Rozkład materiału z Fizyki i Astronomii w klasie pierwszej w Liceum Profilowanym

    Surtel Iwona

    W trzyletnim cyklu nauczania fizyki 4godziny rozdzielono po ( 1, 2, 1) w klasie pierwszej, drugiej i trzeciej.

    Obowiązujący podręcznik autorów: M.Fiałkowska, B. Sagnowska, J Salach, wydawnictwo Zamkor.

    - reklama -

    I. RUCH JEGO POWSZECHNOśĆ I WZGLĘDNOśĆ

    TEMAT

    LICZBA GODZIN

    Względność ruchu, przemieszczenie. 1
    Elementy działań na wektorach 1
    Niepewności pomiarowe 1
    Ruch jednostajny prostoliniowy 2
    Ruchy zmienne 2
    Ruch po okręgu 1
    Ruch w różnych układach odniesienia 2
    Założenia szczególnej teorii względności 1
    Ograniczenia dla związków przyczynowych, obserwacje astronomiczne jako obraz historii kosmosu 1
    Czas w różnych układach odniesienia 1
    Lekcja powtórzeniowa i sprawdzian 2
    Razem 15

    Wymagania podstawowe


    Uczeń:


    – potrafi wyjaśnić, na czym polega względność
    ruchu,
    – potrafi podać przykład względności ruchu,
    – potrafi objaśnić, co nazywamy przemieszczeniem ciała,
    – potrafi narysować wektor przemieszczenia w dowolnym przykładzie,
    – wie, jaki ruch nazywamy jednostajnym prostoliniowym,
    – przeprowadza doświadczalne badanie ruchu jednostajnego po linii prostej,
    – odróżnia położenie ciała od przebytej drogi,- potrafi obliczać wartość prędkości (szybkość), drogę i czas w ruchu jednostajnym
    prostoliniowym,
    – potrafi sporządzać wykresy s(t), v(t) w ruchu jednostajnym prostoliniowym,
    – wie, że każdy pomiar jest obarczony niepewnością,
    – potrafi obliczyć niepewność bezwzględną i względną pomiaru bezpośredniego,
    – wyznacza prędkość względem różnych układów odniesienia,
    – wyznacza prędkość wypadkową ciała biorącego udział w dwóch ruchach wzdłuż jednej
    prostej,
    – definiuje podstawowe pojęcia charakteryzujące ruch,- potrafi objaśnić co to znaczy, że ciało porusza się ruchem jednostajnie przyspieszonym i jednostajnie opóźnionym (po linii
    prostej),
    – potrafi obliczyć drogę przebytą w czasie t ruchem jednostajnie przyspieszonym i opóźnionym,
    – potrafi obliczyć szybkość ciała po czasie t trwania ruchu jednostajnie przyspieszonego i opóźnionego,
    – potrafi sporządzać wykresy s(t), v(t), a(t) w ruchu jednostajnie przyspieszonym i ruchu jednostajnie opóźnionym,
    – opisuje ruch jednostajny po okręgu,- potrafi wyrazić szybkość liniową i szybkość kątową poprzez okres ruchu i częstotliwość,
    – wie, jak stosować miarę łukową kąta,- potrafi zapisać związek pomiędzy szybkością liniową i kątową,
    – wie, że przyspieszenie dośrodkowe występuje w związku ze zmianą kierunku prędkości,
    – wie, że szybkość światła c jest jednakowa dla wszystkich obserwatorów niezależnie od ich ruchu oraz ruchu źródła światła,
    – wie, że zgodnie ze szczególną teorią względności Einsteina w różnych układach odniesienia czas płynie
    inaczej,
    – wie, że dla ruchu z szybkością bliską c nie obowiązuje zwykły wzór na energię kinetyczną,
    – wie, że c jest największą, graniczną szybkością przekazywania informacji w
    przyrodzie,
    – wie , co to jest rok świetlny,- zna związek między czasem trwania procesu w układzie własnym, a jego czasem mierzonym w układzie odniesienia, który porusza się względem poprzedniego z szybkością bliską szybkości światła.


    Wymagania ponadpodstawowe


    Uczeń:


