Co siedmiolatek umieć powinien?

Jakie umiejętności, sprawności i wiadomości powinno posiadać dziecko idące do pierwszej klasy? Czy siedmiolatek, który był w zerówce, powinien umieć czytać i pisać? Nad takimi pytaniami zastanawia się wielu rodziców, których pociechy wkraczają w wiek szkolny. Rodzice zastanawiają się, jakie umiejętności powinno posiadać ich dziecko, jakimi wykazywać się cechami, aby czuło się w miarę swobodnie i naturalnie w nowym środowisku i było gotowe do rozpoczęcia systematycznej nauki.


Dziecko dojrzałe emocjonalno – społecznie – to takie, które jest w znacznym stopniu samodzielne. Chętnie i łatwo nawiązuje kontakty z nauczycielem i kolegami. Posiada umiejętność podporządkowania się niezbędnym wymogom dyscypliny. Jest obowiązkowe, wytrwałe w działaniu, bez lęku podejmuje się trudnych i nowych zadań. Osiągnęło umiejętność panowania nad swoimi emocjami i kontrolowania ich. Potrafi obiektywnie ocenić samo siebie, czyli zna swoje możliwości i wie na co je stać. Umie pogodzić się z porażką i spokojnie przyjmie niepowodzenia.


O dojrzałości umysłowej świadczy aktywność poznawcza dziecka, chęć uczenia się. Zainteresowanie czytaniem i pisaniem. Dziecko dobrze orientuje się w najbliższym otoczeniu i środowisku, w którym żyje. Rozporządza zasobem doświadczeń i wyobrażeń będących podstawą do rozwoju pojęć. Potrafi uważnie i ze zrozumieniem słuchać tego, co mówi nauczyciel. Rozumie i spełnia polecenia nauczyciela. Posiada umiejętność swobodnego i zrozumiałego dla otoczenia wypowiadania się, opowiadania, wyrażania życzeń, pytań, sądów, wniosków i ocen. Jest komunikatywne.


Przez dojrzałe fizycznie dziecko należy rozumieć ogólnie sprawne ruchowo. Posiadające sprawność manualną i nie zaburzoną koordynację wzrokowo – ruchową. Prawidłowo funkcjonujące organy zmysłowe, w szczególności: wzrok i słuch.

Te ogólne cechy i umiejętności są podstawą do osiągnięcia dojrzałości do czytania i pisania oraz dojrzałości do matematyki. Dziecko dojrzałe do czytania i pisania :

– umie dokonywać analizy i syntezy wzrokowej i słuchowej niezbędnej w procesie różnicowania kształtów, dźwięków, ich odpoznawania, porównywania i odtwarzania

– rozumie znaczenie wyrazów jako graficznych odpowiedników słów

– posiada orientację przestrzenną, która umożliwia mu rozpoznawanie i odtwarzanie kierunków, położenia i proporcji wymiarów odwzorowywanych form graficznych

– ma pamięć ruchową czyli umiejętność przetwarzania obrazu graficznego na obraz ruchu

– posiada umiejętność kontrolowania wzrokiem własnych ruchów i świadomego nimi kierowania
Dojrzałość do matematyki – przejawia się w :

– rozumieniu i umiejętności określania stosunków przestrzennych, czasowych i ilościowych w praktycznym działaniu

– umiejętności sklasyfikowania przedmiotów według przeznaczenia, kształtu i koloru

– znajomości cyfr 0 – 10 i umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 10 z zastosowaniem znaków ” +, -, =, ” a także porównywania cyfr przy użyciu znaków ” <, > ”


Jest to przykład modelu dziecka dojrzałego do podjęcia nauki w szkole. Mam nadzieję, że opisane zachowania, umiejętności i cechy odnaleźli państwo w swoich dzieciach.


Brak pewnych cech nie powinien wywoływać paniki, jedynie skłonić do podjęcia działań korygujących. Na takie właśnie jest czas w wakacje. Czytaj Nauka w wakacje?

Zdjęcia: Przedszkole 24
/oprac. BSp/

- reklama -

KOMENTARZE

Proszę wpisać swój komentarz!
zapoznałem się z regulaminem
Proszę podać swoje imię tutaj