Częstsze używanie auta wiosną powoduje, że jesteśmy bardziej narażeni na wypadek lub kolizję. Jeżeli już coś takiego nam się przytrafi, musimy oddać auto do naprawy.
Do wyboru mamy rozliczenie gotówkowe, nazwane również wariantem kosztorysowym oraz bezgotówkowe – serwisowe lub tzw. na warsztat. W pierwszym przypadku odszkodowanie wypłacane jest bezpośrednio właścicielowi, do którego należy decyzja, czy i gdzie będzie naprawiał samochód. Z kolei w przypadku rozliczenia bezgotówkowego auto naprawiane jest w warsztacie, serwisie autoryzowanym lub współpracującym z Towarzystwem Ubezpieczeniowym warsztatem partnerskim, który bezpośrednio rozlicza się z ubezpieczycielem. Na to ostatnie rozwiązanie radzimy jednak uważać, gdyż warsztat partnerski, do którego skieruje nas ubezpieczyciel, zlikwiduje szkodę na zasadach ściśle określonych przez ubezpieczyciela, czyli np. z wykorzystaniem części niskiej jakości. Taki sposób rozliczenia szkody może być korzystny jedynie dla ubezpieczyciela, gdyż likwidacja szkody odbywa się jak najniższym kosztem.
Niewątpliwą zaletą rozliczenia bezgotówkowego, tzn. z warsztatem, jest oszczędność czasu i wygoda. Warsztat załatwi za nas większość formalności. Po naszej stronie pozostaje wypełnienie dokumentów opisujących zdarzenie oraz podpisanie upoważnienia dla serwisu, który będzie nas reprezentował przed ubezpieczycielem w kwestii rozliczenia kosztów naprawy. Zgodnie z obowiązującym prawem to poszkodowany decyduje, gdzie i jak zlikwiduje swoją szkodę. Ubezpieczyciel nie może narzucić nam sposobu, a tym bardziej warsztatu, z którym współpracuje często oddalonego o kilkadziesiąt kilometrów od naszego miejsca zamieszkania.
Wybierajmy warsztaty nam znane lub przynajmniej z okolicy, gdzie nie będziemy mieli problemów z ewentualnymi naprawami gwarancyjnymi, a także będziemy mogli w każdej chwili zobaczyć, jak naprawiany jest nasz pojazd.
Za każdym razem wyceny napraw opierają się na normach czasowych oraz cenach części i materiałów ujętych w systemach Audatex lub Eurotax, a także na średniej stawce za roboczogodzinę obowiązującej w danym regionie. Pamiętajmy, że w przypadku szkód likwidowanych z dobrowolnego ubezpieczenia AC wpływ na wycenę mogą mieć indywidualne zapisy dotyczące stosowanych amortyzacji cen części zamiennych. Informacje na ten temat zawsze znajdziemy w ogólnych warunkach ubezpieczenia.
W wariancie tzw. kosztorysowym dostajemy kalkulację kosztów naprawy sporządzoną przez zakład ubezpieczeń. Na podstawie tak oszacowanej wartości dokonujemy naprawy we własnym zakresie, a zakład ubezpieczeń nie oczekuje od nas faktur dokumentujących poniesione koszty. Musimy jednak pamiętać o tym, że często ubezpieczyciele zaniżają odszkodowania płacone na kosztorys i kwota odszkodowania może nie wystarczyć nawet na naprawę pojazdu u „znajomego”.
Jeszcze raz podkreślmy, to nie ubezpieczalnia sprawcy kolizji decyduje o sposobie naprawy naszego pojazdu! Poszkodowany ma prawo swobodnie wybrać sposób i miejsce likwidacji swojej szkody. Pamiętajmy, aby decyzję o sposobie likwidacji szkody podjąć na spokojnie, zasięgając porady np. w swoim zaprzyjaźnionym warsztacie, a nie pod wpływem stresu jaki towarzyszy takim zdarzeniom.
Wojciech Gawliczek
/Cykl MOTOrady przygotowywany we współpracy z Auto Centrum Opolony w Raciborzu/