Zdaniem radnej Elżbiety Biskup w raciborskich gimnazjach powinny się znaleźć jednostki doradztwa zawodowego. – Miasto propozycję rozważy – przyznaje prezydent.
Radna Elżbieta Biskup na ostatniej sesji Rady Miasta poruszyła problem doradztwa zawodowego. Proponowała, aby w każdym raciborskim gimnazjum znalazła się jednostka doradztwa zawodowego. – Myślę, że powinniśmy przymierzyć się do tego zadania – podkreślała radna. Jak mówiła – doradca zawodowy systematycznie diagnozuje zapotrzebowanie ucznia na informacje zawodowe, pomaga w planowaniu kariery, gromadzi, aktualizuje i udostępnia informacje właściwie dla danego poziomu kształcenia, wskazuje uczniom dodatkowe źródła informacji dotyczące nie tylko polskiego rynku pracy, ale też trendów rozwojowych w świecie zawodów.
Według informacji radnej, część raciborskich nauczycieli nabyło uprawnienia doradcy zawodowego – Możemy to przecież wykorzystać. Odpowiednie ukierunkowanie młodych ludzi powinno być stałą troską dorosłych – mówiła na sesji.
Zdaniem radnej Elżbiety Biskup – należy koncepcję rozważyć, uwzględniając możliwości kadrowe i finansowe. – Jeśli się okaże, że gmina nie jest w stanie sfinansować przedsięwzięcia, można zastanowić się nad pozyskaniem środków zewnętrznych – podkreślała Biskup.
Prezydent Mirosław Lenk przyznał, że od dyrektorów szkół nie docierają sygnały potwierdzające zapotrzebowanie doradztwa zawodowego w gimnazjach. – Ustawa dopuszcza taką możliwość, ale wiemy też jakie byłyby koszty jej realizacji. Na dziś musielibyśmy wydać 120 tys. zł, a to kolejne zadanie wrzucone gminom, na które nie ma pieniędzy. Mamy przecież pedagogów szkolnych, mamy wychowawców, którzy w jakimś stopniu do doradztwa są przygotowani, są lekcje przedsiębiorczości. W końcu mowa o gimnazjum i jakiejś podstawowej edukacji, a nie wielkim doradztwie zawodowym, którego często brak nawet w szkołach średnich – twierdził Mirosław Lenk. Obiecał radnej, że gmina ponownie oszacuje koszty przedsięwzięcia.
/KJ/
jedno z założeń reformy cyt.[b]Profilowanie w gimnazjum i liceum
Od trzeciej klasy gimnazjum[/b] rozpoczyna się proces profilowania, który służy wspieraniu ucznia w dokonaniu wyboru dalszej ścieżki edukacji. Jego zadaniem jest [b]rozpoznanie mocnych i słabych stron ucznia, pomoc w wyborze profilu kształcenia[/b] w szkole ponadgimnazjalnej pod kątem jego zamierzeń i możliwości. W każdym gimnazjum powinien pracować nauczyciel przeszkolony w zakresie doradztwa zawodowego, który będzie współpracował z uczniami, nauczycielami i rodzicami.
a N.Mika powiedział w kablówce, że sa niepotrzebni – to jak to w koncu jest??
[size= 12pt; font-family: „Arial”,”sans-serif”; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman’; mso-fareast-language: PL][color=#000000]Doradca zawodowy nie jest po to by wybierać uczniowi zawód, ani tez tylko po to by informować go tylko jakie one są. Celem jest wspólne z rodzicami i nauczycielami wypracowanie przez każdego z uczniów planu własnej kariery zawodowej, aby uniknąć poniższych błędów (to tylko niektóre z nich) Doradca współpracuje z nauczycielami, rodzicami i pedagogiem szkolnym, ale ma inne zadania.[/color][/size]
[color=#000000][size= 12pt; font-family: „Arial”,”sans-serif”; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman’; mso-fareast-language: PL; mso-bidi-font-weight: bold]1.Nieumiejętności lub niechęć do orientowania się w swoich cechach osobowości (skłonnościach, zdolnościach)[/color][/size]
[size= 12pt; font-family: „Arial”,”sans-serif”; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman’; mso-fareast-language: PL][color=#000000]Pożytecznymi mogą się okazać psychologiczne testy, a także artykuły i publikacje na temat tzw. Psychologii popularnej. Jednakże należy pamiętać, że wśród nich wiele jest nieprofesjonalnych. Należy odnosić się do nich krytycznie, podobnie jak ido samych rezultatów testów. Zadaniem popularnych testów jest aktywizacja zawodowa z samopoznania, samoobserwacji, a nie udzielanie gotowej odpowiedzi na pytanie, kim zostać.[/color][/size]