Teresiak Mirosława
PROJEKT
Temat: Tworzymy arboretum wokół szkoły
1.Cele: kształtowanie umiejętności:
– układania harmonogramów zadań,
– poszukiwania sojuszników, którzy wsparliby realizację planowanych działań,
– przewidywanie trudności w realizacji projektu i radzenia sobie z nimi,
– podejmowania decyzji grupowych,
– rozwiązywania problemów,
– organizowania własnej pracy,
– szukania nowych rozwiązań i selekcji informacji,
– systematycznej pracy,
– wywiązywania się z podjętych zadań,
– posługiwania się różnymi środkami informacji.
2. Opis projektu.
Projekt realizowany będzie w grupach złożonych z uczniów jednej klasy. Każda grupa wykona określone zadanie. Wykonanie wszystkich zadań umożliwi stworzenie arboretum wokół szkoły. Każda grupa wybierze koordynatora projektu. Prace grup przebiegać będą etapami.
Podczas zbierania i opracowywania materiałów należy korzystać z podanych źródeł:
– Plan Nędzy,
– „Przewodnik do oznaczania drzew krajowych i aklimatyzowanych” J. Mowszowicza
– ” Dendrologia” W Seneta
– „Klucz do rozpoznawania wybranych gatunków drzewiastych” K. Rostańskiego wyd. Kubajak 1992
HARMONOGRAM REALIZACJI ZADAŃ
nr. gr | zadania | skład grupy, | termin realizacji | Co będzie oceniane | nauczyciel odpowiedzialny |
1. | Wykonanie planu terenu wokół szkoły w skali 1: 100 z zaznaczeniem wszystkich drzew i krzewów z podziałem na iglaste i liściaste. | Poprawnośći dokładność wykonania, estetyka, terminowość
| |||
2. | Oznaczenie roślin zaznaczonych na planie (nazwa gatunkowa) | Poprawność oznaczenia, dokładność, terminowość | |||
3. | Nadanie numerów poszczególnym gatunkom roślin i wprowadzenie numerów oznaczających gatunek na plan | Poprawność, dokładność, estetyka
| |||
4. | Wykonanie tabliczek | Estetyka, funkcjonalność -trwałość | |||
5. | Przygotowanie i przeprowadzenie szkolnego konkursu na zagospodarowanie nieużytku przy nowo powstałej oczyszczalni ścieków, sąsiadującej z salą gimnastyczną. | Atrakcyjność zareklamowania
| |||
6. | Zagospodarowanie terenu wg. projektu, który wygrał. |
3. Efekty:
Uczniowie poszerzyli zakres umiejętności z wielu dziedzin: utrwalali umiejętności sporządzania planu terenu, uczyli się oznaczania roślin, dbałości o estetykę wykonania, stosowania symboli na planie, zaangażowali się w działania na rzecz swojego otoczenia, uczniowie nauczyli się dzielić zadaniami, uczyli się przyjmować na siebie odpowiedzialność, za rezultaty pracy zespołowej, rozwiązywania problemów, organizowania własnej pracy, szukania nowych rozwiązań i selekcji informacji, systematycznej pracy, wywiązywania się z podjętych zadań, posługiwania się różnymi środkami informacji.
Został wykonany plan terenu, na podstawie którego, każda roślina otrzymała trwałą tabliczkę z nazwą .W efekcie wokół szkoły powstało arboretum.