Ścieżka rowerowa między Raciborzem a Szymocicami mogłaby poprowadzić nasypem dawnej kolei wąskotorowej, która zaczynała się w Markowicach i prowadziła aż do Rud.
Inwestycja jest wieloetapowa. Na samym początku konieczne było przejęcie wąskotorówki przez PKP, bo były to osobne majątki. To udało się już zrobić. – My wystąpiliśmy do PKP o nieodpłatne przekazanie tego terenu na rzecz Gminy. Kolej długo się wahała. Niedawno pokazało się światełko w tunelu – PKP jest skłonne teren przekazać pod warunkiem, że Gmina przeznaczy go na cele transportowe – wyjaśnia Wójt Gminy Nędza Anna Iskała.
Niestety teren objęty jest nadzorem konserwatorskim. To cały proces mocno komplikuje. – Obecnie chcemy doprowadzić do spotkania z panią konserwator, najlepiej w terenie, tak, by mogła na własne oczy się przekonać, że z wąskotorówki właściwie nie zostało już ani śladu. Zależy nam na rezygnacji z opieki konserwatorskiej, co z kolei umożliwi nam, już jako właścicielom, ubieganie się o środki zewnętrzne na budowę ścieżki – dopowiada wójt Anna Iskała.
Nędza Wąskotorowa to dziś jedynie nazwa, otwartej na początku XX wieku, stacji kolei wąskotorowej w Nędzy. Obecnie budynek jest mocno zdegradowany, a PKP wystawiło nieruchomość na sprzedaż.
Z Wikipedii: stacja zlokalizowana w kilometrze 55,0 linii kolejowej Bytom Karb Wąskotorowy – Markowice Raciborskie Wąskotorowe Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. W latach 1902 – 1945 odcinek, na którym znajduje się ta stacja był częścią kolei Gliwice Trynek – Rudy – Racibórz na linii Gliwice – Racibórz. Została otwarta w 1902 roku, a zamknięta dla ruchu pasażerskiego (zawieszenie kursowania pociągów pasażerskich) w roku 1966. W 1945 roku rozebrano tory kolejowe, które po latach odbudowano.
Dawniej były nawet plany przywrócenia na trasie ruchu kolejowego, ale właściwie trudno dziś szukać jakichkolwiek śladów wąskotorówki. Na terenie gminy Nędza najbardziej widoczny jest jeszcze fragment na tzw. Małej Nędzy w pobliżu stacji kolejowej, pozostał tam krótki kawałek torów, zaś w Szymocicach przy cmentarzu widoczny jest nasyp kolejowy z fragmentem podkładów.
publ. /ps/