Organizacja pracy samorządowej
w szkole podstawowej
(poradnik dla nauczycieli) opracowała Ewa Kubacka nauczyciel mianowany w SSP15.
2005 / 2006
I. Działalność Samorządu Uczniowskiego w szkole.
Samorząd Uczniowski to wybrana w wyborach reprezentacja ogółu
wszystkich uczniów szkoły, która może brać czynny udział we wszystkich
działaniach podejmowanych w szkole oraz zajmować wobec
nich swoje stanowisko.
Ma prawo przedstawiać swoje wnioski i opinie we wszystkich sprawach
szkoły, a w szczególności dotyczące praw i obowiązków ucznia.
II. Prawa i obowiązki ucznia zakładają :
– prawo do zajmowania stanowiska w sprawach związanych z
prawami i obowiązkami ucznia,
– prawo do organizacji życia szkolnego,
– prawo do redagowania i wydawania gazetki szkolnej,
– prawo do korzystania z radiowęzła szkolnego,
– prawo do losowania "szczęśliwego numerka " w danym dniu,
– prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej,
sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i
możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z Dyrektorem
szkoły,
– prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu
Uczniowskiego.
III. Celem Samorządu Uczniowskiego jest:
– rozwój samorządności szkolnej, zgodnej z demokratycznymi
zasadami współżycia społecznego,
– stwarzanie warunków do aktywności społecznej,
– kreowanie twórczej atmosfery szkoły, sprzyjającej samorealizacji,
nauce i poszerzaniu własnych zainteresowań,
– integracja uczniów szkoły i kształtowanie umiejętności zespołowego
działania, współdziałania uczniów i wzajemne wspieranie się,
– podejmowanie współodpowiedzialności za sprawy związane ze szkołą
poprzez podejmowanie różnorodnych inicjatyw w zakresie wewnętrznej
organizacji życia uczniów w szkole,
– tworzenie warunków do partnerskich dyskusji i rozwiązywania różnych
spraw związanych z życiem szkoły,
– rozwój patriotyzmu,
– dbanie o dobre imię szkoły, kultywowanie i wzbogacanie jej tradycji, zgodnie
z sugestiami programu wychowawczego.
IV. Zadania Samorządu Uczniowskiego :
– organizowanie i integracja społeczności uczniowskiej,
– reprezentowanie społeczności uczniowskiej wobec władzy szkoły
oraz na szczeblu miejskim i powiatowym,
– rzecznictwo interesów ogółu społeczności, przedstawienie opinii
i postulatów uczniów,
– współdziałanie z władzami szkoły w zapewnieniu uczniom
należytych warunków do nauki,
– współudział w rozwijaniu zainteresowań naukowych, kulturalnych,
sportowych, turystyczno-krajoznawczych,
– aktywizowanie uczniów w celu rozmaitych prac na rzecz klasy
i szkoły; inspirowanie do udziału w pracy społecznej na rzecz
środowiska lokalnego,
– współdziałanie z organizacjami społecznymi i młodzieżowymi
– organizowanie pomocy koleżeńskiej uczniom napotykającym trudności
w szkole, środowisku rówieśniczym i rodzinnym,
– rozstrzyganie sporów między uczniami i nauczycielami, a w przypadku
ich pojawienia się podejmowanie prób mediacji.
V. Samorząd Uczniowski prowadzi swoją dokumentację zawierającą:
1. Regulamin Samorządu Uczniowskiego.
2. Plan Pracy Samorządu Uczniowskiego na każdy rok,
3. Protokoły z zebrań Samorządu Uczniowskiego w skoroszycie,
4. Sprawozdania z działalności Samorządu Uczniowskiego za I i II półrocze,
5. Księga Finansowa przychodów i rozchodów SU.
6. Zeszyt zadań do punktacji konkursu SU na "Najlepszą Klasę Roku".
VI. Samorząd Uczniowski może gromadzić i gospodarować swoimi
środkami finansowymi.
