Edukacja teatralna w szkole podstawowej

    Joanna Chrzanowska-Rybeczka

    Teatr w kształceniu polonistycznym w szkole podstawowej może funkcjonować na kilku płaszczyznach i to zarówno w czasie nauczania lekcyjnego, jak i podczas zajęć pozalekcyjnych oraz pozaszkolnych.

    I płaszczyzna: nauczanie lekcyjne

    analiza teatralna dramatu

    analiza przedstawienia oglądanego przez uczniów

    krótkie inscenizacje uczniowskie, zabawa w teatr, gry dramatyczne


    II płaszczyzna: nauczanie pozalekcyjne

    działalność teatrzyków klasowych i teatru szkolnego

    odbiór przedstawień telewizyjnych na kasetach video

    warsztaty dla uczniów, konkursy


    III płaszczyzna: zajęcia pozaszkolne

    wycieczki do teatrów na przedstawienia

    zwiedzanie muzeów teatralnych, wystaw, spotkania z twórcami teatru


    Najważniejsze w imprezach pozaszkolnych są niewątpliwie wycieczki do teatru na przedstawienie. I chociaż z tym jest teraz coraz trudniej ze względów finansowych, nie można zrezygnować całkowicie z odbioru przez uczniów przedstawienia na żywo. „Każdy z nich w czasie nauki w szkole powinien być poddany chociaż raz oddziaływaniu architektury teatralnej, atmosfery panującej w budynku, sali wypełnionej publicznością, która jest w psychicznym kontakcie z wykonawcami spektaklu. Bez tak wielorakich doznań uczeń nie będzie wiedział, co to jest prawdziwy teatr i może zostanie dla tej sztuki stracony na zawsze.”
    Wizytę w teatrze warto poprzedzić zajęciami wprowadzającymi ucznia w tę tematykę. Można przeprowadzić również anonimową ankietę sprawdzającą jego stan wiedzy związanej z teatrem, a następnie ją powtórzyć po obejrzeniu i omówieniu spektaklu.


    Bibliografia:
    1. A. Hausbrandt: ” Podnieść kurtynę „. Warszawa 1989, Iskry.



    Ankieta


    1. Z czym kojarzy Ci się słowo teatr ?


    ………………………………………………………………………………………………………


    2. Ile razy byłeś / -aś w teatrze ?
    a. raz
    b. dwa
    c. kilka
    d. nigdy


    3. Jakie widziałeś / -aś przedstawienie?
    a. telewizyjne
    b. teatralne
    c. szkolne


    4. Czy pamiętasz tytuł obejrzanego kiedyś w teatrze przedstawienia ? Jeśli tak to napisz go.


    ……………………………………………………….


    5. Z kim byłeś w teatrze?
    a. z rodzicami
    b. z klasą
    c. z kimś z rodziny


    6. Wyjaśnij pojęcia:
    antrakt-
    sufler –
    kurtyna –
    rekwizyt –
    gong-


    Załącznikiem do artykułu jest scenariusz lekcji: O czym powinniśmy wiedzieć przed wizytą w teatrze?

    Opracowała
    Joanna Chrzanowska-Rybeczka

    - reklama -

    KOMENTARZE

    Please enter your comment!
    zapoznałem się z regulaminem
    Please enter your name here