    – analizuje wykresy s(t), v(t),
    – określa niepewność pomiarową wyznaczenia wartości prędkości,
    – potrafi rozwiązywać problemy dotyczące względności ruchu,
    – analizuje wykresy v(t), s(t) i a(t) w ruchu jednostajnie zmiennym,
    – potrafi rozwiązywać zadania dotyczące ruchów jednostajnie zmiennych,
    – potrafi zapisać różne postacie wzorów na wartość przyspieszenia dośrodkowego,
    – wie, że warunkiem ruchu jednostajnego po okręgu jest działanie siły dośrodkowej stanowiącej wypadkową wszystkich sił działających na ciało,
    – potrafi rozwiązywać złożone problemy dotyczące ruchu po okręgu,
    – wie, że dla szybkości bliskich szybkości światła w próżni, nie można korzystać z transformacji
    Galileusza,
    – potrafi wykazać, że przy założeniu niezależności szybkości światła od układu odniesienia, czas upływający między dwoma tymi samymi zdarzeniami w różnych układach odniesienia jest
    inny,
    – potrafi objaśnić, dlaczego skutek może wystąpić w określonym czasie po zaistnieniu
    przyczyny,
    – potrafi uzasadnić fakt, że obserwacje astronomiczne dają nam informacje o stanie obiektów przed milionami lub miliardami
    lat,
    – potrafi na przykładzie wyprowadzić związek między czasem upływającym w dwóch różnych układach odniesienia, z których jeden porusza się z szybkością bliską
    c,
    – potrafi przedstawić przykład skutków różnego upływu czasu w różnych układach odniesienia

    ODDZIAŁYWANIA W PRZYRODZIE

    TEMAT LICZBA GODZIN
    Klasyfikacja oddziaływań 1
    Zasady dynamiki Newtona 1
    Oddziaływania grawitacyjne 2
    Ruch po okręgu 1
    Pierwsza prędkość kosmiczna, oddziaływania grawitacyjne w Układzie Słonecznym 1
    Oddziaływania elektrostatyczne, prawo Coulomba 2
    Makroskopowe oddziaływania elektromagnetyczne 2
    Mikroskopowe oddziaływania elektromagnetyczne i ich efekty makroskopowe 2
    Lekcja powtórzeniowa i sprawdzian 2
    RAZEM 14

    Wymagania podstawowe

    Uczeń:

    – wie, że oddziaływania dzielimy na wymagające bezpośredniego kontaktu i oddziaływania „na odległość”,
    – potrafi podać przykłady oddziaływań,- wie, że o oddziaływaniach świadczą ich
    skutki,
    – wie, że skutki oddziaływań mogą być statyczne i dynamiczne i potrafi podać odpowiednie przykłady,
    – wie, że oddziaływania są wzajemne,
    – wie, że miarą oddziaływań są siły,
    – wie, że o tym, co dzieje się z ciałem , decyduje siła wypadkowa,
    – potrafi sformułować trzy zasady dynamiki Newtona,
    – potrafi podać przykłady stosowania tych zasad w praktyce,
    – wie, że zasady dynamiki są spełnione w układach inercjalnych,
    – potrafi sformułować prawo powszechnej grawitacji,
    – potrafi podać przykłady zjawisk, do opisu których stosuje się prawo
    grawitacji,
    – wie, że każde ciało (posiadające masę) wytwarza w swoim otoczeniu pole
    grawitacyjne,
    – potrafi wykazać, że w pobliżu Ziemi na każde ciało o masie 1 kg działa siła o wartości około10
    N,
    – potrafi wykazać, że w pobliżu Ziemi ciężar można wyrazić wzorem F = mg,
    – wie, co nazywamy pierwszą prędkością kosmiczna i jaka jest jej wartość,
    – wie, że dla wszystkich planet Układu Słonecznego siła grawitacji słonecznej jest siłą dośrodkową,
    – wie, że istnieją dwa rodzaje ładunków elektrycznych,- wie, że ładunek elektronu jest ładunkiem
    elementarnym,
    – zna sposoby elektryzowania ciał,- wie, że ładunki oddziałują wzajemnie,- potrafi sformułować prawo
    Coulomba,
    – wie, że oddziaływania elektromagnetyczne to oddziaływania między poruszającymi się cząstkami naładowanymi,
    – potrafi opisać i wyjaśnić doświadczenie Oersteda,- wie, jakie pole magnetyczne wytwarza przewodnik prostoliniowy i
    zwojnica,
    – wie, jaką siłę nazywamy elektrodynamiczną i w jaki sposób można określić jej kierunek i
    zwrot,
    – wie, jaką siłę nazywamy siłą Lorentza i w jaki sposób można określić jej kierunek i
    zwrot,
    – wie, na czym polega zjawisko indukcji elektromagnetycznej,- zna sposoby wzbudzania prądu
    indukcyjnego,
    – potrafi określić kierunek prądu indukcyjnego w prostych przykładach,- wie, od czego zależy wartość siły tarcia kinetycznego.

