Jak się okazuje, część winy za przeszkody w sprawnej komunikacji na trasie Racibórz – Pietrowice Wielkie ponoszą sami kierowcy. A co będzie, gdy we wrześniu droga zostanie zamknięta całkowicie?
Remont DW 416 to trzeci etap remontu drogi na trasie Racibórz – Pietrowice Wielkie. Poprzednio robotami objęte były odcinki poza granicami Raciborza. Zgodnie z umową prace mają zakończyć się 30 października br. Remontowany jest odcinek o długości 1360 m od skrzyżowania ul. Głubczyckiej z ul. Cegielnianą w kierunku zachodnim, czyli nie do samego ronda. Ul. Głubczycka od skrzyżowania z Cegielnianą do ronda (czyli skrzyżowania z Kozielską, Londzina i Mariańską) jest drogą krajową. Niektóre odcinki będą zamykane całkowicie. Stanie się to we wrześniu. Będziemy informować o dokładnych terminach. Ruchem wahadłowym steruje sygnalizacja świetlna. W razie potrzeby może być wprowadzone sterowanie ręczne. Rozważano wszystkie możliwe objazdy. Zapadła decyzja o wprowadzeniu ruchu wahadłowego i krótkiego zamykania poszczególnych odcinków. Jednocześnie z prowadzonym właśnie remontem budowany będzie ciąg pieszo-rowerowy na całej długości remontowanego odcinka i dalej do skrzyżowania DW 416 i DW 417. Łączna jego długość wyniesie ok. 3 km. Koszt remontu to 5,5 mln zł – informuje Ryszard Pacer z Zarządu Dróg Wojewódzkich.
Tyle odnośnie samego remontu. Kierujący skarżą się, że organizację ruchu można usprawnić, gdyż obecnie nie działa ona w zadowalający sposób. Co na to policja?
Asp. sztab. Grzegorz Mederski, specjalista Wydziału Ruchu Drogowego KPP Racibórz:
Obecnie funkcjonujący cykl sygnalizacji świetlnej jest optymalny dla zachowania właściwej przepustowości drogi w obu kierunkach. Z jednej strony ma wykluczać wytwarzanie zatorów drogowych, z drugiej zaś pozwalać na równomierne rozłożenie ruchu z obu stron remontowanego odcinka. Dodatkowo wśród pracowników firmy remontującej znajdują się osoby uprawnione do dawania poleceń lub sygnałów uczestnikom ruchu drogowego, które w sytuacjach nieprzewidzianych utrudnień mogą rozpocząć regulację wahadłową. Charakterystycznym elementem ich ubioru jest kamizelka z napisem „Kierowanie ruchem”, a każdy uczestnik ruchu drogowego ma obowiązek stosować się do podawanych przez te osoby poleceń lub sygnałów. W praktyce może występować dodatkowy czynnik spowalniający ruch pojazdów, jakim jest niestosowanie się przez kierujących do nadawanych sygnałów świetlnych. Osoby działające w ten sposób zaburzają cykle ruchu wahadłowego, wydłużając czas oczekiwania innych na przejazd. Aby ukrócić takie postępowanie kierowców, na remontowany odcinek kierowane są patrole policjantów drogówki – również w nieoznakowanych radiowozach, gdzie część sprawców wykroczeń poddawanych jest kontroli na miejscu, natomiast część w terminie późniejszym – po zarejestrowaniu wykroczenia kamerą lub aparatem fotograficznym. Zazwyczaj przy dopuszczonym, naprzemiennym ruchu po jednym pasie jezdni, objazdy nie są wyznaczane. Dlatego każdy kierowca sam podejmuje decyzję, którędy zamierza jechać. Od początku trwania remontu proponowane są alternatywne drogi dojazdu do Pietrowic Wielkich, np. drogą krajową nr 45, drogą wojewódzką nr 916, czy też innymi drogami niższych kategorii.
/ps/