna
· Fizyka naturalnie mnie nie interesuje, więc nie wypowiadam się na ten temat
Skojarzenia te świadczą dobitnie o tym, że fizyka to temat „rzeka” i z pewnością trudny temat, ale nie dla wszystkich. Dla uczestników konkursu „Z fizyką za pan brat” fizyka jest na pewno przedmiotem ” lekkim, łatwym i przyjemnym’, o czym za chwilę się przekonamy, oglądając zmagania młodych fizyków. Życzymy im powodzenia.
———————————————————————–
Scenki:
Pierwsza scenka
Jeden uczeń stoi i trzyma w ręce ciężki plecak.
Druga uczennica kręci w pionie lekką torebką
Druga scenka
Dwóch uczniów układa książki na półce starszy większy i młodszy mniejszy, ale mniejszy robi to szybciej.
Trzecia scenka
Uczeń wbija gwóźdź w deskę
Czwarta scenka
Uczeń dziadkiem do orzechów rozłupuje orzechy
Piąta scenka
Jeden uczeń czyta wiersz. Dwoje uczniów jeden starszy, jeden mniejszy leżą na niskich ławeczkach ilustrując kule o różnych masach
Scenka nr 1
KOD…..
W której sytuacji uczeń wykonał pracę?
1. Trzymając ciężki plecak
2. Kręcąc torebką
3. W żadnej.
(podkreśl prawidłową odpowiedź)
KOD…..
Który uczeń przy układaniu książek ma większą moc (dlaczego)?
1. Większy .
2. Mniejszy.
(podkreśl prawidłową odpowiedź, i uzasadnij wybór)
KOD…..
Napisz, jakie rodzaje energii występują podczas wbijania gwoździa:
————————————————————
Scenka nr 4
KOD……….
Napisz, jakie maszyny proste zostały użyte podczas rozłupywania orzechów
KOD…..
Szklane kulki – mała z dużą
Na szafie obok leżały,
Prawie od samego rana
O to właśnie się spierały
– ja pierwsza będę na mecie!
– tego słuchać już nie mogę
aby taka ociężała,
pierwsza spadła na podłogę!
Co ty na to? – przyjacielu,
Która z nich pierwsza u celu?
Która kulka miała rację?
KOD…….
Zad. 1
Rowerzysta ruszył z miejsca i po 5s ruchu przebył drogę 20m osiągając szybkość 36 km/godz . Z tą szybkością poruszał się przez 40 s a następnie rozpoczął hamowanie i po upływie 10s
KOD……
Zad 2.
TEST WYBORU (podkreśl prawidłową odpowiedź)
1. Ciałami fizycznymi nie są:
a) Księżyc
b) ziarnko maku
c) dźwięk
d) łza.
2. Na Ziemi zważono na wadze szalkowej ciało, którego masa wynosiła 400g. Na innej planecie na tej samej wadze masa tego ciała będzie równa:
a) 0,4 kg
b) większa od 0,4kg
c) mniejsza od 0,4kg
d) zależy od siły ciężkości występującej na tej planecie.
3. Które wielkości nie zaliczamy do wielkości fizycznych skalarnych:
a) masa
b) prędkość
c) gęstość
d) szybkość.
4. Czy menisk wypukły świadczy o:
a) poruszaniu się cząsteczek cieczy
b) przyciąganiu się cząsteczek wody i szkła
c) przyciąganiu się cząsteczek wody
d) ciasnym ułożeniu cząsteczek w cieczy
5. Która jednostka nie jest jednostką układu SI:
a) metr
b) niuton
c) kilogram
d) godzina.
6. Jeśli napełnimy statek zbożem to jego bezwładność:
a) nie ulegnie zmianie
b) zwiększy się
c) zmniejszy się
d) zależy to od szerokości geograficznej.
7. Która szybkość jest największa
a) 540 m/min
b) 200 dm/s
c) 60 km/h
d) 25m/s.
8. Które tarcie nie jest pożyteczne?
a) Między rękami kierowcy a kierownicą.
b) Między oponami samochodu a drogą.
c) Między lodem a łyżwami.
d) Między gumką do ścierania a kartką papieru.
9. Którą zasadę dynamiki ilustruje poniższy rysunek:
a) I c) III
b) II d) żadną
Zad 3. Test uzupełnień.
1. Jakie własności ciał wykorzystuje górnik przy kopaniu węgla
……………………………………..
2. Przy budowie termometru bimetalowego wykorzystano zjawisko (fizyczne)
………………….. ……………………. ………….. …………………
3. Jakie właściwości cieczy wykorzystuje się sporządzając
metalowe odlewy (np. dzwony, ołowiane żołnierzyki)
………………………………………………………………………………
4. Wymienione substancje uszereguj według malejących sił wzajemnego przyciągania się cząsteczek:
ołów, woda, kreda, stal, olej, smoła, plastelina
………………………………………………………………………………….
5. Czy nitka do szycia jest ciałem plastycznym, sprężystym, czy kruchym?
Rozpatrz przypadek, gdy jest naciągnięta……………………….
i nie naciągnięta ……………………………….
6. Spawacze używają do spawania gazu z butli. Jaka cecha gazu pozwala na zamieszczenie w małej butli dużej ilości gazu.
…………………………………………..
7. Narysuj siłę ciężkości działającą na lecący w powietrzu samolot:
8.
…………………………………………..
9.
pobierz
plik