1. SU może posiadać własne fundusze, które służą do finansowania
ich działalności; dysponentem funduszy jest Rada SU, a nad gospodarowaniem środkami finansowymi czuwa opiekun SU.
2. Fundusze Samorządu Uczniowskiego mogą być tworzone:
a) z organizowanych przez samorząd imprez dochodowych,
b) ze zbiórki surowców wtórnych,
c) ze środków przekazanych samorządowi przez inne organizacje
lub instytucje.
3. Dochody i rozchody są księgowane w Księdze Finansowej SU,
na podstawie rachunków i dowodów przekazania funduszy
samorządowi. Księga finansowa prowadzona jest przez Opiekuna SU.
VII. Działalność Samorządu Uczniowskiego.
Zebrania SU odbywają się raz w tygodniu o stałym ustalonym terminie.
Zebranie prowadzi Opiekun SU lub przewodnicząca, zastępca Rady SU.
Każde spotkanie poparte jest listą obecności członków SU
oraz protokołem z zebrania.
Działalność SU opiera się na bazie Planu Pracy SU na bieżący rok,
który zawiera opis, termin i sposoby realizacji konkretnych zadań SU.
Plan tworzy Opiekun SU w oparciu o propozycje pracy członków.
Plan powinien być zatwierdzony przez Dyrektora Szkoły.
Sprawozdanie z działalności Samorządu Uczniowskiego przekładane
jest na zakończenie I półrocza i zakończenie roku szkolnego.
Należy go przedstawić na Radzie Pedagogicznej oraz Dyrektorowi Szkoły
w formie pisemnej i na dyskietce.
Samorząd Uczniowski tworzą wszyscy członkowie, a Radę Samorządu Uczniowskiego, która pełni rolę wykonawczą postanowień i uchwał Samorządu Uczniowskiego reprezentują:
– przewodniczący,
– zastępca,
– sekretarz,
– skarbnik.
VIII. Opiekun SU może powołać sekcje wg potrzeb:
– Sekcja Organizacyjna i Radiowęzła (organizacja imprez,
ogłoszenia przez radiowęzeł, audycje)
– Sekcja Redakcyjno – Internetowa (gazetka szkolna, informacje internetowe)
– Sekcja Ekologiczna (zbiórka butelek i baterii, akcje ekologiczne)
– Sekcja Charytatywna (pomoc na fundacje )
– Sekcja Dekoracyjna (wystrój korytarzy, oprawa plastyczna imprez)
Sekcje te powoływane są na pierwszym zebraniu SU.
Każdy członek SU należy do wybranej sekcji, której celem jest
sprawne organizowanie działalności życia w szkole.
Każda sekcja może wybrać przewodniczącego sekcji.
IX. Oddziaływanie wychowawcze Samorządu Uczniowskiego :
– Rada Samorządu Uczniowskiego jest łącznikiem pomiędzy
uczniami, a dyrekcją szkoły w sprawach organizacji imprez szkolnych
np. "Dnia Wiosny", dyskotek szkolnych, Dnia Dziecka i innych,
co korzystnie wpływa na :
1) lepszą współpracę między uczniami, a nauczycielami,
2) kształtowanie atmosfery i pewnego "klimatu" szkoły,
3) szansę na lepsze poznanie się społeczności uczniowskiej,
4) poznanie przez nauczycieli potrzeb i problemów uczniów.
– Rada SU pełni rolę reprezentatywną w kontaktach pozaszkolnych,
uczestniczy w Sejmikach Samorządowych, imprezach miejskich,
– Samorząd Uczniowski przejmuje zadania szkoły o charakterze porządkowo-
administracyjnym np. dbanie o wystrój sal, korytarzy szkolnych i porządek
oraz bezpieczeństwo w szkole.
– pozytywna działalność SU pozwala aktywnie włączyć uczniów w proces
dydaktyczno-wychowawczy oraz realizację założeń programu
wychowawczego.
