23 października, włączając się w projekt Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, klasy VI a i b z Naszej Szkoły Podstawowej nr 4 im. ks. Stefana Pieczki w Raciborzu uczestniczyły w specjalnie przygotowanej dla szkół podstawowych w całej Polsce lekcji „na żywo” pt. „Opowieść o Żydach Polskich”.Wczoraj, 23 października, włączając się w projekt Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, klasy VI a i b z Naszej Szkoły Podstawowej nr 4 im. ks. Stefana Pieczki w Raciborzu uczestniczyły w specjalnie przygotowanej dla szkół podstawowych w całej Polsce lekcji „na żywo” pt. „Opowieść o Żydach Polskich”. O godz. 9.00, za pośrednictwem internetu m.in. na www.polin.pl/lekcjanazywo, rozpoczęła się lekcja, podczas której uczniów „oprowadzali” po Muzeum aktorzy, bracia Tkacz. Młodzi przewodnicy rozpoczynając od legendy o tajemniczym lesie związanej z przybyciem Żydów do Polski zaznajomili uczniów z wybranymi elementami kultury i tradycji Żydów mieszkających na ziemiach polskich od XII wieku.
Lekcja podzielona była na kilka części – tematów. I tak zwiedzając „wirtualnie” wnętrze Synagogi uczniowie mogli dowiedzieć się co oznaczają symboliczne malowidła na ścianach, gdzie przechowywana jest Tora w świątyni, a także co to jest bima, jad czy an ha Kedesz. Dowiedzieli się również, jak Żydzi liczą czas i że obecnie wg kalendarza żydowskiego żyjemy w 5575 roku. W drugiej części p. Monika Krajewska, artystka żydowskiego pochodzenia opowiedziała o dawnym i współczesnym ubiorach Żydów, jak również o przedmiotach, które obowiązkowo powinny znajdować się w tradycyjnym domu żydowskim m.in. mezuza, mizrach oraz jak w rodzinach żydowskich obchodzone są niektóre święta żydowskie szabat, Hanuka czy Pesah. W trzeciej części p. Krystyna (Hena – jej żydowskie imię) Budnicka podzieliła się swoimi wspomnieniami z dzieciństwa w przedwojennej Warszawie i opowiedziała o swojej rodzinie, tradycjach, zabawach dziecięcych na podwórku oraz szkolnych czasach. Niestety jej wspomnienia kończą się smutno, bo wybuchem II wojny światowej, gdy miała 7 lat i w której straciła całą najbliższą rodzinę… Na koniec uczniowie mogli dowiedzieć się o ciekawych wystawach i warsztatach dla szkół podstawowych organizowanych przez Muzeum Historii Żydów, które przybliżają historie i kulturę Żydów w Polsce.
Przygotowując się wcześniej do tej „wirtualnej” lekcji, klasy VI a i b, brały udział w zajęciach na historii w oparciu o materiały i scenariusze opracowane specjalnie w tym celu przez Muzeum pt. „Polska – dom Żydów od 1000 lat”. Poznali fakty o początkach narodu żydowskiego i jego dziejów od momentu osiedlenia się na ziemiach polskich, wybrane pojęcia związane z kulturą żydowską np. Tora, Talmud, judaizm, rabin, kirkut, menora itp. A przede wszystkim korzystając z różnych publikacji i źródeł internetowych poszukiwali wiadomości na temat „Historia i miejsca żydowskie oraz miejsca pamięci o Żydach w rodzinnej miejscowości”, a następnie korzystali z nich uzupełniając kartę pracy „Żydzi to moi sąsiedzi i dziedzictwo mojego miejsca”.
Dzięki tym zajęciom uczniowie mogli dowiedzieć się więcej o historii i kulturze oraz wierzeniach Żydów w Polsce, a przede wszystkim przełamać wiele stereotypów dotyczących wizerunku „żydowskiego”.
Historia online
- reklama -