    Wymagania ponadpodstawowe;

    Uczeń:

    – potrafi rozwiązywać problemy, wymagające stosowania zasad
    dynamiki,
    – potrafi rozwiązywać problemy, wymagające znajomości prawa powszechnej
    grawitacji,
    – potrafi uzasadnić, że satelita może tylko wtedy krążyć wokół Ziemi po orbicie w kształcie okręgu, gdy siła grawitacji stanowi siłę dośrodkową,
    – wie, że badania ruchu ciał niebieskich, mogą doprowadzić do odkrycia nieznanych ciał
    niebieskich,
    – potrafi rozwiązywać problemy, związane z oddziaływaniami
    elektrostatycznymi,
    – potrafi objaśnić zasadę działania silnika elektrycznego,
    – potrafi objaśnić zasadę działania prądnicy,
    – potrafi rozwiązywać problemy dotyczące makroskopowych oddziaływań
    elektromagnetycznych,
    – wie, że siły sprężystości, siły tarcia oraz siły hamujące ruch ciał stałych w cieczach wynikają z oddziaływań elektromagnetycznych między cząsteczkami ciał,
    – potrafi rozwiązywać problemy dynamiczne z uwzględnieniem tarcia kinetycznego

    III. ENERGIA I JEJ PRZEMIANY

    TEMAT

    LICZBA GODZIN
    Energia potencjalna i kinetyczna w mechanice 1
    Energia potencjalna oddziaływania grawitacyjnego 1
    Energia kinetyczna 1
    Druga prędkość kosmiczna 1
    Energia w oddziaływaniach elektrostatycznych 1
    Równoważność masy i energii 1
    Układy złożone i energia wiązania. 1
    Wzór Einsteina na energię spoczynkową. Pojęcie deficytu masy. świetność i upadek prawa zachowania masy. 1
    Lekcja powtórzeniowa i sprawdzian 2
    Razem 10

    Wymagania podstawowe

    Uczeń:

    – potrafi objaśnić co nazywamy układem ciał,
    – wie, jakie siły nazywamy wewnętrznymi a jakie zewnętrznymi w układzie ciał,
    – potrafi sformułować i objaśnić definicję energii mechanicznej,
    – potrafi obliczyć energię potencjalną ciała w pobliżu Ziemi, korzystając z definicji
    pracy,
    – potrafi zapisać i objaśnić wzór na energię potencjalną w pobliżu Ziemi i w dowolnej dużej odległości od
    niej,
    – potrafi zapisać i objaśnić wzór na energię kinetyczną ciała,
    – potrafi wyjaśnić sens drugiej prędkości kosmicznej,
    – potrafi zapisać i objaśnić wyrażenie na energię ładunku w polu wytworzonym przez inny ładunek,
    – potrafi opisać różnice między polem centralnym a jednorodnym,
    – wie, że w polu elektrostatycznym na ładunek elektryczny działa siła,
    – wie, co nazywamy energią wiązania układu- potrafi podać przykłady układów związanych,
    – wie, że masa układu związanego jest mniejsza od sumy mas jego składników,
    – wie, że wszystkie źródła energii używane przez ludzkość pochodzą z energii spoczynkowej jakichś ciał,
    – potrafi wyjaśnić ten fakt na przykładach

    Wymagania ponadpodstawowe;

    Uczeń:

    – potrafi zapisać wzór na pracę stałej siły i przedyskutować różne
    przypadki,
    – potrafi stosować zasadę zachowania energii w złożonych przykładach,
    – potrafi wyprowadzić wzór na energię kinetyczną ciał,
    – potrafi rozwiązywać problemy związane ze zmianami energii,
    – potrafi wyprowadzić wzór na wartość drugiej prędkości kosmicznej potrafi rozwiązywać problemy związane z ruchem obiektów odległych od
    Ziemi,
    – potrafi wyjaśnić, kiedy energia oddziaływań elektrostatycznych jest dodatnia a kiedy
    ujemna,
    – potrafi objaśnić wykres zależności energii potencjalnej od odległości dla ładunków różno- i
    jednoimiennych,
    – dostrzega i potrafi opisać analogie i różnice oddziaływań grawitacyjnych i
    elektrostatycznych,
    – potrafi wyjaśnić ujemną wartość energii potencjalnej układu ciał przyciągających się
    wzajemnie,
    – potrafi uzasadnić że nadanie ciału II prędkości kosmicznej odpowiada dostarczeniu układowi Ziemia,
    -ciało energii wiązania tego układu- potrafi obliczać energię wiązania układów,
    – potrafi uzasadnić, że całkowita energia układu związanego jest mniejsza od sumy energii rozdzielonych składników,
    – potrafi objaśnić dlaczego przy łączeniu składników w układ związany uwalnia się część energii spoczynkowej tych składników

    IV. MAKROSKOPOWE WŁASNOśCI MATERII A JEJ BUDOWA MIKROSKOPOWA

    TEMAT

    LICZBA GODZIN
    Model oscylatora harmonicznego i jego zastosowanie w opisie przyrody 1
    Gazy jako układy prawie swobodnych cząsteczek 1
    Ciecze jako układy oddziałujących ze sobą cząsteczek 1
    Ciała stałe. Właściwości sprężyste 2
    Właściwości elektryczne 2
    Właściwości magnetyczne substancji
    - reklama -

    KOMENTARZE

    Proszę wpisać swój komentarz!
    zapoznałem się z regulaminem
    Proszę podać swoje imię tutaj