Rodziny wokół nas

    Temat dnia: Moja rodzina.

    Zapis w dzienniku


    Czytanie wiersza J. Tuwima. Rozmowa na temat wiersza. Próby tworzenia nowego nazwiskadla swojej rodziny, kierując się zainteresowaniami, itp. Tworzenie określeń; Rodzina-przymiotniki. Uzupełnienie tekstu z lukami. Improwizacje muzyczne dzieci do fragmentu wiersza. Ustalenie rytmu wiersza. Dodawanie, odejmowanie i mnożenie w zakresie liczby sto. Rozwiązywanie zadań tekstowych. Drzewo genealogiczne mojej rodziny.


    Cele operacyjne:


    A. Uczeń zna / wie:
    – zna pojęcie "drzewo genealogiczne"
    – zna imiona najbliższych osób w swojej rodzinie
    – zna nazwę miejscowości w której mieszka


    B. Uczeń potrafi:
    – uporządkować liczby rosnąco
    – wypowiedzieć się w rozwiniętej formie na określony temat
    – samodzielnie redagować tekst
    – uzupełniać tekst z lukami
    – wykonywać działania matematyczne
    – tworzyć rytm i melodię do tekstu


    C. Uczeń rozumie:
    – uczeń rozumie termin "drzewo genealogiczne"
    – termin przymiotnik
    – rolę rodziny i jej wpływ na młode pokolenie (dzieci)


    Metody:


    – informacyjna
    – poszukująca
    – praktyczne działanie


    Formy pracy:


    – zbiorowa jednolita
    – zbiorowa zróżnicowana
    – indywidualna jednolita
    – indywidualna zróżnicowana


    środki dydaktyczne:
    kaseta z wierszem "Pan Tralaliński", treść wiersza dla każdego ucznia, propozycje
    przymiotników, działania matematyczne, po uporządkowaniu tworzą hasło "Moja rodzina", zdania z lukami, drzewo genealogiczne klasy, zadania tekstowe.


    Przebieg lekcji:


    1. Słuchanie wiersza J. Tuwima "Pan Tralaliński":
    – rozmowa na temat wiersza
    – ustalenie, dlaczego ta rodzina nazywa się Tralalińscy
    – wymyślanie nowej nazwy własnej rodziny


    2. Próby ustalenia jaka może być rodzina. Uczniowie proponują przymiotniki
    określające rodzinę: dobra, miła, pobożna, radosna, spokojna, kłótliwa, rozśpiewana, wysportowana itp.


    3. Czytanie fragmentu wiersza. Ustalenie rytmu wiersza. Improwizacje muzyczne
    uczniów do fragmentu wiersza.



    O Panu Tralalińskim


    W śpiewowicach, pięknym mieście,
    Na ulicy Wesolińskiej
    Mieszka sobie słynny śpiewak,
    Pan Tralisław Tralaliński.
    Jego żona- Tralalona,
    Jego córka- Tralalurka,
    Jego synek- Tralalinek,
    Jego piesek- Tralalesek.
    No, a kotek? Jest i kotek,
    Kotek zwie się Tralalotek.
    Oprócz tego jest papużka,
    Bardzo śmieszna Tralalużka.


    4. Rytm w działaniu matematycznym.


    5. Praca w grupach:
    Wykonanie działań matematycznych na mnożenie i uporządkowanie liczb rosnąco. Hasło: Moja rodzina.


    6. Rozmowa z uczniami na temat ich rodzin, zainteresowań, sposobu spędzania wolnego czasu.


    Przerwa śródlekcyjna



    7. Uzupełnianie zdań z lukami na kartce w kształcie liścia.


    Pozostawienie wolnego miejsca w liściu ma na celu umożliwienie uczniom swobodne pisemne wypowiedzi na temat swojej rodziny.



    8. Kolorowanie liści i naklejanie ich na klasowym drzewie genealogicznym.


    9. Rozwiązywanie zadań tekstowych np. Tomek i Ewa są rodzeństwem. Ewa ma 9 lat,
    a Tomek 15. Ile lat mają razem?


    10. Tworzenie przez uczniów wiersza dotyczącego własnej rodziny z wykorzystaniem nowej nazwy własnej rodziny.


    11. Zadanie domowe


    Uzupełnij drzewo genealogiczne swojej rodziny.


    (Nauczyciel rozdaje uczniom kartki z rysunkiem drzewa genealogicznego. Zadaniem uczniów jest uzupełnienie rysunku).




    konspekt opracowała


    mgr Elżbieta Furmanowicz
    Nauczycielka nauczania zintegrowanego SP nr 8 przy Zespole Szkół Ogólnokształcących Mistrzostwa Sportowego w Raciborzu.

    - reklama -

    KOMENTARZE

    Please enter your comment!
    zapoznałem się z regulaminem
    Please enter your name here