Zimowe warunki wymuszają od kierowców bezpieczniejszego stylu jazdy, co oznacza że jeżdżą płynniej i spokojniej, unikają wykonywania gwałtownych manewrów i wykonują tylko niezbędne ruchy.
Ważne jest także ułożenie rąk na kierownicy. Podczas jazdy na wprost ręce najbezpieczniej trzymać je w pozycji "za piętnaście trzecia" lub "za dziesięć druga". Niezależnie od różnych opinii na ten temat, jest to poprawne ułożenie rąk, gdyż tylko on umożliwia mocne skręcenie koła bez odrywania rąk od kierownicy. Podczas wykonywania skrętu w prawo lub lewo, odpowiednio prawa lub lewa ręka powinna powędrować na godzinę 12. Ważną zasadą jest to, by nie krzyżować rąk w czasie jazdy.
Taki styl prowadzenia samochodu należy do dobrych kierowców, którzy wykonują płynne i tylko niezbędne ruchy. Zimą na lodzie czy też na śniegu, mając nawet najlepsze, oczywiście zimowe, opony, samochód ma dużo mniejszą przyczepność niż latem, a najłatwiej ją stracić wykonując gwałtowny manewr.
Najłatwiej się przekonać o tym, gdy zbyt późno kierowca zauważy np. czerwone światło na skrzyżowaniu lub hamujący przed nim pojazd – kończy się to zazwyczaj mocniejszym hamowaniem. Traci się wówczas płynność i może dojść do kolizji lub wypadku. Przy wykonywaniu manewrów na ośnieżonej drodze należy także zwracać uwagę na koleiny jakie tworzy rozjeżdżony śnieg.
Dosyć często zdarza się, że podczas zimy kierowcy częściej używają świateł przeciwmgielnych. Należy poamiętać, że wolno ich używać tylko przy zdecydowanie ograniczonej widoczności lub na drodze specjalnie oznaczonej, zazwyczaj tak jest w górach. Mówią o tym szczegółowo przepisy zawarte w kodeksie drogowym.
Zimą, zwłaszcza na ośnieżonej powierzchni drogi, warto więcej uwagi poświęcić jej nawierzchni. Zmiany temperatury powodują, że woda zamarza w pęknięciach drogi, które szybko zamieniają się w dziury. Jadąc uważnie możemy uniknąć uszkodzenia opon, felg a nawet podwozia.
Dobrze jest także poćwiczyć jazdę na śliskiej nawierzchni w jakiś ustronnym miejscu i bezpiecznie sprawdzić co sie dzieje z samochodem przy wykonywaniu gwałtownych manewrów i po przekroczeniu granicy przyczepności. Jeżeli kierowca jest niedoświadczony, takie ćwiczenia powinien przeprowadzić pod okiem instruktora jazdy.
Podczas zimy zdarza się również tak, że nawierzchnia drogi wygląda jak sucha, ale może na niej być tzw. "czarny lód" co oznacza, że asfalt jest pokryty warstwą lodu. Doświadczony i uważny kierowca powinien to zauważyć, a uniknie nieprzejemnej niespodzianki. Szczególną uwagę należy zwrócić przy wjeździe na wiadukty, mosty lub przejeżdżająz pod nimi.
Samochody są wyposażone w wiele elektronicznych systemów wspomagających kierowcę w czasie jazdy, naprawiając jego błędy. Układ ABS ma już niemal każdy nowy samochód. Zapobiega on blokowaniu się kół podczas hamowania, a tym samym pozwala na zachowanie prowadzenia auta nawet podczas ostrego hamowania. Coraz częściej spotykamy także układ kontroli trakcji (najczęściej zwany TC), który pozwala uniknąć poślizgu kół napędzanych przy ruszaniu i przyspieszaniu, co pozwala efektywnie ruszać nawet na śliskiej nawierzchni.
Wszystkie elektroniczne systemy mają wiele zalet. Znacznie podnoszą poziom bezpieczeństwa, pozwalają na bezpieczną jazdę, szczególnie na śliskiej nawierzchni. Dzięki ESP zwykły kierowca może uniknąć poślizgu w taki sposób, jakby robił to zawodowiec, nie zdając sobie nawet z tego sprawy. Poślizg samochodu jest zawsze wynikiem działania kierowcy, w większości sytuacji niezamierzonym. Dlatego w takim momencie bardzo ważne są dwa elementy: opanowanie samochodu w poślizgu oraz przewidzenie możliwości jego wystąpienia. Nauka nie powinna kończyć się na zdaniu egzaminu na prawo jazdy. Dopiero po kilkuletniej praktyce i przejechaniu tysięcy kilometrów kierowcy zauważają, jak niedoskonałe były ich umiejętności. Wystarczy jednak odrobina chęci, by dużo szybciej nauczyć się dobrego panowania nad samochodem.
Bardzo istotną sprawą jest zimowe obuwie kierowcy. Na pewno nie powinny to być buty z mocno rzeźbioną podeszwą, ponieważ wnosi się do samochodu dużo śniegu, który zostaje na pedałach, a noga po prostu ślizga się po nich, co może być niebezpieczne podczas prowadzenia pojazdu.
/w/