Witaminy

Witaminy odgrywają bardzo ważną rolę zwłaszcza w okresie wzrostu. Dlaczego są takie ważne? Czy szkodliwy jest ich niedobór, a może również nadmiar? Na co zwrócić uwagę?Witaminy nie mają co prawda wartości odżywczych ani budulcowych, ale biorą udział prawie we wszystkich procesach życiowych. Niedobór witamin może doprowadzić do zaburzeń rozwojowych.

Witaminy – to niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu związki organiczne, biorące udział w przemianach biochemicznych jako koenzymy, czyli substancje, których obecność warunkuje prawidłowe działanie enzymów, białek katalizujących procesy przemiany materii. Organizm ludzki potrzebuje bardzo małych ilości witamin. Nie jest jednak zdolny do ich syntezy, musi więc je otrzymywać wraz z pożywieniem albo ewentualnie w postaci preparatów witaminowych.

Do tej pory odkryto 13 witamin, które można podzielić na rozpuszczalne w tłuszczach (jak A, D, E, K) oraz w wodzie (C i witaminy z grupy B oraz niacyna, kwas foliowy, kwas pantotenowy i biotyna). Organizm przechowuje witaminy rozpuszczalne w tłuszczach przez długi czas, natomiast witaminy rozpuszczalne w wodzie (oprócz B) szybko znikają z organizmu i muszą być uzupełniane.

Ten pierwszy rodzaj witamin występuje w tłuszczach i olejach zawartych w pożywieniu; tłuszcze są ponadto konieczne do tego, aby organizm mógł je przyswoić. Do tej grupy można także zaliczyć beta-karoten, czyli znajdującą się w warzywach i owocach prowitaminę A. Aby ją jak najlepiej przyswoić, starajmy się spożywać te produkty podczas jedzenia potraw zawierających tłuszcz, a także w postaci sałatek z olejem roślinnym. Ułatwi to wchłonięcie witaminy. Gotowe preparaty witaminowe należy łykać w czasie lub po jedzeniu.

Do przyswajania witamin rozpuszczalnych w wodzie nie potrzeba tłuszczów. Nie należy jednak długo gotować potraw. Należy używać jak najświeższych produktów, ponieważ zwiędnięte warzywa i owoce tracą dużą część witamin.

W zasadzie odpowiedniej ilości niezbędnych witamin powinno nam dostarczyć pożywienie. Jednak zwłaszcza dzieci nie zawsze chętnie jedzą warzywa i owoce, czy inne produkty w takich ilościach, by dostarczyć im właściwych składników odżywczych. Niedobory wykrywane są zwłaszcza w okresie wiosennym. Jeżeli więc zauważymy, że dziecko jest osłabione, często senne, osowiałe, szybko się męczy, warto skorzystać z rady pediatry, który jeżeli stwierdzi niedobór witamin, może przepisać odpowiednie preparat. Pamiętajmy, by przestrzegać zaleconych dawek, tak aby nie przedawkować witamin.

/skvar/
(żródło:e-ochronazdrowia)

- reklama -

KOMENTARZE

Please enter your comment!
zapoznałem się z regulaminem
Please enter your name here