X. Rola Opiekuna Samorządu Uczniowskiego, który :
1) jest łącznikiem pomiędzy uczniami, a Radą Pedagogiczną
i Dyrekcją oraz koordynuje pracą SU z ramienia szkoły,
2) co roku jest wybierany poprzez głosowanie jawne przez ogół
uczniów szkoły, co zostaje zapisane w protokole,
3) reprezentuje interesy uczniów, przedstawia plany
i zamierzenia SU Dyrekcji i Radzie Pedagogicznej,
4) prowadzi wspólnie z przewodniczącym SU cotygodniowe zebrania SU, co zostaje udokumentowane protokołami z zebrań SU,
5) składa półroczne sprawozdania z działalności SU,
6) prowadzi Księgę Finansową SU oraz punktację konkursu SU na
"Najlepszą Klasę Roku", Księgę Protokołów, inną dokumentację,
7) współpracuje z pedagogiem szkolnym, biblioteką, świetlicą,
wychowawcami i nauczycielami szkoły, małym SU,
8) współpracuje z innymi instytucjami i organizuje akcje charytatywne na fundacje pomocy, akcje ekologiczne zbiórki butelek i baterii i inne,
9) sprawuje opiekę nad radiowęzłem i gazetką szkolną,
10) promuje szkołę w środowisku lokalnym poprzez nagłaśnianie
różnych inicjatyw, akcji, zbiórek i imprez.
XI. Sposób przeprowadzania wyborów do SU.
Wybory do Samorządu Uczniowskiego przeprowadzane są jawnie,
a udział w nich biorą kandydaci będący uczniami szkoły.
Kandydaci do Rady SU przygotowują swój program wyborczy
działania w SU i mają prawo do prowadzenia kampanii wyborczej.
Rada Samorządu Uczniowskiego wybierana jest w głosowaniu
tajnym, większością głosów na poszczególne stanowiska w SU.
Członek Rady Samorządu Uczniowskiego może zostać odwołany
ze stanowiska, jeżeli nie wywiązuje się ze swoich obowiązków
lub dokona czynów niegodnych miana ucznia.
Członka Samorządu Uczniowskiego i Rady może odwołać
Opiekun SU za zgodą członków Samorządu Uczniowskiego.
Wybory organizuje i czuwa nad ich prawidłowym przebiegiem
sprawuje przedstawiciel dyrekcji, opiekunowie SU i uczniowie.
Kandydat do Rady SU powinien być uczniem klasy VI,
i powinien godnie reprezentować szkołę na jej terenie i poza nią
z poszanowaniem zasad demokratycznej współpracy.
XII. Załączniki przydatne w pracy samorządowej w szkole.
1. przykładowy schemat planu pracy SU,
2. wzór protokołu z zebrań SU,
Praca samorządowa w szkole podstawowej musi być bardzo aktywna,
gdyż tylko wtedy młody człowiek nauczy się odpowiedzialności,
i pozna istotę oraz zasady pracy w SU.
Działania podejmowane przez Samorząd Uczniowski wpływają korzystnie
na postawę innych uczniów i samych członków SU, między innymi
oddziałują w dużej mierze wychowawczo, kształtują charaktery i osobowości.
Praca w samorządzie jest olbrzymią szansą dla młodych ludzi – szansą na
współdziałanie, sprawdzenie swoich możliwości, przełamanie tremy
i własnych zahamowań, udowodnienia sobie i innym słuszności własnych zamierzeń. Jest wspaniałą lekcją obywatelskiego działania.
Plan pracy
Samorządu Uczniowskiego
na rok szkolny ….. (przykładowy wzór)
Miejscowość, data ……..
Opiekunowie SU:
Protokół zebrania SU nr… z dn.
1. Sprawy do omówienia.
–
2. Organizacja życia szkoły.
–
–
–
3. Przydział czynności.
–
4. Aktualne informacje.
–
5. Propozycje pracy.
–
Opiekunowie SU :
Protokolant :
Obecnych:
Nieobecnych: