Trwa akcja „Raciborzanie walczą o ścieżki rowerowe”, która ma na celu rozpropagowanie turystyki i bezpiecznej komunikacji rowerowej na terenie miasta i okolicy. Przez kilka tygodni na łamach portalu mieszkańcy mają możliwość wypowiedzieć się w tym temacie. Zachęcamy Czytelników do wyrażania swoich opinii, sugestii, propozycji dotyczących tras rowerowych i ścieżek na terenie miasta i powiatu. Proponujemy następujące formy wypowiedzi:
– komentarze pod bieżącym artykułem
– ANKIETA
– listy do redakcji
– nadsyłanie dokumentacji zdjęciowej
Nadesłane przez Was materiały – zarówno na temat ścieżek i tras już istniejących, jak i wyrażające koncepcje przyszłych – zostaną przez nas zebrane i posłużą w opracowaniu opinii mieszkańców na ten temat. Wyrażamy nadzieję, że zainicjowana tą drogą szeroka konsultacja społeczna zaowocuje zbudowaniem strategii rozwoju tras rowerowych.
Korespodencje prosimy kierować pod adres [email protected] z dopiskiem „ścieżki rowerowe”.
Informacje o ścieżkach i trasach rowerowych w regionie można znaleźć w następujacych serwisach:
– Rowerowy Serwis Internetowy
– Tourcom
– „Pieszo i rowerem po ziemi raciborskiej”
– przewodnik do pobrania „Ścieżki rowerowe Powiatu Raciborskiego” (1, 2, 3, 4, 5, 6)
Interesujący nas problem ścieżek rowerowych poruszaliśmy już na naszych łamach w Rowerem po naszym mieście, o tym, że rowerzyści chcą walczyć o swoje prawa na drodze pisaliśmy w Masowanie w Raciborzu a także „Panie, tu nie Warszawa, tu się nie robi takich rzeczy!”. O braku ścieżek w mieście mówią nawet sami strażnicy miejscy w Straż miejska pilnuje porządku na rowerach.
Akcję wspiera firma „Sokół”
Rower-Serwis
Wojciech Muzyk
ul. Żeromskiego 2 (boczna ul. Warszawskiej)
Wiceprezydent Wojciech Krzyżek: Zbudujemy ścieżki rowerowe
W magistracie dobiegają końca prace nad nową koncepcją budowy w mieście ścieżek rowerowych.
– Pracujemy nad systemowym rozwiązaniem dróg rowerowych, które uwzględniałyby trasy dojazdowe, rekreacyjne i takie, które mogłyby biec wzdłuż komunikacji samochodowej. W poszerzonych chodnikach wydzielimy części dla cyklistów. Zupełnie nowym pomysłem jest koncepcja głównej trasy ścieżek wzdłuż Odry i jej kanału, która przebiegałyby koroną wałów. Technologię narzuci Śląski Zarząd Melioracji Wodnych. Wały przeciwpowodziowe trzeba konserwować, ścieżki też więc byłoby to ekonomiczne – mówi wiceprezydent Wojciech Krzyżek.
Przetarg na opracowanie planów rozmieszczenia ścieżek rowerowych wygrali projektanci z Architektoniczno – Urbanistycznego Biura Projektowego ARCH URBS z Katowic. Zaś ich koledzy z Gliwic za niewielką opłatą mają doprowadzić do uzgodnień z wszystkimi instytucjami znajdującymi się na trasie planowanych dróg rowerowych (od mostu zamkowego przez park, po koronę wałów i sąsiednie gminy).
Pierwsza prezentacja projektu nastąpi już 21 sierpnia. Do września koncepcja zostanie dopracowana, a w październiku projekt zostanie zaprezentowany multimedialnie. Jeśli spodoba się radnym, przystąpią do kompletowania dokumentacji budowlanej. Wtedy realizacja inwestycji byłaby możliwa już w przyszłym roku.
Wiceprezydent nie wie jeszcze ile przeznaczy z gminnego budżetu na budowę sieci ścieżek rowerowych. Wysokość kwoty uzależnia od przyjętego ostatecznie projektu i liczy na pozyskanie pieniędzy z funduszy unijnych lub Euroregionu Silesia.
Miasto zrealizowało zaledwie 18,5 km ścieżki rowerowej do Sudic, zanim w budowie dróg dla cyklistów nastąpiła długoletnia przerwa. Na jedyną ścieżkę dla jednośladów wydano ponad 200 tys. zł. z miejskiego budżetu. Drugie tyle pochodziło z bezzwrotnej dotacji unijnego, przedakcesyjnego funduszu PHARE. Nie konserwowana w ostatnich latach ścieżka, nie tylko zarosła trawą ale wyznaczona na trasach dojazdowych do pól, skutecznie została rozjechana przez maszyny rolnicze.
Starosta Adam Hajduk: Jest gdzie jeździć
Jak twierdzi starosta raciborski Adam Hajduk, opracowań, map, przewodników z trasami i ścieżkami rowerowymi biegnącymi na terenie powiatu jest sporo. Przyznaje jednak, że są to w większości trasy po drogach polnych i niewiele z nich jest oznakowanych, a z tych oznaczonych, jak mówi, tabliczki informacyjne znikają lub są dewastowane. – Ale gdyby się tak zastanowić, to czy te oznakowania są aż tak niezbędne? Rowerzysta ma do dyspozycji całe mnóstwo publikacji, z których może skorzystać, na których ścieżki są dokładnie opisane, krok po kroku, a nawet to co po drodze można zwiedzić – twierdzi starosta Hajduk. Przyznaje równocześnie, że na „inwestycje jakimi są np. ścieżki rowerowe zawsze brakuje funduszy”. Starosta wspomina sytuacje jeszcze z czasów swojej prezydentury, kiedy to sami mieszkańcy blokowali decyzje o ułatwieniu rowerzystom życia. – Mieliśmy w planie dopuszczenie ruchu rowerowego wszędzie tam, gdzie dziś jeździć nie można, także samochodom, np. na ul. Długiej. Niestety protesty mieszkańców związały nam ręce – mówi Hajduk.
Starosta Adam Hajduk uważa, że w powiecie raciborskim jest gdzie jeździć
Tymczasem trasę rowerową od Łężczoka do Rud ma w planie poprowadzić gmina Nędza na spółkę z Kuźnią Raciborską. Miałaby prowadzić wzdłuż wąskotorówki (dziś już bez torowiska). Jak tłumaczy urząd w Nędzy, by przedsięwzięcie można było zrealizować gmina musiałaby się stać jej właścicielem, a na to Kolej zdecydować nie potrafi. – Sprawa póki co utknęła, ale mamy nadzieję, że do końca roku ruszy – dowiedzieliśmy się w urzędzie. Jak deklarują, droga zostanie utwardzona i odpowiednio oznakowana.
Redakcja