Temat dnia: Moja rodzina.
Zapis w dzienniku
Czytanie wiersza J. Tuwima. Rozmowa na temat wiersza. Próby tworzenia nowego nazwiskadla swojej rodziny, kierując się zainteresowaniami, itp. Tworzenie określeń; Rodzina-przymiotniki. Uzupełnienie tekstu z lukami. Improwizacje muzyczne dzieci do fragmentu wiersza. Ustalenie rytmu wiersza. Dodawanie, odejmowanie i mnożenie w zakresie liczby sto. Rozwiązywanie zadań tekstowych. Drzewo genealogiczne mojej rodziny.
Cele operacyjne:
A. Uczeń zna / wie:
– zna pojęcie "drzewo genealogiczne"
– zna imiona najbliższych osób w swojej rodzinie
– zna nazwę miejscowości w której mieszka
B. Uczeń potrafi:
– uporządkować liczby rosnąco
– wypowiedzieć się w rozwiniętej formie na określony temat
– samodzielnie redagować tekst
– uzupełniać tekst z lukami
– wykonywać działania matematyczne
– tworzyć rytm i melodię do tekstu
C. Uczeń rozumie:
– uczeń rozumie termin "drzewo genealogiczne"
– termin przymiotnik
– rolę rodziny i jej wpływ na młode pokolenie (dzieci)
Metody:
– informacyjna
– poszukująca
– praktyczne działanie
Formy pracy:
– zbiorowa jednolita
– zbiorowa zróżnicowana
– indywidualna jednolita
– indywidualna zróżnicowana
środki dydaktyczne:
kaseta z wierszem "Pan Tralaliński", treść wiersza dla każdego ucznia, propozycje
przymiotników, działania matematyczne, po uporządkowaniu tworzą hasło "Moja rodzina", zdania z lukami, drzewo genealogiczne klasy, zadania tekstowe.
Przebieg lekcji:
1. Słuchanie wiersza J. Tuwima "Pan Tralaliński":
– rozmowa na temat wiersza
– ustalenie, dlaczego ta rodzina nazywa się Tralalińscy
– wymyślanie nowej nazwy własnej rodziny
2. Próby ustalenia jaka może być rodzina. Uczniowie proponują przymiotniki
określające rodzinę: dobra, miła, pobożna, radosna, spokojna, kłótliwa, rozśpiewana, wysportowana itp.
3. Czytanie fragmentu wiersza. Ustalenie rytmu wiersza. Improwizacje muzyczne
uczniów do fragmentu wiersza.
O Panu Tralalińskim
W śpiewowicach, pięknym mieście,
Na ulicy Wesolińskiej
Mieszka sobie słynny śpiewak,
Pan Tralisław Tralaliński.
Jego żona- Tralalona,
Jego córka- Tralalurka,
Jego synek- Tralalinek,
Jego piesek- Tralalesek.
No, a kotek? Jest i kotek,
Kotek zwie się Tralalotek.
Oprócz tego jest papużka,
Bardzo śmieszna Tralalużka.
4. Rytm w działaniu matematycznym.
5. Praca w grupach:
Wykonanie działań matematycznych na mnożenie i uporządkowanie liczb rosnąco. Hasło: Moja rodzina.
6. Rozmowa z uczniami na temat ich rodzin, zainteresowań, sposobu spędzania wolnego czasu.
Przerwa śródlekcyjna
7. Uzupełnianie zdań z lukami na kartce w kształcie liścia.
Pozostawienie wolnego miejsca w liściu ma na celu umożliwienie uczniom swobodne pisemne wypowiedzi na temat swojej rodziny.
8. Kolorowanie liści i naklejanie ich na klasowym drzewie genealogicznym.
9. Rozwiązywanie zadań tekstowych np. Tomek i Ewa są rodzeństwem. Ewa ma 9 lat,
a Tomek 15. Ile lat mają razem?
10. Tworzenie przez uczniów wiersza dotyczącego własnej rodziny z wykorzystaniem nowej nazwy własnej rodziny.
11. Zadanie domowe
Uzupełnij drzewo genealogiczne swojej rodziny.
(Nauczyciel rozdaje uczniom kartki z rysunkiem drzewa genealogicznego. Zadaniem uczniów jest uzupełnienie rysunku).
konspekt opracowała
mgr Elżbieta Furmanowicz
Nauczycielka nauczania zintegrowanego SP nr 8 przy Zespole Szkół Ogólnokształcących Mistrzostwa Sportowego w Raciborzu.