Po to, by mógł bez stresu przekroczyć próg pierwszej klasy. Pedagodzy raczej nie mają wątpliwości – im wcześniej dziecko pójdzie do przedszkola, tym lepiej. Szybciej spotka swoich rówieśników, spróbuje żyć w większej grupie, rozpocznie naukę – choć jeszcze poprzez zabawę.
Im wcześniej maluch rozpocznie edukację przedszkolną, tym większe ma szanse na sukces w szkole. Zerówka umożliwia wyrównywanie różnic edukacyjnych dzieci poprzez naukę i zabawę bez narażania się na nieprzyjemne konsekwencje (szkoła już od pierwszej klasy ocenia osiągnięcia dziecka).
Przedszkole spełnia bardzo ważną funkcję w osiągnięciu przez dzieci tzw. dojrzałości szkolnej, na którą składają się konkretne umiejętności, np. pierwsze próby czytania, pisania, mycia zębów, rąk itd. jak również umiejętność koncentracji, skupienia uwagi, rozmawiania, odpowiadania na pytania, reagowania na nakazy i zakazy. Dziecko dojrzałe do szkoły powinno także rozumieć obowiązujące je normy oraz to, za co jest nagradzane i karane.
Okres przedszkolny to najlepszy moment na wyrównanie różnic edukacyjnych, społecznych, a zerówka umożliwia wyrównywanie braków poprzez naukę i zabawę. Najogólniej mówiąc, przedszkole wspiera wczesny rozwój dziecka we wszystkich sferach, pomaga określić własną tożsamość, przygotowuje do podjęcia nauki w szkole. Dzieci uczą się tam samodzielności, współdziałania w grupie, nabierają wiary w siebie i swoje możliwości (w domu większość rzeczy wykonują za nie rodzice).
Przedszkole ma uczyć, ale przez zabawę, nikt więc nie wstawi dzieciom np. szkolnych ławek do sali. Miejscem zabawy i nauki pozostaje najczęściej… dywan. Będą kąciki zabaw, półki z bajkowymi symbolami, lalki, samochody. Nie będzie odpytywania, ocen, sprawdzianów, świadectw. Dzień sześciolatka w przedszkolu to głównie gry i zabawy, podczas których dziecko przyswaja nową wiedzę – uczy się czytać, pisać, rozwiązywać zadania. Zerówka to część przedszkolnej edukacji.
W Raciborzu nie mamy wyboru dla sześciolatka: zerówka w przedszkolu czy zerówka przy szkole podstawowej. Wszystkie zerówki w mieście mieszczą się w przedszkolach, co nie jest czymś niekorzystnym. Eksperci od rozwoju dziecka nie mają wątpliwości, że to lepsze rozwiązanie. Przedszkole pozwala dziecku łatwiej rozpocząć edukację w otoczeniu innych równolatków. Chociaż zerówka w szkole może też mieć swoje dobre strony – zapewnia spokojne przejście do społeczności szkolnej.
Natomiast tak jak rodzice z innych miast raciborzanie stawiają pytanie: Które przedszkole wybrać?
Najczęstszym kryterium jest odległość od domu lub miejsca pracy. Właściwie przy wyborze przedszkola nie ma tzw. rejonizacji, która obowiązuje w szkołach (tzn. że w okolicy jest placówka, która „obsługuje” dany rejon i ma obowiązek najpierw przyjąć dzieci w nim mieszkające), można zapisać dziecko do przedszkola nawet w innej gminie, jeśli np. właśnie tam pracujemy i będzie nam łatwiej odebrać sześciolatka z przedszkola. Albo jeśli tamto przedszkole ma lepszą opinię.
A jak sprawdzić, które przedszkole jest dobre? Trzeba przede wszystkim liczyć na rodzicielskiego nosa – rozpytywać znajomych i rodziców, którzy już mają dziecko w przedszkolu, a najlepiej mieli właśnie w zerówce. Oni wiedzą, jak działają przedszkola i gdzie są „dobre” panie.
Zdjęcia: Przedszkole nr 15
/BSp/